Test Auto.cz

Volvo V40 Cross Country T4 AWD – Drsňák z nížiny

9.10. 2013
Verdikt
 

Volvo V40 nasadilo efektní bodykit a přidalo pohon všech kol. Ve městě mu to sluší a díky o kousek zvětšené světlé výšce by se nemuselo bát ani na polní cestě.

Formace terénních Volv byla řadu let jasně daná: na jedné straně klasická SUV XC60XC90, na straně druhé zvýšené kombi s terénní ochranou XC70. Letošní rok přináší po delší době nový přírůstek odvozený od hatchbacku V40. Místo klasických znaků XC ovšem přidává přívlastek Cross Country.

Vedle standardního provedení a sportovního paketu R-Design je Cross Country třetí (a nejvýraznější) designovou variací modelu V40. Rozdíl se přehlédnout nedá, terénní mutace má o 12 milimetrů zvětšenou světlou výšku, a to díky vyšším pneumatikám, a také o 37 mm větší celkovou výšku, kola volitelně v černé barvě a samozřejmě sadu ochranných prvků doplněných mimo jiné odlišnou maskou chladiče, specifickým designem diodového denního svícení a leskle černými zrcátky. Nabídka výbav kopíruje standardní V40, Cross Country je podle konkrétní verze zhruba o 32.000 korun dražší.

obrázek [600 x 372]  

Liší se ovšem nabídka motorů. Zatímco turbodiesely jsou ty samé (D2/82 kW, D3/110 kW a D4/130 kW), z benzinových agregátů je stejná jenom přeplňovaná šestnáctistovka T4 o výkonu 132 kW. Dále se v ceníku pod shodným názvem a výkonem ukrývá přeplňovaný dvoulitrový pětiválec a vrcholem je T5, taktéž s pěti válci, avšak 2,5 litry zdvihového objemu a 187 kW. Tyto dva motory se od ostatních odlišují pohonem 4x4 a standardně jsou vybaveny automatickou převodovkou Geartronic.

Pohodový motor, co si rád přihne

K testu jsme zvolili právě dvoulitr, označovaný T4 AWD. Má sice stejný výkon jako dříve testovaná šestnáctistovka T4, avšak výrazně vyšší maximum točivého momentu – 300 namísto 240 N.m, i když v užším pásmu otáček. K tomu přidává charakteristický zvuk řadového pětiválce, který je nevtíravý, ale dravý. Pro Evropu je motor naprostou novinkou, v některých zemích se ale prodává i V40 s pohonem předních kol. Není bez zajímavosti, že vrtání 81 mm, zdvih 77 mm a tedy i zdvihový objem 1984 cm3 jsou shodné s pětiválcovým dvoulitrovým turbodieselem (motory D3 a D4).

Dvoulitrový turbomotor hraje na komfortní notu. Vyznačuje se silným nástupem, dále ale síla motoru roste pozvolna. Nevýraznou gradaci výkonu ovšem dokáže vynahradit výrazný a podmanivý jekot vytočeného pětiválce. V praxi T4 AWD žádný extrémní silák není, u kombinace krátkozdvihového motoru, automatu, pohonu všech kol a velkých pneumatik to ale není překvapení. Zvlášť když pětiválec od Volva patří mezi přeplňovanými dvoulitry ke slabším. Řešení je ovšem jednoduché – komu T4 nestačí, sáhne po podstatně dynamičtějším 2,5litru T5...

obrázek [600 x 402]  

Horší je, že stejné důvody stojí i za vyšší spotřebou paliva. Volvo samo přiznává kombinovaný průměr osm litrů a pro městský provoz dokonce 11,1 l na 100 km (navzdory použití systému start-stop), reálné údaje jsou ještě o něco vyšší. Při dálničních 130 km/h pracuje V40 T4 AWD ve velmi nízkých 2700 min-1, přesto spálí v průměru 9 litrů na 100 ujetých kilometrů. Ve městě pak počítejte se třinácti litry a při plynulé jízdě mimo město se sedmi. V tomto případě tedy rozhodně uspoříte volbou naftového motoru, ale nezapomínejte, že pohon 4x4 Volvo dodává jenom pro benzinové pětiválce.

obrázek [600 x 303]  

Jízdní vlastnosti jsou ovlivněny použitím tuhých tlumičů. Na jedné straně mají pozitivní vliv na ovladatelnost, Cross Country se po silnici pohybuje stejně jistě jako běžná V40. Lehké náznaky nedotáčivosti, které vyvolávají pneumatiky Michelin Premacy HP, jsou v zárodku potlačeny stabilizačním systémem DSTC, jenž disponuje i režimem Sport. Kromě toho dokáže systém Haldex po přidání plynu spolehlivě neutralizovat chování vozu, díky plynulému a rychlému přenosu hnací síly k zadním kolům.

Tuhé tlumiče mají ale negativní vliv na jízdní komfort. Na nerovnostech se nestíhají dostatečně rychle stlačit, a tak V40 Cross Country působí poněkud prkenně. Nejvýrazněji se to projeví na zpomalovacích prazích ve městě. Ano, právě kvůli nim mnoho řidičů preferuje zvýšené podvozky, jenže „terénnímu“ V40 tyto umělé překážky sedí ještě méně než většině běžných hatchbacků.

Závěr

Nejen kvůli tomu je hodnocení V40 Cross Country T4 AWD poněkud rozporuplné. Na jedné straně stojí toporný jízdní projev, nevýrazný zátah motoru a relativně vyšší spotřeba, na straně druhé je vynikající ovladatelnost, působivý design a oslnivá kvalita provedení interiéru. Ty slabé stránky v dané chvíli Volvo příliš trápit nemusí – přímý konkurent na trhu žádný není a srovnatelná prémiová SUV typu Audi Q3 nebo BMW X1 vychází o sto i více tisíc korun dráž. Zároveň ale zbytečně nechává budoucím potenciálním konkurentům prostor, kde mohou vyniknout.

Video

Nejlevnější verze modelu551.000 Kč (T2/88 kW Base)
Základ s testovaným motorem733.500 Kč (T4 AWD/132 kW Base Cross Country)
Testovaný vůz s výbavou923.300 Kč (T4 AWD/132 kW Momentum Cross Country)

obrázek [600 x 310]  

Plusy

  • Aktuálně jediný model svého druhu
  • Atraktivní design zvenku i uvnitř, kvalita provedení interiéru
  • Vyrovnaný běh a příjemný zvuk pětiválcového motoru
  • Vynikající ovladatelnost, citlivě naladěná elektronika systémů DTSC a Haldex
  • Diodové osvětlení interiéru, kvalitní audiosouprava

Minusy

  • Komfort tlumení nerovností
  • Pohon všech kol jedině s automatem a benzinovým motorem
  • Vyšší spotřeba přeplňovaného pětiválcového dvoulitru
  • Automat postrádá možnost řazení na volantu
  • U verzí 4x4 zmenšená nádrž
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo V40 Cross Country T4 AWD

Cena v základní výbavě: 733 500 Kč Cena v testované výbavě: 923 300 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, City Safety II. generace (protikolizní systém automatického zastavení vozu do 50 km/h), Hill Descent Control - systém pro bezpečný sjezd svahů (T5 AWD, T4 AWD), Hill Launch Assist - asistent pro rozjezd do svahu, systém řízení trakce v zatáčkách, vrstvené čelní sklo, audiosystém Performance Sound s barevným 5" displejem, elektrické ovládání bočních oken, manuální klimatizace ETC, palubní počítač, přední loketní opěrka na středovém tunelu, stříbrné střešní ližiny, litá 16” kola s pneumatikami 205/60, kožená hlavice řadicí páky, tříramenný volant a rukojeť ruční brzdy, obložení interiéru Charcoal s hliníkovým dekorem rámování centrální konzole a ovládacích tlačítek, čalounění Lindholmen Textil/Tricotech, dešťový senzor druhé generace včetně funkce automatického rozsvícení světel při snížené viditelnosti, elektricky nastavitelná a sklopná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru diodami, ozdobné lišty kolem bočních oken a prahové lišty vpředu, tempomat, zadní loketní opěrka s držákem nápojů atd.

Výbava testovaného vozu:Business paket 2 (+19.800,-): parkovací čidla vzadu, High Performance Sound System – autorádio, přehrávač CD/MP3/WMA, zesilovač 4 x 45W, osm reproduktorů, barevný 5” display, přípojka USB, HF Bluetooth, Audio Streaming
Light + Style paket (+38.500,-): adaptivní digitální display, diody denního svícení, aktivní dual-xenonové světlomety včetně ostřikovačů, komplexní diodové osvětlení vozu, osvětlená hlavice řadicí páky, hliníkové obložení interiéru Shimmer Graphite
Climate Comfort paket (+8.100,-): automatická dvouzónová klimatizace ECC včetně chlazené úložné schránky spolujezdce, AQS – systém kvality vzduchu v interiéru
Versatility paket (+6.100,-): ochranná síť zavazadlového prostoru, funkce rychlého sklápění sedadla spolujezdce, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, dvojitá podlážka
Winter paket (+9.600,-): vyhřívaná přední sedadla a čelní sklo
Metalický lak (+18.000,-), litá 17” kola Larenta Tech Black Glossy (+19.800,-), vyhřívání zadních sedadel (+5.900,-).

Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát

Poslanecká sněmovna má mít v rozpočtu na příští rok o 89…

Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking

Pokud Čína zásadně nezkrotí své zadlužení, hrozí jí další…

Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor

Rodinný investiční fond Consilium miliardáře Tomáše Němce…

Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu

Příští rok má být na zdravotní péči 12,8 miliardy korun…

 
Technické údaje
Motor Volvo V40 Cross Country T4 AWD
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2700 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 6.3 / 8
Emise CO2:187
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 335 / 1032
Objem nádrže (l):57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1625 / 445
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4370
b) šířka (mm): 1783
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2646
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volvo V40 Cross Country T4 AWD – Drsňák…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Volvo V40 dostalo facelift: Má Thorovo kladivo a několik nových laků Volvo V40 dostalo facelift: Má Thorovo kladivo a několik nových laků

Volvo přiveze do Ženevy kompaktní model V40 v…

Volvo V40: Nová generace za dva roky, XC40 za čtyři Volvo V40: Nová generace za dva roky, XC40 za čtyři

Poté, co Volvo představilo svůj klíčový model XC 90 se…

 



 
Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Dnes 08:00

Ubývá vám chladicí kapalina, ale podlaha v garáži pod autem je suchá? V takovém případě může být příčinou poškozené těsnění pod hlavou. Jak to poznat a proč byste neměli s opravou otálet?




Blesk.cz

Dělník spadl mezi tuny odpadků: Z „betonové jámy“ v Malešicích ho jeřábem vytáhli hasiči

Dělník spadl mezi tuny odpadků: Z „betonové jámy“ v…

Zřejmě vlastní neopatrností jeden z dělník v pátek po půlnoci spadl ve spalovně v Malešicích mezi tuny odpadků.…

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít peníze ze zakázky

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít…

Dlouholetý starosta Kišiněva, místopředseda proevropské Liberální strany Dorin Chirtoaca byl ve čtvrtek večer…

 

iSport.cz

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený, zaplatí za to, říká Nibali

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený,…

Situace na prvních místech cyklistického Gira d'Italia je tři etapy před koncem čím dál zamotanější, a mezi…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

Před 75 lety, 27. května 1942 v 10.31 h, uskutečnili českoslovenští parašutisté vrcholný čin evropské…

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s argentinským Karlem Poborským

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s…

Vlevo u srdce státní znak České republiky, na druhé straně černobílý symbol Dynama České Budějovice. Nevídané…