Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vozidla pro stavbu: Iveco

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Italská firma nabízí pro lehké stavební podmínky tři modely, které doplňuje řada Trakker určená na nejnáročnější úkoly.

Požadavky dopravců na specializovaná vozidla pro maximální užitečné zatížení při provozu po silnici či mimo veřejné komunikace daly u značky Iveco podnět k ráznému oddělení modelů Stralis a Trakker. Posledně jmenovaný s mimořádně robustní konstrukcí je k dostání výhradně s pohonem všech kol a nachází uplatnění zejména v lomech či nejnáročnějších stavebních misích. Na druhé straně požadavků stojí řada Stralis, která v provedení X-way nabízí maximum užitečného zatížení při zachování legislativních požadavků na maximální hmotnost vozidla či soupravy. X-way se tedy zaměřuje na použití v oblasti profesionálních aplikací a stavební logistiky. Jedná se o kompromis pro silniční a částečně i terénní užívání. Ve stavebním segmentu nesmíme přehlédnout ani Eurocargo 4x4 s celkovými maximálně patnácti tunami a dubnovou novinku Daily 4x4 s celkovou hmotností sedm tun, která byla odhalena na veletrhu Bauma.  

Super Loader

Model Stralis X-way zaměřený na středně těžké úkoly se vyznačuje mimořádně nízkými celkovými náklady v oblasti spotřeby a silničního použití. Stralis X-way se ve verzi Super Loader 8x4 vyznačuje mimořádně nízkou pohotovostní hmotností pouhých 8845 kg. Té se výrobci podařilo dosáhnout řadou úprav, například přepracováním mechanického zadního zavěšení, architektury podvozku a úpravou příčníků, dále pak osazením devítilitrového šestiválce Cursor 9 o výkonu 294 kW, novými předními jedno- či dvoulistovými pružinami, volitelnými hliníkovými rámy a zásobníky na stlačený vzduch, pomocnými pohony s točivým momentem 800 N.m bez spojky atd.  

Trakce předních kol

Stralis X-way lze sice jako Trakker získat v plněpohonné verzi 6x6 nebo 8x8, ale výhradně s hydrostatickým pohonem předních kol. Ve srovnání s Trakkerem, který využívá pohon všech kol se spojovací hřídelí vyvedenou i do předního diferenciálu, řada X-Way se vydala jinou cestou. Novinka dokáže nabídnout kromě pohonu zadních kol také pro přední, ale na rozdíl od Trakkeru pomocí hydrostatického systému, který je proti vyvedení točivého momentu přes spojovací hřídel zhruba o tři metrické centy lehčí. Čerpadlo vytvářející tlak oleje přibližně 40 MPa hnaného do rotorů předních kol však musí být doplněno účinným chladičem, takže hydrostatický pohon nemůže plně zabírat po dobu minut, ale spíše desítek sekund. Proto tvoří vhodnou a lehkou variantu pro příležitostnou pomoc záběru zadních kol.

Méně nafty

Stralis X-way dokáže díky extrémní flexibilitě poskytnout dokonalou odpověď na celou řadu velmi odlišných úkolů. Je vybaven nejvyspělejšími prvky Iveco pro silniční aplikace a osvědčenými technologiemi pro snížení spotřeby, které podle zjištění TÜV Süd snižují u Stralisu XP spotřebu paliva o 11,2 %. Kompletně přepracované hnací ústrojí zvyšuje výkon a spotřebu na novou úroveň. Patentovaný systém Hi-SCR pro následné zpracování spalin snižuje emise NOX o 97 %, což je nejvyšší hodnota na trhu. Navíc nevyžaduje žádnou nucenou regeneraci, čímž se snižují náklady na údržbu, maximalizuje se doba vozidla na silnici a snižuje namáhání motorového oleje. Ke snižování celkových nákladů přispívají také kotoučové brzdy.  

Lepší řazení

Nízkou spotřebu a udržování motoru v optimálních ekonomických otáčkách má na starosti nová automatizovaná převodovka Hi-tronix. Prodává se ve dvanácti- a šestnáctistupňové verzi. O nízkou spotřebu a bezpečnostní funkce se stará systém Hi-cruise, který integruje funkce jízdního asistenta, volnoběžky Eco-Roll, prediktivního řazení a prediktivního tempomat. K dispozici jsou navíc inteligentní pomocné funkce, které minimalizují využití paliva v každé situaci.

Trojí směr

Prodejní strategie Stralisu X-way směřuje do tří základních specifikací. Specifikace On nabízené i ve vícenápravové verzi zahrnuje všechny silniční charakteristiky Stralisu z hlediska co nejlepší viditelnosti a přístupu do kabiny. Uspořádání Off klade důraz na výkon s co největší mobilitou pro maximální splnění požadavků terénní homologace. On+ představuje střední specifikaci pro dopravce, kteří potřebují co nejvyváženější poměr silničního a terénního provozu.

Pohon

Řada Stralis X-way zahrnuje dvounápravové a čtyřnápravové modely a tridemové varianty 8x4 s různými nápravami a nosnostmi. Pomocné pohony Multipower nabízejí točivý moment až 2450 N.m. K pohonu slouží trojice šestiválců o objemu devět až třináct litrů. Cursor 11 lze také získat u verzí 6x4 a 8x4. Dopravce může volit ze tří typů převodovek: přímo řazené, automatické Allison a automatizované. Poslední jmenovaná s 12 nebo 16 stupni používá ústrojí ZF Traxon.

Do patnácti

Pohon všech kol najdeme také u střední řady Eurocargo. Rozsah nabízených rozvorů zahrnuje délky 3240 až 4150 mm. Do standardní výbavy patří uzávěrky všech tří diferenciálů s elektropneumatickou aktivací i automatickým vypnutím při zvýšené rychlosti. K pohonu slouží šestiválec Tector 7 ve výkonových provedeních 162, 184 a 206 kW, spojený s přímo řazenou nebo automatickou převodovkou. Díky patentované unikátní technologii dočišťování výfukových plynů Hi-SCR bez recirkulace výfukových plynů EGR má motor vyšší efektivitu a menší nároky na servisní úkony.

Eurocargo 4x4 proti konvenčnímu provedení používá zvětšenou světlou výšku, vyklápěcí stupačku odolnou vůči případnému kontaktu s podložím, ochranu chladiče motoru a sklopnou zadní ochranu proti podjetí. Celková hmotnost verze 4x4 dosahuje 11,5 nebo 15 tun.  

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme