Volvo XC60 D5 (158 kW) – Pro milovníky jachtění

Volvo XC60 D5 (158 kW) – Pro milovníky jachtění

 
 

D5 znamená nejsilnější pětiválec, Volvo Ocean Race zase speciální „jachtařskou“ edici.

Edice Volvo Ocean Race cílí na fanoušky stejnojmenného závodu, respektive příznivce jachtařského sportu obecně. Ale i pokud vám to nic neříká (jako třeba mě), zaslouží si tato speciální výbava pozornost.

Volvo Ocean Race (VOR) totiž představuje alternativu k běžným provedením Momentum a Summum. Je však levnější, a tak znamená výhodnější poměr cena-výbava. Ano, proti Summum (o 90 tisíc dražší) pár položek chybí, ty lze ale relativně výhodně doplnit formou příplatkových paketů.

Další rovinou edice VOR je design. Nejde o žádné výrazné rozdíly, decentní změny ale v zástupech XC60 na parkovišti příměstského nákupního centra oceníte. Tmavě modrá barva (nebo alternativně stříbrná) je specialitou VOR a dodává se bez příplatku. Zvenčí VOR ještě přidává znáčky na blatnících a specifická dvoubarevná kola.

obrázek [600 x 386]

Interiér může být celočerný nebo světlý (ten mi docela připomíná Renault Koleos, ale to je spíš můj osobní problém), standardně čalouněný kůží. Středový panel zdobí kovový dekor se zajímavým vzorem. Další specialitky už jsou vcelku zbytné – jistě si dovedete představit život bez prahové lišty s nápisem Volvo Ocean Race, loga jachtového závodu vyraženého do opěradel předních sedadel, slovy ceníku čalounění dveří s plachetním motivem nebo tematického potisku na světlé roletě zavazadlového prostoru.

obrázek [300 x 259] Po stránce prostorové není XC60 co vytýkat. Jak je velké zvenku, tak je prostorné i uvnitř. Snad jen nejnižší poloha předních sedadel by přece jen mohla být nižší – pro ty, kdo nevyžadují v SUV sezení jako na kozlíku.

Koncert pro dvě turba a pět válců

XC60 ale netestujeme jen kvůli nějakým designovým vylepšením. Pod kapotou má totiž nový motor, ačkoliv označení D5 zůstává stále stejné. Původně měl 2,4litrový pětiválec 136 kW (test Volvo XC60 D5 – 03/2009), v létě 2009 přišel nový motor stejného objemu se dvěma turbodmychadly a výkonem 151 kW.

Novou generaci jsme testovali v modelech V60 D5 AWDS80 D5. Neuběhly ale ani dva roky a Volvo svůj biturbo pětiválec dále vylepšilo. Nová konstrukce pístů a další drobné změny vykouzlily 7 kW navíc a v případě specifikace s automatickou převodovkou také o 20 Nm vyšší točivý moment (nyní 440 Nm).

Aktuálně i historicky nejsilnější dieselový motor od Volva zachovává typický pětiválcový zvuk. Ten se zpod kapoty ozývá skoro vždy, když pořádně šlápnete na plynový pedál. Slovíčko skoro míří na nízké otáčky – zde to bohužel neplatí a D5 pod zátěží vyluzuje klapavý zvuk jako třeba Ford Transit. Jinak ale zní zajímavě a vcelku příjemně, při jízdě ustálenou rychlostí se zvuk motoru dokonce zcela ztratí.

Brzy ale pochopíte, že vrcholná motorizace je laděná na pohodové použití, jakkoliv úderně zní slovo nejsilnější. Vytáčení pětiválce nemá z dlouhodobějšího pohledu valný smysl. XC60 není žádný drobek a provozní hmotnost 1815 kg je jednoduše moc, než aby motor předváděl strhující jízdní výkony.

Převodovka a podvozek kazí výsledek

Zásadní slabinou auta je automatická převodovka. Postavit výborný automat pro auto s příčně uloženým motorem není jednoduchý úkol a Volvo bohužel nepatří k těm šťastným výjimkám, kde se to povedlo.

Na konkurenční převodovky od BMW nebo Mercedesu nestačí ani rychlostí řazení, ani kultivovaností. Do dění mezi motorem a koly staromódně vstupuje měnič momentu, a tak otáčky motoru často neodpovídají rychlosti auta. Navíc má elektronika ve zvyku reagovat časným podřazováním, takže vám nakonec nezbude, než jen lechtat plynový pedál. Tedy za předpokladu, že vašim koníčkem není soustavně poslouchat hrdelní zvuk vytočeného pětiválce a tankovat naftu častěji, než je nezbytně nutné.

obrázek [600 x 284]

Mimochodem, spotřeba je další oblastí, kde se XC60 řadí do šedi průměru. Normovaná hodnota 6,8 l/100 km je nadějným výsledkem, v praxi ale Volvo fyziku ve svůj prospěch tak zdatně neohnulo. V rychlosti 100 km/h motor točí 1900 min-1 a nárokuje si v průměru 6,5 l/100 km. Na dálnici při 130 km/h otáčky poskočí na 2500 min-1 a spotřeba se vyšplhá na 10,8 l/100 km.

Nakonec se tabulkové hodnoty s realitou srovnávají alespoň ve městě. Náš průměr 9,5 l/100 km můžeme vzhledem k provozu v teplotách kolem nuly a na zimních pneumatikách považovat za odpovídající továrním 8,9 l/100 km.

Aby nebyl kritice konec, pojďme se nyní zaměřit na podvozek. Zřejmě je to výrazem snahy zaujmout všechny a nikoho neurazit, na každý pád XC60 je po jízdní stránce nevyhraněný mix, takový výstřel do prázdna.

Klasický volví ideál je houpavá a komfortní XC70. Chci-li něco ostřejšího, u Volva mě uspokojí přiměřeně přitvrzená S60/V60 v provedení R-Design. XC60 chce stát někde na půli cesty a výsledkem je nastavení, které je spíš toporné než pohodlné. Jízdní vlastnosti jsou přitom stále bezpečné, nikoliv agilní.

obrázek [600 x 374]

Ceny a závěr

Vypadá to, že XC60 není dobré auto. Ale to není tak docela pravda, jen se prostě nemohu ubránit konfrontaci s Audi Q5, BMW X3 a Mercedesem GLK. O mimořádně povedeném Range Roveru Evoque nemluvě… Ve srovnání s těmito, nutno dodat dražšími, modely XC60 kulhá na obě nohy. Přitom je Volvo o něco lepší než takový Tiguan. S Kugou vychází přinejmenším na stejno, Ford je ovšem uvnitř menší, designové rozdováděný a jeho značka nemá takové renomé jako Volvo.

Nakonec cenovka převyšující milion korun míří přesně mezi tyto dva světy. Ano, za podobné peníze lze mít i některé z německých prémiových SUV, ovšem zdaleka ne v tak bohaté výbavě.

Volvo drží subprémiovou pozici a jako takové má specifické postavení na trhu. Chce nabídnout něco víc než běžné automobilky, a to formou zaměření na bezpečnost a chladný severský design. V průběhu času se ale význam této orientace postupně vytrácí, a jak zřetelně ukazuje XC60, pomalu zbývá jen to rozkročení mezi mainstreamovým a prémiovým segmentem. Není to málo? Asi ne – prodejní čísla zatím ukazují, že zákazníci stojí přesně o takový koktejl.

První cena vozu939.000,- Kč (DRIVe Kinetic)
První cena vozu s testovanou motorizací1.079.000,- Kč (D5 Kinetic)
Základní cena testovaného vozu1.194.500,- Kč (D5 AWD aut. Volvo Ocean Race)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.404.600,- Kč (D5 AWD aut. Volvo Ocean Race)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Poměr cena/výbava
  • Výhodné pakety výbavy
  • Bezkonkurenční rozsah bezpečnostní výbavy (zčásti za příplatek)

Minusy

  • Neosobní design interiéru
  • Příliš univerzální naladění podvozku
  • Pomalé řazení automatické převodovky
  • Motor výkonově nepřesvědčí
  • Zvuk motoru v nízkých otáčkách
  • Spotřeba paliva se nevyrovná prémiovým konkurentům
Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo XC60 D5 (158 kW)

Cena v základní výbavě: 1 194 500 Kč Cena v testované výbavě: 1 404 600 Kč

Základní výbava:City Safety 2. generace (systém automatického zastaveni vozu při rychlosti do 30 km/h), DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), dvoustupňové airbagy řidiče a spolujezdce, elektrická parkovací brzda, halogenové duální světlomety, Hill Descent Control - systém pro bezpečny sjezd prudkých svahů, hlavové airbagy IC (Infl atable Curtain), IDIS (Intelligent Driver Information System) - informační systém řidiče, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), SIPS airbagy hlavy a ramen, tempomat, vrstvené čelní sklo, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), 6stupňová automatická převodovka AWD, 4ramenný kožený volant, audiosystém Performance, automatická dvouzónová klimatizace s vnitřní recirkulaci ECC, chronografi cké přístroje Watch dials, kůží potažená hlavice řadicí paky, multifunkční volant s ovládáním rádia, palubní počítač, přední loketní opěrka, emblém Volvo Ocean Race vpředu, koberečky s motivem Volvo Ocean Race, kola z lehkých slitin 8.0x18" ARGUS, kožené čalounění Volvo Ocean Race, kryt zavazadlového prostoru s motivem Volvo Ocean Race, logo Volvo Ocean Race při zapnutí display, ozdobná lišta prahu s nápisem Volvo Ocean Race, prošívané čalounění dveří s plachetním motivem, stříbrné střešní ližiny, světlé lemování bočních oken dole, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (0,-), Family paket – elektrická dětská pojistka zadních dveří a oken, dětské sedačky na krajních zadních sedadlech (6.700,-), Driver Support paket – BLIS (informační systém o slepém úhlu), Driver Alert Systém (systém kontroly pozornosti řidiče a varování při vybočení z pruhu), adaptivní tempomat ACC vč. systému upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění a detekcí chodců (52.400,-), Winter Pro paket – vyhřívaná přední sedadla, ostřikovače světlometů, aktivní dual-xenonové světlomety (29.900,-), Convenience+Business Pro paket – navigační systém RTI, High Performance Multimedia (rádio, přehrávač DVD/MP3/WMA, zesilovač 4 x 40W, 8 reproduktorů), barevný displej 7´´, AUX vstup, USB konektor, Bluetooth, parkovací asistent vzadu, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, elektrické otvírání pátých dveří, dešťový senzor (79.700,-), parkovací senzory vpředu (7.000,-), parkovací kamera (16.300,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (18.100,-).

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 

Štítky SUV Volvo Testy

Technické údaje
Motor Volvo XC60 D5 (158 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2400
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 158 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 1500 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.6 / 6.8
Emise CO2:179
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1455
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1815 / 615
Rozměr pneu:235/60 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4627
b) šířka (mm): 1891
c) výška (mm): 1713
d) rozvor (mm): 2774
e) rozchod vpředu (mm): 1632
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Volvo XC60 D5 (158 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,60
 

Přidat názorDiskuse: Volvo XC60 D5 (158 kW) – Pro milovníky jachtění







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Video: Volvo XC60 a ochrana chodců Video: Volvo XC60 a ochrana chodců

Modernizované Volvo XC60 může být vybaveno množstvím…

Volvo spustilo výrobu XC60 v Číně Volvo spustilo výrobu XC60 v Číně

Švédské Volvo expanduje v zemi svého majitele. Závod v…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…