Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Crafter RWD a 4motion: Trakce a pohodlí

Ladislav Černý
Diskuze (5)
Zajeli jsme do Rakouska vyzkoušet v prostředí lomu i okolních silnic Crafter se zadním pohonem, 4Motion i automatickou převodovku.

Nástup nového modelu Crafter (podobně jako u jiných modelů) probíhá postupně. Nejdříve přišel pohon předních kol ve furgonu nebo podvozku (viz test Crafteru Doka). Dalšími přírůstky se postupně stanou zadní pohon s jednoduchou montáží (3,5 až 4 tuny) či dvoumontáží do 5,5 tuny a samočinná převodovka spojená s pohonem všech kol 4Motion.

Nejdříve jsme usedli do furgonu se zadním pohonem a nejsilnějším motorem 2.0 BiTDI o výkonu 130 kW. Cestu z Vídně na jih k Neusiedlerskému jezeru jsme absolvovali průměrným tempem, při kterém měl čtyřválec dostatek rezervy pro předjíždění. Výhodu zadního pohonu jsme bez zapojení přívěsu nemohli pociťovat, příjemné bylo odhlučnění vozidla a nulový zvuk od spojovací hřídele. Ani při 100 km/h nic nehučelo, slyšet byl jen mírný aerodynamický svist a motor na šestku při otáčkách cca 1900/min.

Po příjezdu do pískovcového lomu jsme si půjčili furgon s pohonem všech kol. Na přídi i zádi vozidla se nacházel nápis 4Motion, v interiéru však známá značka nebyla ani na řadicí páce. Nový Crafter na rozdíl od předešlé generace nevytváří variantu s pohonem všech kol ve spolupráci s rakouským Achleitnerem, ale spojovací hřídel s viskózní spojkou Haldex zapadá do vozidla přímo v polské továrně Volkswagenu.

Nový Crafter 4Motion se spojkou Haldex 5 tedy už není „drtič“ terénu jako předchozí vydání s narostlou světlou výškou, ale slouží k automatickému připojení všech kol při příležitostném prokluzu jediné hnané nápravy. Proto jsme vůz Crafter 4Motion vyzkoušeli v místních vinicích a zajížděli jen do lehkého terénu.

Současný Crafter 4Motion tedy vyjde vstříc většímu počtu zájemců než předchozí Crafter druhé generace, který měl pohon všech kol přes ozubená kola, nabízel uzávěrky všech náprav a byl schopen zdolat extrémní podmínky. Zájem o tuto superterénní verzi však byl malý a klientům chyběla tichá a lehká technika na příležitostnou pomoc v trakci.

Návrat z vinařské oblasti západně od Neusiedlerského jezera do Vídně nám zpříjemňovala osmistupňová automatická převodovka ve spojení s nejsilnější motorizací 2.0 BiTDI/130 kW. Planetové ústrojí při průměrném tempu udržovalo motor v ekonomických otáčkách a poskytovalo nám velmi plynulou jízdu s mimořádně rychlou změnou převodových stupňů. Sešlápnutí akcelerátoru k podlaze způsobilo nárůst otáček motoru a zdůraznění dynamiky furgonu opatřeného zkušební zátěží, ale sekvenční řazení umožňovalo i plné sešlápnutí akcelerátoru a držet otáčky motoru kolem maxima točivého momentu. S automatickou převodovkou jsme jeli průměrně za necelých 9 l/100 km, což u velkého skříňového provedení se zátěží byla příznivá hodnota.

Silný vítr na zpáteční cestě prověřil také nové řízení Crafteru s elektromechanickým posilovačem. Citlivá odezva

kol na pohyby volantu dovolovala rychlou korekci na nárazy větru.

Ladislav Černý
Diskuze (5)
12. 1. 2018 15:30
Co to je?
Hledám odborný článek v rubrice "profi" k novince na trhu a zatím jsem se dověděl, že pan redaktor jel z Vídně někam dolů, tam přesedl do jiného auta a pak jel zpátky. Abych mu nekřivdil, uvádí, že měl spotřebu 9litrů a že to má Haldex... to mi ale přijde trošku málo. Ten článek někde pokračuje?
Avatar - KANKUNEN
12. 1. 2018 09:13
Re: ???
Tak už je to v každém testu, autor nerozumí technice a kdoví jestli umí řídit. Pak se ještě podívám na Machulovo video a potom si člověk musí zpravit chuť a kouknout na meziplyn s Koubkem.
12. 1. 2018 08:21
Re: ???
ono možná lepší, terénem redakce často nazývá běžnou polní cestu, kterou by projela i fabie a v těchto podmínkách testuje i offroady... nehledě na to že znalost většiny redaktorů ohledně systémů pohonu všech kol je poněkud diskutabilní... ;-\
12. 1. 2018 08:12
Re: ???
Autor článku je zjevně šprýmař. Taky nerozumím proč obsah článku nijak nenavazuje na nadpis s trakcí a čekal bych že se tématu bude aspoň trochu věnovat

Ale najdeme zde aspoň jiné žertovné informace hraničící až s úplnými pitomostmi. Příkladem totální kraviny je autorovo tvrzení, že Haldex je viskózní spojka. V kontextu takových vědomostí pak samozřejmě nemůžeme už ani očekávat upřesnění která kola jsou poháněná trvale a která se připojují. Autor nás ohromuje tvrzením, že Crafter automaticky připojuje všechna kola.
Pomohla by aspoň fotka podvozku a Haldexem, ale takovou mezi dvapadesáti fotkami v galerii nenajdeme ani jednu.

Stejně tak potěší informace, že ani při 100 km/h nic nehučelo, slyšet byl jen mírný aerodynamický svist a motor na šestku při otáčkách cca 1900/min. Autor zřejmě považuje stokilometrovou rychlost u dodávky za něco významného.
Zajímavá je i info že citlivá odezva kol na pohyby volantu dovolovala rychlou korekci na nárazy větru. Moc netuším co nám chtěl autor vlastně sdělit. Že to ve větru vlaje jako prapor ??

atd.
12. 1. 2018 07:43
???
Tak jsem si myslel, že se dočtu, jak nový Crafter jezdí v terénu, kam se s ním autor evidentně vypravil "když jsme dojeli k lomu, tak jsme přesedli do verze 4Motion", to je ale jaksi pokud jde o jízdní dojmy z terénu vše (???). Jsem toho názoru, že zde část textu schází... >:-[]