Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia EV9 GT
Kia EV9 GT
Kia EV9 GT
Kia EV9 GT
23 Fotogalerie

Vrcholná Kia EV9 GT oficiálně: Rodinné SUV má 501 koní, falešné kvalty i aktivní podvozek

Daniel Fuglevič

Pro nejsilnější verzi svého sedmimístného modelu si Kia připravila více novinek než jen pouhé navýšení výkonu.

Očekávanou vrcholnou GT variantu rodinného elektrického SUV EV9 nám už Kia oficiálně představuje v rámci světové premiéry na autosalonu v Los Angeles. S výkonem to novinka nakonec úplně nepřehání, alespoň tedy na poměry výkonných elektromobilů. Do výbavy však navíc přihazuje pár zajímavých prvků, které dále utvrzují sportovní charakter SUV po stránce ovladatelnosti i pocitů za volantem.

Video placeholder
Kia EV9 - praktické detaily • Zdroj: Kia

Hlavním titulkem EV9 GT je standardní použití dvou elektromotorů (160 kW vpředu/270 kW vzadu), kombinovaně pro pohon všech kol a „odhadovaný výkon 501 koní“ (368 kW) – konkrétnější zatím Kia není. Každopádně si ale SUV slušně polepšilo vůči dosavadnímu vrcholu GT-Line (283 kW/384 k). Na 100 km/h by mělo GT akcelerovat za udávaných 4,3 sekundy (GT-Line za 5,3 s).

Novinka se dočkala větších předních brzd, které se schovávají za novými 21palcovými koly obutými do sportovních pneumatik Continental. K lepší ovladatelnosti si nicméně EV9 GT pomáhá také novým elektronicky řízeným odpružením (ECS), jehož charakteristiku lze společně s nastavením citlivosti řízení a brzd nastavit skrze volitelné jízdní režimy zeleným tlačítkem GT na volantu. Standardní výbavou je pro model i elektronicky řízený samosvorný diferenciál (e-LSD).

Sportovnější atmosféru za volantem budou chtít ovšem zajistit i další nové prvky. Po vzoru ostrého Hyundaie Ioniq 5 N totiž EV9 GT dostalo systém virtuálního řazení převodových stupňů (VGS), které simuluje klasické chování převodovky jako ve spalovacím autě, včetně dosažení omezovače otáček, a to jak v automatickém režimu, tak v manuálním pro vlastní „řazení“ pádly pod volantem. Tato vychytávka přirozeně pracuje v synchronizaci se simulací zvuku motoru Active Sound Design (e-ASD) prostřednictvím audiosystému vozu.

Dojezd ani použitou kapacitu baterie zatím Kia neuvádí – s dosavadním modulem (99,8 kWh) by se nicméně mohlo značně výkonnější EV9 GT snížit pod současnou hodnotu 500 km (GT-Line). Použitá 800V architektura má každopádně dle značky nadále zajistit rychlé DC nabíjení s obnovením kapacity z 10 na 80 % za méně než 25 minut.

Tři řady sedaček v EV9 GT také nadále zůstávají, interiér je nicméně oděn do sportovního hávu se zelenými detaily, předními sedačkami s výraznějším bočním vedením, čalouněním Alcantarou nebo zmíněným sportovním GT volantem. Specifická je u modelu rovněž grafika 12,3palcového přístrojového štítu.

Severoamerické zastoupení Kia oznamuje, že EV9 GT zamíří na trhy v druhé polovině příštího roku. Na podrobnosti o uvedení, specifikaci a cenovkách pro evropský trh si budeme muset ještě chvilku počkat.