VW dosáhl rekordního zisku, Škoda Auto v poklesu
Na výsledky koncernu však stále mají negativní dopad náklady na řešení emisního skandálu. Firma navíc varovala, že její zisky by mohl zasáhnout přechod na nový systém testování emisí WLTP. Poukázala i na rizika spojená s rostoucím protekcionismem v mezinárodním obchodě.
V samotném druhém čtvrtletí se provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek zvýšil dokonce o 23 procent na 5,58 miliardy eur. Překonal tak očekávání analytiků, kteří jej podle průzkumu agentury Reuters odhadovali na 4,98 miliardy eur.
Automobilka nicméně upozornila, že ve druhém čtvrtletí zaúčtovala mimořádné náklady 1,6 miliardy eur související s řešením emisního skandálu. Po zahrnutí mimořádných nákladů provozní zisk ve čtvrtletí klesl o 13 procent na 3,95 miliardy eur.
Koncern v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Prokuratura v německém Braunschweigu v červnu Volkswagenu kvůli této aféře vyměřila pokutu jednu miliardu eur (téměř 26 miliard Kč).
Tržby skupiny Volkswagen v prvním pololetí vzrostly o 3,5 procenta na rekordních 119,4 miliardy eur (3,1 bilionu Kč). V celém letošním roce firma počítá s jejich nárůstem až o pět procent. Koncern již dříve oznámil, že v prvním pololetí poprvé dodal zákazníkům více než 5,5 milionu vozů.
"Skupina Volkswagen byla v prvním pololetí úspěšná, růst tržeb a zisků byl velmi solidní," uvedl koncernový šéf Herbert Diess. "Nesmíme však usnout na vavřínech, protože před námi v příštích čtvrtletích stojí velké úkoly, zejména s ohledem na přechod na novou testovací proceduru WLTP. Také rostoucí protekcionismus staví globálně propojený automobilový průmysl před velké výzvy," dodal.
Nová metodika měření emisí a spotřeby automobilů WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure) se mnohem více blíží podmínkám reálného provozu. Nahrazuje dosavadní systém NEDC (New European Driving Cycle), který byl zaveden v roce 1970. Volkswagen již dříve varoval, že přechod na novou metodiku by mohl vést ke zpožděním při výrobě až čtvrt milionu automobilů.
Škodě Auto klesl v pololetí provozní zisk o 4,5 procenta
Automobilce Škoda Auto v prvním pololetí klesl provozní zisk meziročně o 4,5 procenta na 821 milionů eur (21 miliard Kč). Negativní vliv na výsledek měly směnné kurzy a vyšší náklady na nové výrobky, pozitivně se naopak projevila optimalizace nákladů a zvýšení objemu prodeje.
Tržby české automobilky se v uvedeném období meziročně zvýšily o 5,1 procenta na 9,2 miliardy eur (235 miliard Kč). Odbyt pak od ledna do června vzrostl o 11,6 procenta na 652.735 vozů.
Škoda provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává celosvětově více než 35.000 lidí a působí na více než 100 trzích.
Mateřský koncern Volkswagen v dubnu oznámil, že Škoda se v rámci reorganizace koncernu stane součástí nově vytvořené skupiny zaměřené na masový trh s označením Volume, která bude zahrnovat i značky VW a Seat.
Celý koncern v pololetí zvýšil provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek o desetinu na rekordních 9,8 miliardy eur. Tržby skupiny v prvním pololetí vzrostly o 3,5 procenta na rekordních 119,4 miliardy eur. V celém letošním roce firma počítá s jejích nárůstem až o pět procent.