TEST Volvo XC60 D5 (158 kW) – Pro milovníky jachtění
Edice Volvo Ocean Race cílí na fanoušky stejnojmenného závodu, respektive příznivce jachtařského sportu obecně. Ale i pokud vám to nic neříká (jako třeba mě), zaslouží si tato speciální výbava pozornost.
Volvo Ocean Race (VOR) totiž představuje alternativu k běžným provedením Momentum a Summum. Je však levnější, a tak znamená výhodnější poměr cena-výbava. Ano, proti Summum (o 90 tisíc dražší) pár položek chybí, ty lze ale relativně výhodně doplnit formou příplatkových paketů.
Další rovinou edice VOR je design. Nejde o žádné výrazné rozdíly, decentní změny ale v zástupech XC60 na parkovišti příměstského nákupního centra oceníte. Tmavě modrá barva (nebo alternativně stříbrná) je specialitou VOR a dodává se bez příplatku. Zvenčí VOR ještě přidává znáčky na blatnících a specifická dvoubarevná kola.
Interiér může být celočerný nebo světlý (ten mi docela připomíná Renault Koleos, ale to je spíš můj osobní problém), standardně čalouněný kůží. Středový panel zdobí kovový dekor se zajímavým vzorem. Další specialitky už jsou vcelku zbytné – jistě si dovedete představit život bez prahové lišty s nápisem Volvo Ocean Race, loga jachtového závodu vyraženého do opěradel předních sedadel, slovy ceníku čalounění dveří s plachetním motivem nebo tematického potisku na světlé roletě zavazadlového prostoru.
suv volvo testy Po stránce prostorové není XC60 co vytýkat. Jak je velké zvenku, tak je prostorné i uvnitř. Snad jen nejnižší poloha předních sedadel by přece jen mohla být nižší – pro ty, kdo nevyžadují v SUV sezení jako na kozlíku.
Koncert pro dvě turba a pět válců
XC60 ale netestujeme jen kvůli nějakým designovým vylepšením. Pod kapotou má totiž nový motor, ačkoliv označení D5 zůstává stále stejné. Původně měl 2,4litrový pětiválec 136 kW (test Volvo XC60 D5 – 03/2009), v létě 2009 přišel nový motor stejného objemu se dvěma turbodmychadly a výkonem 151 kW.
Novou generaci jsme testovali v modelech V60 D5 AWD a S80 D5. Neuběhly ale ani dva roky a Volvo svůj biturbo pětiválec dále vylepšilo. Nová konstrukce pístů a další drobné změny vykouzlily 7 kW navíc a v případě specifikace s automatickou převodovkou také o 20 Nm vyšší točivý moment (nyní 440 Nm).
Aktuálně i historicky nejsilnější dieselový motor od Volva zachovává typický pětiválcový zvuk. Ten se zpod kapoty ozývá skoro vždy, když pořádně šlápnete na plynový pedál. Slovíčko skoro míří na nízké otáčky – zde to bohužel neplatí a D5 pod zátěží vyluzuje klapavý zvuk jako třeba Ford Transit. Jinak ale zní zajímavě a vcelku příjemně, při jízdě ustálenou rychlostí se zvuk motoru dokonce zcela ztratí.
Brzy ale pochopíte, že vrcholná motorizace je laděná na pohodové použití, jakkoliv úderně zní slovo nejsilnější. Vytáčení pětiválce nemá z dlouhodobějšího pohledu valný smysl. XC60 není žádný drobek a provozní hmotnost 1815 kg je jednoduše moc, než aby motor předváděl strhující jízdní výkony.
Převodovka a podvozek kazí výsledek
Zásadní slabinou auta je automatická převodovka. Postavit výborný automat pro auto s příčně uloženým motorem není jednoduchý úkol a Volvo bohužel nepatří k těm šťastným výjimkám, kde se to povedlo.
Na konkurenční převodovky od BMW nebo Mercedesu nestačí ani rychlostí řazení, ani kultivovaností. Do dění mezi motorem a koly staromódně vstupuje měnič momentu, a tak otáčky motoru často neodpovídají rychlosti auta. Navíc má elektronika ve zvyku reagovat časným podřazováním, takže vám nakonec nezbude, než jen lechtat plynový pedál. Tedy za předpokladu, že vašim koníčkem není soustavně poslouchat hrdelní zvuk vytočeného pětiválce a tankovat naftu častěji, než je nezbytně nutné.
Mimochodem, spotřeba je další oblastí, kde se XC60 řadí do šedi průměru. Normovaná hodnota 6,8 l/100 km je nadějným výsledkem, v praxi ale Volvo fyziku ve svůj prospěch tak zdatně neohnulo. V rychlosti 100 km/h motor točí 1900 min-1 a nárokuje si v průměru 6,5 l/100 km. Na dálnici při 130 km/h otáčky poskočí na 2500 min-1 a spotřeba se vyšplhá na 10,8 l/100 km.
Nakonec se tabulkové hodnoty s realitou srovnávají alespoň ve městě. Náš průměr 9,5 l/100 km můžeme vzhledem k provozu v teplotách kolem nuly a na zimních pneumatikách považovat za odpovídající továrním 8,9 l/100 km.
Aby nebyl kritice konec, pojďme se nyní zaměřit na podvozek. Zřejmě je to výrazem snahy zaujmout všechny a nikoho neurazit, na každý pád XC60 je po jízdní stránce nevyhraněný mix, takový výstřel do prázdna.
Klasický volví ideál je houpavá a komfortní XC70. Chci-li něco ostřejšího, u Volva mě uspokojí přiměřeně přitvrzená S60/V60 v provedení R-Design. XC60 chce stát někde na půli cesty a výsledkem je nastavení, které je spíš toporné než pohodlné. Jízdní vlastnosti jsou přitom stále bezpečné, nikoliv agilní.
Ceny a závěr
Vypadá to, že XC60 není dobré auto. Ale to není tak docela pravda, jen se prostě nemohu ubránit konfrontaci s Audi Q5, BMW X3 a Mercedesem GLK. O mimořádně povedeném Range Roveru Evoque nemluvě… Ve srovnání s těmito, nutno dodat dražšími, modely XC60 kulhá na obě nohy. Přitom je Volvo o něco lepší než takový Tiguan. S Kugou vychází přinejmenším na stejno, Ford je ovšem uvnitř menší, designové rozdováděný a jeho značka nemá takové renomé jako Volvo.
Nakonec cenovka převyšující milion korun míří přesně mezi tyto dva světy. Ano, za podobné peníze lze mít i některé z německých prémiových SUV, ovšem zdaleka ne v tak bohaté výbavě.
Volvo drží subprémiovou pozici a jako takové má specifické postavení na trhu. Chce nabídnout něco víc než běžné automobilky, a to formou zaměření na bezpečnost a chladný severský design. V průběhu času se ale význam této orientace postupně vytrácí, a jak zřetelně ukazuje XC60, pomalu zbývá jen to rozkročení mezi mainstreamovým a prémiovým segmentem. Není to málo? Asi ne – prodejní čísla zatím ukazují, že zákazníci stojí přesně o takový koktejl.
První cena vozu | 939.000,- Kč (DRIVe Kinetic) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.079.000,- Kč (D5 Kinetic) |
Základní cena testovaného vozu | 1.194.500,- Kč (D5 AWD aut. Volvo Ocean Race) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.404.600,- Kč (D5 AWD aut. Volvo Ocean Race) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Poměr cena/výbava
- Výhodné pakety výbavy
- Bezkonkurenční rozsah bezpečnostní výbavy (zčásti za příplatek)
Minusy
- Neosobní design interiéru
- Příliš univerzální naladění podvozku
- Pomalé řazení automatické převodovky
- Motor výkonově nepřesvědčí
- Zvuk motoru v nízkých otáčkách
- Spotřeba paliva se nevyrovná prémiovým konkurentům