Volvo S80: Nový motor D5 (151 kW) na českém trhu
Nový D5 od Volva může zmást svým objemem – hodnota 2400 cm3 se totiž stejně jako vrtání 81 mm a zdvih 93,15 mm shoduje s jeho předchůdcem. Zatímco ale válce mají stejné rozměry, podstatně se změnila konstrukce dalších částí.
Volvo použilo moderní způsob přeplňování dvěma různě velkými turbodmychadly. Díky tomu vzrostl výkon a točivý moment, především ale reakce na plyn a pružnost motoru. Maximální plnící tlak je 1,8 bar. Na nové uspořádání turbodmychadel je napojen systém recirkulace výfukových plynů s o 25 % účinnějším chladičem. Díky tomu emise oxidů dusíku klesly pod limity vyžadované normou Euro 5.
Vstřikovací systém se skládá z vysokotlakého čerpadla a piezoelektrických vstřikovačů, které plní válce pod tlakem 1800 bar. Odezva těchto vstřikovačů je o polovinu rychlejší než u konvenčních vstřikovačů. Výsledkem je přesnější dávkování paliva a tedy nižší spotřeba nafty. Krátké předvstřiky navíc zlepšují kulturu chodu ve vysokých otáčkách, dodatečné vstřiky naopak pomáhají regeneraci filtru pevných částic v běžném jízdním režimu.
Žhavící svíčky jsou keramické. Ohřívají se extrémně rychle – teploty 1000 °C dosáhnou během dvou sekund. Maximální operační teplota je 1300 °C, o 30 % více než u běžných žhavících svíček. V praxi to znamená, že není potřeba žhavení před startem, a to i při vnějších teplotách do -30 °C.
Vedle nového motoru zůstává zatím v nabídce starší 136kW D5 s pohonem všech kol. Dvoustupňově přeplňovaný D5 je o 50 tisíc Kč dražší než jeho předchůdce, ceny ostatních motorizací se nezměnily. Pro pětiválce je v nabídce za příplatek 57 tisíc Kč automatická převodovka Geartronic.
Volvo S80 - přehled dieselových motorizací na českém trhu (březen 2009) | ||||
Motor | 2,0D | 2,4D | D5 (151 kW) | D5 AWD |
Emisní norma | Euro 4 | Euro 4 | Euro 5 | Euro 4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 2400 | 2400 | 2400 |
Válce/ventily | 4/4 | 5/4 | 5/4 | 5/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 100/4000 | 120/4000 | 151/4000 | 136/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 320/2000 | 340/1750-2750 | 420/1500-3250 | 400/2000-2750 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 215 (210) | 230 (225) | 220 (215) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,7 | 9,5 (10,0) | 8,0 (8,5) | 8,9 (9,5) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 6,4 (7,3) | 6,2 (6,7) | 7,1 (8,0) |
Cena Kinetic [Kč] | 859.000,- | 919.000,- | 999.000,- | 1.029.000,- |
Cena Momentum [Kč] | 938.000,- | 998.000,- | 1.078.000,- | 1.108.000,- |
Cena Summum [Kč] | 1.053.000,- | 1.113.000,- | 1.193.000,- | 1.223.000,- |
Cena Executive [Kč] | - | - | 1.477.000,- | 1.507.000,- |
Základní výbava Kinetic obsahuje 6 airbagů, stabilizační systém DSTC, automatickou klimatizaci, přídavný ohřev vzduchu (jen pro turbodiesely), tempomat, kůží potažený volant, hliníkový dekor, rádio s CD přehrávačem a 16palcová litá kola. Momentum přidává kožené čalounění, vyhřívání předních sedadel, zadní parkovací senzory a 17palcová kola.
Summum zahrnuje výbavu Momentum a navíc má čalounění jemnou kůží, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, dřevěný dekor a aktivní bi-xenonové světlomety. V Executive pak nechybí například prémiový audiosystém, vestavěná navigace, elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce nebo laminovaná boční okna.