Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Twizy Urban – Život v bublině

Jiří Baborský Jiří Baborský 12. 10. 2018
75
13
Zobrazit náhledy (75)
Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Zadní sedadlo připomíná spíš sedátko na bobech, o pohodlí nemůže být řeč. Kapsa za opěradlem má 31 litrů a pojme třeba povinnou výbavu. Renault Twizy Urban Na palubní desce najdeme dvě přihrádky. Ta vpravo je zamykací, ta vlevo nikoli, ale zase skrývá zásuvku na 12V, audio jack a konektor USB. Když máte přikoupené bluetooth handsfree (nemalých 10 000 Kč), stačí připojit USB s hudbou a už hrajete. Vše ovládáte modulem na volantu. Standardně je twizy bez dveří. Připlácí se za ně 8000 Kč a kliku mají pouze zevnitř. Mezi příslušenstvím najdete i okna – tedy spíš jakési fólie s rámem za 9990 Kč. Renault Twizy Urban Páka se ale odjišťuje hodně ztěžka, navíc se kroutí a během testu nás na celém autě štvala ze všeho nejvíc. Když jsme půjčili twizy mladé slečně, prostě jej nedokázala odbrzdit. Batoh jsme si běžně dávali na zadní sedadlo. Při jízdě ve dvou jsme se museli bagáží obložit jako sendvič. Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Twizy, dlouhé 2338 mm, se vejde do nalajnované parkovací zóny i napříč, takže ho vždycky někam vmáčknete. Po prvotní registraci elektromobilu a uhrazení poplatku 100 Kč už parkujete po celé Praze na všech rezidenčních zónách zdarma. Renault Twizy Urban Lidé si myslí, že se elektroauta pohybují zcela neslyšně, ale ona bzučí podobně jako tramvaje. Akustický projev je vyžadován legislativou kvůli bezpečnosti chodců. Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Pro efektní křídlové dveře nemusíte jen k Lamborghini… Lehoučké autíčko poskakuje na každém kamínku a spáře, mezi kanály a výmoly se vyplatí kličkovat. Odpružení jako by ani nebylo. Kabinka vytváří nezvyklou akustickou bublinu, všechen ruch města vnímáte jako na skútru bez přilby. Slyšíte chodce a oni zase vá Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Lidé nechtějí věřit, že se do takové koblihy vejdou dva chlapi. Ale skutečně se za Jirku Baborského s výškou 178 cm poskládal téměř dvoumetrový Martin Jeník a nemusel se krčit! Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Registrační značku najdeme jen vzadu. Twizy je homologovaný jako těžká čtyřkolka, k řízení potřebujete oprávnění jako na auto, tedy skupiny B. Renault Twizy Urban Když vám dojde šťáva, musíte najít veřejné místo se zásuvkou nebo doufat v ochotu spoluobčanů. V kavárně Bistro de France na pražském Újezdě naštěstí byli z roztomilého twizy nadšeni, a tak nám dovolili natáhnout prodlužku. Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Za litá kola připlatíte 5000 Kč. Uzoučké pneumatiky kladou minimální odpor a nabízené dynamice stačí. I když jsme měli pocit, že je v zatáčce musíme svléknout z ráfku, zvládl twizy ostřejší manévry se ctí. Rejd je mimořádný, stopový průměr otáčení má hodn Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Při vylézání dlouhán svým vystoupením „motýl se klube z kukly“ pobavil půlku Holešovic Renault Twizy Urban Z přídě vytáhnete třímetrový kabel pro dobíjení z běžné domácí zásuvky 230 V. Vysátý akumulátor o kapacitě 6,1 kWh doplníte za 3,5 hodiny. Standardně jsme pak po Praze ujeli 65-75 km. Může to být ale i 50 nebo 90 km, velmi záleží na stylu jízdy, počasí a Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Renault Twizy Urban Členitý obrys vozítka se podle zrcátek hůř odhaduje. I když máte pocit, že můžete couvat, zarazíte se vystupujícím kolem třeba o obrubník. Nejlepší je se vyklonit.
Masová elektrifikace standardně vypadajících aut je za dveřmi. Průkopníkem nové éry je vozítko Renault Twizy. Celý týden jsme za jeho volantem zjišťovali, jak se žije někomu, kdo je jiný.

Ani kdybychom s fotografem chodili po Praze nazí, nevzbudíme takové pozdvižení jako při cestách v Renaultu Twizy. Navíc rozpustile červeném. Dělá se ještě modrý, bílý a černý.

Tahle věcička rozhodně není pro introverty. Neustále vás někdo fotí, všichni se otáčejí, ukazují si, smějí se. „To jste našli v kindrvajíčku?“ vystihla renaultík asi nejlépe mladá slečna. Naštěstí ze všech těch veselých reakcí cítíme spíš obdiv a okouzlení než výsměch a to nás začíná bavit.

Přitom twizy není žádná novinka. To jen v Česku je o něm minimální povědomí. Ve skutečnosti jde o projekt představený už v roce 2009 a v západní

Evropě prodávaný od sezony 2012. Nenapadá nás jiné šestileté auto, které by bylo takovým magnetem. S firemními polepy to musí být dokonalý poutač.

Co chvíli stáhne někdo z řidičů aut v zácpě či na semaforu okno a rozehraje konverzaci na neustále se opakující téma: „To je elektrické? Co to stojí? Jakou to má maximálku? Kolik to ujede?“ Takže i pro vás stručně: elektromotor o výkonu 8 kW, 319.900 Kč, 80 km/h, až 100 km.

Hele, oni jsou tam dva!

Kdekoli jsme zastavili, ustal i ruch ulice a lidé v hloučcích čekali, jak se bude ten chlap z té bubliny soukat. Vyklopení dveří vzhůru vyvolá hlasité „wau“, následové „wau, wau“, když lidé zjistí, že za řidičem sedí ještě jeden takový a ven se souká jak rytíř ze spárů draka.

Nastupování dozadu je takový porod pozpátku, ale pak se nestačíte divit. I dvoumetrový čahoun se v pohodě napřímí a nohám nataženým podél sedadla řidiče nic nepřekáží. Jenom zavazadla pak musíte rozesít po kabince, na ně už místo nezbývá.

Delší cesta s roztaženýma nohama není dvakrát komfortní ani pro chlapa, slečny v šatičkách pak řeší ještě estetický problém. Ale poskládání dvou dospělých na plochu 2,9 m2 každopádně zaslouží obdiv.

Cesta vzadu je vůbec výživný zážitek. Téměř nepružící podvozek nadhazuje spolujezdce na každé spáře ještě víc než řidiče, pozor hlavně na zpomalovacích prazích, které dokážou přední nápravu vykopnout do vzduchu. Minimalisticky čalouněná plastová vanička pod zadkem má blíž k sedáku v dětských bobech než k sedačce auta. Ale co, vždyť tohle vlastně ani nemá být auto. Je to vlastně jakási evoluce skútru, a hlavně experiment, jak dostat elektrický pohon za rozumné peníze mezi širokou veřejnost. Vždyť se twizy prodává prakticky za třetinu toho co dospělé elektromobily, zhruba o polovinu levnější je pouze čínská alternativa Velor-X-Trike.

Vedro, nebo kosa

Bohužel myšlence twizy kráčejí vstříc spíš klimatické podmínky francouzské Riviéry, Itálie nebo Španělska. U nás se zařadí mezi sezonní zboží, i když zimní pneumatiky na něj pořídíte!

Standardně nemá žádné dveře, náš kousek je jimi za příplatek 8000 Kč vybavený. Dodávají se i okna, respektive jakési fólie. Nicméně marně budete hledat ovladače ventilace nebo topení. Nic takového. Twizy je o maximální jednoduchosti. Když tedy v pražských ulicích stojí vařící vzduch, pečeme se a proklínáme skleněnou střechu za pět tisíc, která vše ještě zhoršuje. Spíš bychom ocenili sluneční clonu, která nám hlavně při večerním nízkém slunci vyloženě chybí. Jakmile se ochladí, je naopak třeba vytáhnout mikiny a bundy. Do otevřené kabinky přece jen trochu fouká, zvláště při maximálních 80 km/h.

Jenže při řízení je nám to všechno stejně tak nějak jedno. Ta bezprostřednost a jedinečnost twizíka člověka naprosto pohltí a běžné starosti přestane řešit. Cesta po městě se dá vydržet i v polních podmínkách, reakce okolí a minimální provozní náklady mnohé vynahradí. A tak si poskakujeme po kočičích hlavách, klábosíme s chodci a užíváme si mrštnost malé myšky. Jen škoda, že se nemůžeme protáhnout mezi auty jako na motorce.

Trocha faktů a čísel

Jestli nás z funkčního hlediska něco vážně štvalo, pak páka ruční brzdy. Celá se nedůvěryhodně kýve, jde strašně ztuha, a protože jde o jediný

způsob, jak vypnutý vozík zabezpečit proti pohybu, musíme s ní chtě nechtě operovat. Jinak se ale twizy ovládá snadno. Zapneme zapalování, popereme se s ručkou, tlačítkem zvolíme směr jízdy, a tradá!

Výkon 8 kW je úsměvný, ale prázdný twizy váží 474 kg a odpich má slušný. Ani ve dvou to není louda, byť do prudkých kopců se mu pak moc nechce. Ale vyjede. Brzda jde hodně ztuha a ani řízení není tak lehké, jak bychom čekali. Alespoň však máme pocit, že řídíme.

V sólo obsazení jsme dokázali na tachometru vyloudit číslici 87 km/h, oficiálně má renault jet osmdesátkou.

360p720p1080p

Podle tabulek má stačit kapacita akumulátoru 6,1 kWh na 100 km. Zatím se nám mezi uživateli podařilo vypátrat reálný rekord 90 km. Náš běžný standard kolísal mezi 70 a 80 km. Nesmírně záleží na počasí, zatížení a profilu tratě. Z kopce autíčko po sundání nohy z plynu zpomaluje a intenzivně rekuperuje. Šikovný řidič najde mezi brzdným a akceleračním režimem jakousi mezipolohu, kdy auto energii nebaští ani nedoplňuje a letí z kopce jakoby na neutrál. Každopádně rekuperace funguje. Ujeli jsme 8 km a dojezd neubyl, naopak se pouhým brzděním na semaforech prodloužil o 2 km.

Centrum Prahy jsme projeli křížem krážem, zdolali 30 km a spotřebovali 57 % baterie. Z toho nám vychází spotřeba 6,6 Wh/km. To máte 30 haléřů na kilometr.

Pak jsme píchli twizy do zásuvky a za hodinu a čtvrt byl zas plný. Celou kapacitu do auta natlačíte za 3,5 hodiny. Vezmeme-li orientační cenu 1 kWh nějakých 5 Kč, máte plno za třicet korun. Pro představu za 32 Kč v Praze pořídíte jízdenku MHD na hodinu a půl. V twizy za to ujedete řekněme

80 km.

Zásadní informace na závěr. Dobíjí se z běžné zásuvky 230 V. Některé rychlonabíjecí stojany takovou třeba nemají. Takže si pečlivě zmapujte

okolí a plánujte trasu. Naštěstí miloučký twizy vyvolává tak nadšené reakce, až máme pocit, že vám každá babička ráda vyhodí prodlužku z okna a pozve vás na kávu, než se renault občerství. Ale věčně to tak asi nepůjde…

Základní údaje výrobce
Motorindukční elektromotor uložený vzadu
Výkon8 kW
Točivý moment 57 Nm při 0-2100 min-1
Pohon zadních kol
Převodjednostupňový redukční
Nejvyšší rychlost 80 km/h
Zrychlení z 0 na 45 km/h 6,1 s
Doba dobíjení 3,5 h
Kombinovaná spotřeba 63 Wh/km
Spotřeba během testu 6,6 Wh/km
Délka x šířka x výška 2338 x 1237 x 1454 mm
Rozvor náprav 1686 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu 1094/1080 mm
Provozní/užitečná hmotnost 549/216 kg
Kapacita akumulátoru 6,1 kWh
Standardní pneumatiky 125/80 R13 vpředu a 145/80 R13 vzadu
Objem kufru 31 l
Celková záruka 2 roky, na akumulátor 6 let/160 000 km
Nejlevnější Twizy Urban 80 N 319 900 Kč
Testovaný vůz 363 400 Kč (navíc boční dveře 8000 Kč, zadní parkovací čidla 6000 Kč, bluetooth handsfree 10 000 Kč, střešní okno 5000 Kč, kola z lehkých slitin 5000 Kč, barevný rám karoserie 1500 Kč, alarm 8000 Kč).

Plusy

  • Akceptovatelná cena
  • Dokonalé využití miniaturního půdorysu
  • Skvělá obratnost
  • Sympatická dynamika
  • Nízká spotřeba
  • Pro město dostatečný dojezd
  • Nepřehlédnutelná záležitost

Minusy

  • Minimální cestovní komfort
  • Obtížná manipulace s parkovací brzdou
  • Nabíjení pouze z klasické zásuvky 220 V
  • Minimum prostoru pro zavazadla
  • Vyšší ceny doplňků
  • V našich končinách sezonní záležitost

Podnikavý twizy

Společně s testovaným dvoumístným modelem uvedl Renault na trh i „užitkovou“ verzi Twizy Cargo. Stojí o dvacet tisíc víc, tedy 339.900 Kč, a místo zadní sedačky má prostor o objemu 180 l a nosnosti 75 kg. Ideální stroj třeba pro rozvážku jídla.

Víte, že…

… twizy s vyrábí ve španělském Valladolidu?

… existuje také levnější Twizy Urban 45 s výkonem pouze 4 kW a maximálkou 45 km/h? V mnoha zemích jej lze řídit od 14 let. Do Česka se nedováží.

… v roce 2014 okopírovala twizy čínská firma Zhejiang Litong New Energy Automobile Corporation a představila svůj Rayttle E28?

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Ozzman
Nekompatibilní s CZ
Ozzman
| 15. 10. 2018
V Praze je taky spousta cyklostezek pouze pro cyklisty, jezdí po nich motorky a taxikáři..... občas i cyklisti >:-[]
Avatar - CountachSV
Nekompatibilní s CZ
CountachSV
| 15. 10. 2018
V Dánsku těchto bobíků jezdí mraky. Vedle silnic jsou od určité třídy vždy rozšířené cyklostezky a po nich mohou jezdi skůtry + tato autíčka. Hlavně to využívají starší lidé, jako zastřešenou dopravu při nepřízni počasí.

U nás, se služebními magory ve firemních TDi, překonávajícími ultra vzdálenosti mezi kanclem/penny a chalupou po dědovi rychlostí 130km/h nonstop, se spotřebou 3,14/100km a silniční infrastrukturou na úrovni doby kamenné, je vyšší využití takových vozítek nereálné.
Spanelsko
Atila_
| 14. 10. 2018
Vyroba ve Spanelsku mne neprekvapila, to byla jedina zeme, kde jsem tahle vozitka videl v masivnejsich poctech. Povetsinou jako sanitky, pripadne policejni auta. Na soukrome si nevzpominam.
Budoucnost
Ragnotti
| 14. 10. 2018
Pokial je to pravda tak v tom drzim skodovke palce, nech stiahne ceny elektroaut dole. Ale nemyslim si ze to stihne buduci rok, (mozno nejaky koncept), najskor 2020-21.
A co bezpecnost?
Ragnotti
| 14. 10. 2018
Twizy je 4kolesovy skuter preto by som bezpecnost neporovnaval s autami.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku