VW a Suzuki spolu nemluví

V lednu minulého roku navýšil koncern Volkswagen svůj podíl v japonské automobilce Suzuki na pětinu, Suzuki naopak chtělo nakoupit akcie VW za 50 miliard jenů. Plánovaná spolupráce mezi oběma automobilkami měla mít podobu komplexní aliance, jejíž součástí bude spolupráce v oblasti hybridních vozidel a elektromobilů, ale i managementu.
Nyní je však tato myšlenka významně ohrožena. Osamu Suzuki, šéf automobilky, si v jednom interview dokonce postěžoval: “Volkswagen s námi nemluví, my zase nemáme v plánu hovořit s nimi. Co se za zhoršením vztahů skrývá?
Vše prý začalo výroční tiskovou zprávou pro rok 2010, ve které Volkswagen hrdě prohlašuje, že má “značný vliv na provozní a finanční politiku Suzuki“ a japonskou automobilku označuje jako sdruženou společnost. To odstartovalo spory a ochladnutí vztahů mezi oběma společnostmi a zastavení dalších investic do vytvoření aliance.
Faktem je, že od roku 2009, kdy byla dohoda o založení aliance podepsána, se nerozběhl jediný společný projekt a všechny myšlenky zůstaly jen na papíře. Suzuki dokonce ustoupilo od dřívějšího plánu na nákup vznětových motorů Volkswagenu a podepsalo smlouvu s Fiatem.
Analytik Aleksej Wunrau z BHF Bank AG si myslí, že možný krach snahy o vybudování aliance by více postihl automobilku Suzuki, pro kterou je přítomnost silného globálního hráče za zády velmi potřebná. “Volkswagen může ze společného projektu velmi snadno vystoupit a poohlédnout se po jiném spojenci pro Japonsko a Indii. Nebo se do byznysu pustí i sám.“ To by se sebou samozřejmě neslo o poznání větší náklady.
Pro srovnání, Suzuki v minulém fiskálním roce vyrobilo 2,64 milionu vozů, přičemž celých 1,13 milionu (tedy přes 40 %) prodalo v Indii. Volkswagen vyrobil 7,2 milionu vozů, v Indii však prodal v minulém roce jen něco přes 50 tisíc automobilů.