TEST Volvo V40 Cross Country T5 AWD Ocean Race – Snadné je žít
„Když ti vítr napne plachtu, když ti plachta popožene jachtu, když ti jachtou jízda dodá klid.“ Úryvkem z písně Snadné je žít od skupiny Mig 21 nezačínáme test Volva V40 Cross Country T5 AWD Ocean Race, jak zní celé jméno vozu, jen tak pro nic za nic. Volvo totiž dlouhodobě podporuje závody jachet, až se „závod na oceánu“ jakožto Volvo Ocean Race stala jedna z výbav švédských vozů. Hlavní ale je, že citovaná píseň má podobně uvolněný charakter jako samotná jízda tohoto automobilu.
Popisovaná výbava vychází z druhé úrovně Kinetic a navíc obsahuje spíše designové prvky, když tedy vynecháme kožené čalounění s kontrastním prošíváním, elektricky sklopná vnější zrcátka s diodovým osvětlením nástupního prostoru či položku nazvanou adaptivní digitální displej. Dostanete tedy navíc sedmnáctipalcová litá kola Portunus, metalický lak Ocean Blue, hliníkové obložení interiéru či kožený volant s hliníkovou vložkou a další.
Oproti běžné V40 pak variantu Cross Country poznáte podle o 12 milimetrů větší světlé výšce a nárazníkům s větším podílem nelakovaného plastu kombinovaného se stříbrnými prvky. V předním nárazníku se skrývá diodové denní svícení, přičemž oplastování není tak výrazné, jako u jiných zvýšených automobilů. Černý plast nenajdete na lemech, což může být pro mnohé zákazníky dobře. Celkově je Cross Country o zhruba 33.000 Kč dražší než standardní V40.
V interiéru si budete připadat tak trochu jako v kompaktním SUV, protože se sedí relativně vysoko. Zejména starší lidé tak ocení snadné nastupování a na poměry hatchbacků dobrý výhled ven. Správná řidičská pozice se dá poměrně snadno nastavit, takže se za volantem brzy uvelebíte.
Proti ztvárnění palubní desky nemáme výtky. Kvalitní použité materiály jsou kombinovány s pohledným designem a prostoru je uvnitř dostatek. Oceňujeme klasickou ruční brzdu, která v některých situacích funguje lépe než elektronická varianta. Snad jenom ovládání multimediálního systému mohlo být přehlednější, tlačítka na středovém panelu nejsou zrovna intuitivní.
K testu máme vůz s pohonem všech kol, což mimo jiné znamená, že nádrž automobilu se zmenší na 57 litrů. To je trochu nemilé už jen z toho důvodu, že čtyřkolka je dostupná jenom se silnými benzinovými motory spojenými s automatickou převodovkou, což vždycky značí vyšší nároky na palivo.
Na poli zvýšených hatchbacků je Volvo V40 Cross Country ojedinělým úkazem, což zvyšuje jeho atraktivitu. Nejblíže je mu podle nás Mercedes-Benz GLA 250 4Matic za základní cenu 935.900 Kč.
Volvo V40 Cross Country T5 AWD vs. Mercedes-Benz GLA 250 4Matic - srovnání základních technických údajů | ||
Model | Volvo V40 Cross Country T5 AWD | Mercedes-Benz GLA 250 4Matic |
Motor | 2.0 Drive-E 8AT | 250 4Matic 7AT |
Parametry motoru [kW/N.m] | 184/350 | 155/350 |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,1 | 7,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 6,5 |
Délka [mm] | 4370 | 4417 |
Šířka [mm] | 1783 | 1805 |
Výška [mm] | 1458 | 1495 |
Rozvor [mm] | 2646 | 2699 |
Zavazadlový prostor [l] | 324 /1032 | 421/1235 |
Poháněná kola | Všechna | Všechna |
Motor a převodovka – Tiše a jemně
Doba pětiválců u Volva končí, model V40 Cross Country T5 dostal nový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který známe již z testů jiných vozů a který se stane pilířem nabídky celé automobilky včetně SUV XC90. Jednotka má výkon 184 kW, točivý moment 350 N.m a její největší předností je sladění s osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin.
Řazení probíhá velmi hladce, reakce na manuální volbu tlačítky pod volantem je příjemně rychlá a ve srovnání s dřívější šestistupňovou skříní je novinka posunem vpřed ve všech ohledech. Na dálnici při 130 km/h pak točí jen 2000 otáček na nejvyšší převodový stupeň.
Díky naladění motoru pro zátah těsně nad volnoběhem je jízda příjemně uvolněná a často připomínala právě poklidnou plavbu jachty – v tomto se Volvo svým sponzoringem závodů kolem světa trefilo do černého.
Při zrychlování nečekejte žádný náhlý zátah ani zběsilý úprk k červenému poli. Jednotka dodává svou sílu jemně, jako by nechtěla cestující ve voze za žádnou cenu vyděsit, ať už by se řidič snažil jakkoliv. Ve výsledku ale rychlost kvapně roste, jen to příliš necítíte. Tomu pomáhá i výtečné odhlučnění jednotky, která se při běžné jízdě ozývá pouze vzdáleně. Více důraznosti by agregátu prospělo, působí totiž ležérním dojmem, ale typickým zákazníkům to pravděpodobně bude vyhovovat a nechají se jen tak unášet na jemné vlně síly.
Námi testovaný exemplář byl ještě syrový, spotřeba i tak odpovídá vozu se zvýšeným podvozkem, přeplňovaným dvoulitrovým motorem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Dobrých hodnot dosáhnete při zcela klidné jízdě, to se dá jezdit za méně než sedm litrů, stačí však jedno razantnější předjetí a na palubním počítači svítí hned vyšší čísla.
Lepší než dříve
Možná za to může lehčí motor nad nápravou či přeladěný podvozek v rámci neustálého zlepšování automobilu, ale oproti dříve testované variantě s pětiválcem se tento vůz choval na nerovnostech lépe. Automobil je stále poměrně tuhý, ale podvozek tlumí výmoly tiše a ve většině případů i úspěšně. Nedočkáte se žádné prkennosti ani zbytečného natřásání posádky či nepříjemných rázů.
Volvu zůstala výtečná ovladatelnost, která zvýšením podvozku u modelu Cross Country nijak neutrpěla. Auto není žádný sportovní ostrý hatchback, ale po klikaté okresce se dokáže pohybovat svižně, bezpečně a s dobře kontrolovanými pohyby karoserie. Na výjezdu z oblouků navíc cítíte pomoc pohonu všech kol, kdy zadní kola zvládnou tlačit vůz do zatáčky a zvyšovat tak rychlost.
Disciplína, ve které však automobil funguje nejlépe, jsou delší cesty. V tomto případě nám však sedadla nepřišla tak výtečná, jako u jiných Volv – ocenili bychom zejména delší sedáky. I tak ale člověk po jízdě vystupuje z vozu svěží a není unavený.
Může za to mimo jiné výtečné odhlučnění. Snad jenom pneumatiky na některých typech asfaltu více hlučí, ale to je nešvar většiny moderních automobilů. Aerodynamický hluk je však velmi dobře potlačen. Na dálnici bychom ale ocenili úspornější turbodiesel, jenže ten s pohonem všech kol v nabídce nefiguruje.
Závěr
Pro koho je tedy Volvo V40 Cross Country určeno? Kompaktní zvýšená auta jsou nyní na vzestupu a v tomto případě není třeba přistupovat na kompromisy spojené s mnoha crossovery a SUV. Tohle Volvo je stále běžným hatchbackem, nemusíte se s ním ale bát ani na polní cestě a má pohon všech kol či vyšší pozici za volantem. Zároveň dobře jezdí po asfaltu.
Škoda jen, že pohon 4x4 je spojen výhradně s benzinovým motorem a automatem, byť k převodovce nemáme výhrady a agregát je velice kultivovaný. Nám by automobil seděl k páru, kterému již ratolesti odrostly a který chce kompaktní, ale univerzální automobil pro jakoukoliv cestu. Takoví lidé jistě ocení uvolněnou a bezpečnou jízdu v dobře zpracovaném voze, byť za ne zrovna lidovou částku.
Nejlevnější verze modelu | 647.900 Kč (V40 Cross Country D2/88 kW) |
Základ s testovaným motorem | 806.500 Kč (V40 Cross Country T5 AWD/180 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.072.500 Kč (V40 Cross Country T5 AWD/180 kW) |
Plusy
- Ovladatelnost vozu
- Příkladné odhlučnění motoru
- Povedená samočinná převodovka
- Kvalitně zpracovaný interiér
- Neobvyklá koncepce
Minusy
- Pohon všech kol jedině s automatem a benzinem
- U verzí 4x4 zmenšená palivová nádrž
- Poněkud kratší sedáky
Foto: Petr Homolka