TEST Volvo XC60 D5 AWD – Bystrozraký Švéd

Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
30 Fotogalerie
Diskuze (46)
Po pěti letech dostalo Volvo XC60 novou tvář. Za jiným tvarem světlometů se ale skrývají ještě další inovace.

Kompaktní SUV XC60 představuje pro Volvo stěžejní model, tvoří celou čtvrtinu celosvětového prodeje (v Česku dokonce 38 %). Poté, co automobilka správně odhadla trend s modelem XC90, vyšla jí i sázka na rostoucí oblibu kompaktních SUV. Přesto nelze beze změn pokračovat donekonečna, a tak přichází facelift.

Facelift: Ve dne více elegance, v noci více světla

Změny nejsou nijak násilné, přesto je poznáte na první pohled. XC60 totiž dostala novou masku chladiče s chromovanými lištami a bez stříbrného orámování. Hlavní světelné jednotky na přídi mají oblejší tvar, diodové denní svícení se přestěhovalo do rohů karoserie – kde mívají auta obvykle mlhovky. S tím souvisí i celkové přepracování předního nárazníku. Dále má XC60 nový tvar zpětných zrcátek a designéři eliminovali většinu nelakovaných ploch na karoserii.

suv volvo testysuv volvo testy | Zdroj: acz

Uvnitř se zabydlel nový digitální přístrojový štít, který známe z hatchbacku V40. Na výběr jsou tři možnosti zobrazení provozních údajů, přiléhavě pojmenované Eco, Elegance a Performance. Oproti dosavadnímu kostičkovanému displeji palubního počítače to představuje skok asi o pět generací! Dále se může XC60 nově pochlubit řazením pod volantem (pochopitelně jen s automatickou převodovkou), vyhřívaným předním sklem a několika technickými inovacemi.

suv volvo testysuv volvo testy | Zdroj: acz

V noci jsou neocenitelným pomocníkem aktivní dálková světla. Kamera pod čelním sklem sleduje okolní provoz a přepíná na tlumená světla, když se v dosahu objeví jiný svítící objekt (typicky protijedoucí automobil). Vždy se ale zastíní jenom potřebná část osvětleného prostoru, takže po krajích vozovky stále svítí dálková světla. Podobný systém se představil již v Lexusu LS a novém Mercedes-Benzu S, díky Volvu je nyní dostupný i v rodinném SUV.

Motor a převodovka: Všechno při starém

Na nabídce motorů se toho (zatím!) příliš nemění. Vrcholem je i nadále naftový pětiválec D5 přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který dává výkon 158 kW. S automatem má maximum točivého momentu 440 N.m, s manuálem vykazuje o 20 Newtonmetrů méně. Pro zájemce o vyšší výkon je nachystána novinka v podobě D5 Polestar (169 kW, 470 N.m). My jsme ovšem k testu zvolili běžnou D5 se samočinnou převodovkou a pohonem všech kol, který se dodává standardně.

Po faceliftu je pětiválec s automatem o šest procent úspornější než předchůdce. Tovární údaj kombinované spotřeby slibuje 6,4 l na 100 km (o 0,4 litru méně než dosud), realita se pohybuje mezi osmi a devíti litry nafty. Do tohoto úzkého pásma se spotřeba vejde téměř ve všech jízdních režimech, a to včetně dálnice. Tam motor při 130 km/h pracuje na relativně vyšších 2400 min-1. Maximum otáček na nejvyšší převod je 4000 min-1, kdy digitální rychloměr indikuje 221 km/h. Takové tempo ale hnací řetězec snáší vysloveně z donucení.

suv volvo testysuv volvo testy | Zdroj: acz

Největší slabinou XC60 je šestistupňová automatická převodovka Aisin, známá například i z Citroënů a Peugeotů. Prokluzující měnič se snaží podpořit komfortní ladění vozu, ale přidejte k tomu relativně vysokou hmotnost a velké jízdní odpory pohonu všech kol. Práce automatu proto ani náznakem nestačí na konkurenční převodovky, které jsou účinnější a také řadí rychleji. To ovšem platí tady a teď, Volvo již slibuje změnu, chystá nový osmistupňový automat.

Švédové zapracovali na podvozku. Modernizovaná XC60 se dočkala páté generace pohonu všech kol Haldex, ruku v ruce s ním přichází aktivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola (obdoba systémů XDS a EDS u Volkswagenu). Díky tomu se poněkud tupější charakter podvozku mění v zatáčkách v nečekanou jistotu a ovladatelnost. Je to sice více zásluha elektroniky než mechaniky, ale posun je opravdu výrazný. Co bohužel zůstává, jsou ostré přejezdy krátkých nerovnosti a kmitání karoserie při rozjezdu nebo zastavení.

suv volvo testysuv volvo testy | Zdroj: acz

Výbava: Pár vítaných novinek

O nových světlometech a přístrojovém štítu již byla řeč, XC60 ale přidává ještě několik dalších novinek. Nová generace systému BLIS pro sledování mrtvého úhlu používá radarové senzory a díky nim přidává novou funkci – dokáže řidiče při vyjíždění z parkovacího místa upozornit na automobily blížící se z boku. To se opravdu hodí (stejně jako couvací kamera), protože výhled šikmo dozadu patří kvůli masivním sloupkům karoserie k těm horším.

Systém čtení značek nově vyznačuje rychlostní limit přímo na osu virtuálního rychloměru. Zlepšila se také funkce samotného rozpoznávání limitů, ačkoliv dokonalosti v českých podmínkách stále nedosahuje. Z modelu V40 pak pochází balíček City Safety doplněný funkcí detekce chodců před vozem.

Volvo XC60 - srovnání cen s konkurencí
ModelVolvo XC60BMW X3RR EvoqueMercedes GLKHyundai Santa Fe
MotorD5 AWD SummumxDrive20dSD4 Pure Tech220 CDI Entry2.2 CRDi Premium
Základní cena [Kč]1.233.000,-1.060.000,-1.090.331,-999.000,-975.990,-
Automatická převodovka56.000,-55.200,-54.087,-S40.000,-
Adaptivní xenonová světla35.500,-38.250,-24.563,-42.536,-S
BluetoothS5.400,-S13.416,-S
Dvouzónová klimatiazceSSSSS
Hliníkový dekorS8.725,-SS-
Kožené čalounění sedadelS46.225,-S61.289,-S
Kožený volantSSSSS
Litá kola R17-S-SR19
Litá kola R18S29.525,-S-
Metalický lak21.200,-21.575,-18.997,-23.784,-16.000,-
Navigace29.200,-60.325,-56.870,-24.394,-38.000,-
Parkovací senzory vpředu10.500,-20.275,-10.285,-21.954,--
Parkovací senzory vzaduSSS
TempomatS12.575,-SSS
Vyhřívání předních sedadel9.100,-9.500,-10.143,-9.910,-S
Cena při shodné výbavě [Kč]1.394.500,-1.367.575,-1.265.276,-1.196.283,-1.069.990,-

Komfort v zimních měsících zlepší novinka v podobě vyhřívání čelního okna. V balíčku s vyhříváním předních sedadel a trysek ostřikovačů vyjde na 12.300 Kč, když chcete i vyhřívání zadních sedadel a volantu, řekne si Volvo o 22 tisíc.

suv volvo testysuv volvo testy | Zdroj: acz

Kromě toho XC60 ve vrcholném provedení Summum zlevnila o 20 tisíc korun. Změna je to ale pouze kosmetická, ze standardní výbavy totiž zmizely natáčecí bi-xenonové světlomety. V nabídce také přibylo více zvýhodněných balíčků výbavy. Na positioningu XC60 se ale nic nemění, ceníkové ceny se i nadále v zásadě shodují se srovnatelnými specifikacemi BMW X3.

Závěr

Po pěti letech se zázrak nestal, prémioví konkurenti jsou dál než Volvo XC60 – však mezitím také faceliftovali nebo rovnou představili nové modely. Švédské SUV se ale šikovně stylizuje do role dobré alternativy, sází přitom především na design a image značky. Právě proto si může dovolit ambiciózní ceny, vždyť s motorem D5 je dokonce nepatrně dražší než BMW X3.

První cena vozu892.000 Kč (D3 100 kW Base)
První cena vozu s testovanou motorizací1.090.000 Kč (D5 AWD 158 kW Base)
Základní cena testovaného vozu1.289.000 Kč (D5 AWD AT 158 kW Summum)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.621.650 Kč (D5 AWD AT 158 kW Summum)

Video placeholder
Volvo XC60 D5 AWD – Bystrozraký Švéd • Zdroj: auto.cz

Plusy

  • Vynikající plně adaptivní světla
  • Přehledný přístrojový štít s jemnou grafikou
  • Prostorný interiér
  • Rozsah bezpečnostní výbavy (zčásti za příplatek)
  • Při faceliftu zásadní zlepšení ovladatelnosti

Minusy

  • Výhled všemi směry
  • Pomalé řazení automatické převodovky
  • Motor výkonově nepřesvědčí, je hlučnější
  • Spotřeba paliva se nevyrovná prémiovým konkurentům
  • Podélné kmity karoserie v nízkých rychlostech

Foto M. Kolář

Vstoupit do diskuze (46)