VW Golf v dubnu 2009 nejprodávanějším autem v Evropě
Golfů se ve čtvrtém měsíci letošního roku prodalo 49.488 kusů, minule zlatá Fiesta zaostala o více než 6.000 aut, skončila druhá se 43.253 novými vozy. Malému Fordu ovšem patří prvenství mezi skokany – oproti předchozímu roku (a starší generaci) si totiž polepšil o 59,2 %. Golf sice také absolvoval výměnu generací, ale takovým nárůstem se pochlubit nemůže, meziročně získal jen 10,9 %. První místo v dubnu mu však nikdo nevezme, stejně jako obrovský náskok před ostatními zástupci nižší střední třídy (Focus má něco málo přes polovinu prodejů, Astra ještě méně). Bestseller z Wolfsburgu navíc porazil celou plejádu levnějších malých aut, v první desítce je jich celkem sedm.
Na bronzovém stupínku celkového dubnového žebříčku se umístila Corsa s 35.734 kusy, ta také získala, a to 3,7 %. Top 10 doplňují Fiat Punto, Peugeot 207, VW Polo, Fiat Panda, Ford Focus, Opel/Vauxhall Astra a Renault Clio. Z modelů v Top 10 si kromě zmíněné Fiesty oproti loňsku hodně polepšil též Fiat Panda, a to o 56,8 %. Loni v dubnu se prodalo 18.831 vozů, letos 29.536. Daří se také Polu, které vykazuje nárůst o 17,3 %, úspěšný je i druhý model Fiatu, větší Punto (+ 12,1 %). Do černých čísel se dostala také Corsa. Největší propad naopak zaznamenal Renault Clio, a to o 37 %. Astra má pokles rovných třicet procent, Focus ztratil 27,3 % a Peugeot 207 takřka čtvrtinu.
Žebříčku od začátku roku dominuje Volkswagen s Golfem (170.456 kusů) před Fiestou (158.693) a Peugeotem 207 (122.958). Prodeje Fiesty jsou v meziročním srovnání opět vysoké, polepšila si o 26,7 %. Golf sice také získal, ale zatím jen 0,8 %. Peugeot 207 naopak 25,9 % ztratil. Podobně jako Fiesta je na tom Panda (+ 25,7 %), Polo se zlepšilo o 7 %. Všichni ostatní zaznamenali propady, přes třicet procent jsou Clio (- 33,4 %) a Astra (- 37,7 %).
Evropský trh v dubnu 2009 – Pořadí modelů | |||||||
- | Značka/model | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] |
- | Období | 4/2009 | 4/2008 | 4/09-4/08 | 1-4/2009 | 1-4/2008 | 1-4/09 – 1-4/08 |
1. | Volkswagen GOLF | 49 488 | 44 612 | 10,9% | 170 456 | 169 089 | 0,8% |
2. | Ford FIESTA | 43 253 | 27 170 | 59,2% | 158 693 | 125 285 | 26,7% |
3. | Opel/Vauxhall CORSA | 35 734 | 34 465 | 3,7% | 116 273 | 140 578 | -17,3% |
4. | Fiat PUNTO | 34 340 | 30 643 | 12,1% | 107 624 | 120 751 | -10,9% |
5. | Peugeot 207 | 32 310 | 43 045 | -24,9% | 122 958 | 165 915 | -25,9% |
6. | Volkswagen POLO | 30 156 | 25 708 | 17,3% | 106 925 | 99 960 | 7,0% |
7. | Fiat PANDA | 29 536 | 18 831 | 56,8% | 101 733 | 80 955 | 25,7% |
8. | Ford FOCUS | 25 158 | 34 605 | -27,3% | 103 428 | 140 861 | -26,6% |
9. | Opel/Vauxhall ASTRA | 22 731 | 32 466 | -30,0% | 82 328 | 132 075 | -37,7% |
10. | Renault CLIO | 21 900 | 34 771 | -37,0% | 88 233 | 132 480 | -33,4% |
Mezi značkami je nejúspěšnější německý Volkswagen, a to jak v dubnu, tak i celkově. Prodej ve čtvrtém měsíci letošního roku je však ve srovnání s loňskem o 1,2 % menší. V černých číslech je tak jediný výrobce, a tím je italský Fiat (+ 6,0 %). Prodeji vozů této značky v absolutních číslech sice vévodí Punto, letošní úspěchy takřka šest let staré Pandy, která navíc za dobu své výroby neprošla žádnou zásadní modernizací, jsou ovšem pozoruhodné (vliv šrotovného na několika klíčových trzích). Fiatu také patří třetí příčka v dubnovém žebříčku, o 324 vozů přeskočil německý Opel a britský Vauxhall, tedy evropskou větev koncernu GM.
V celoroční statistice je pořadí obrácené. Zmiňme se ještě jednou o Fordu, který ztratil oproti dubnu 2008 jen 0,1 %. První desítku nejúspěšnějších automobilek doplňují Renault, Peugeot, Citroën, Toyota a Audi (rozdíl mezi japonskou značkou a čtyřmi kruhy byl jen 4 (!) vozy) a uzavírá ji Mercedes-Benz. Ten se však potýká s největším poklesem prodeje, ztratil 32,9 %.
Žebříček značek od začátku roku tedy odpovídá s jednou výjimkou tomu dubnovému (data jsou k dispozici pouze pro nejlepších deset). Meziroční srovnání od ledna do dubna však nevypadá ani pro jednu automobilku lichotivě – všichni velcí hráči evropského trhu prodali méně než v roce 2008. Nejmenší ztrátu má Volkswagen, a to - 5,3 %, těsně následují Fiat, Audi a Ford. Nejhlubší propad zaznamenal opět Mercedes-Benz: - 28,7 %. Přes dvacetiprocentní hranici jsou ještě Opel/Vauxhall, Renault a Peugeot, japonské Toyotě do ní chybí pouhé dvě desetinky procenta.
Evropský trh v dubnu 2009 – Pořadí značek | |||||||
- | Značka/model | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] |
- | Období | 4/2009 | 4/2008 | 4/09-4/08 | 1-4/2009 | 1-4/2008 | 1-4/09 – 1-4/08 |
1. | Volkswagen | 150 558 | 152 435 | -1,2% | 522 979 | 552 135 | -5,3% |
2. | Ford | 110 130 | 110 231 | -0,1% | 427 197 | 461 225 | -7,2% |
3. | Fiat | 98 666 | 93 454 | 6,0% | 348 264 | 371 137 | -6,2% |
4. | Opel/Vauxhall | 98 342 | 111 292 | -11,6% | 351 255 | 444 069 | -20,9% |
5. | Renault | 85 399 | 111 072 | -23,1% | 321 727 | 416 900 | -22,8% |
6. | Peugeot | 80 669 | 99 444 | -18,9% | 313 044 | 391 239 | -20,0% |
7. | Citroën | 74 839 | 82 483 | -9,3% | 273 212 | 322 799 | -15,4% |
8. | Toyota | 56 438 | 72 717 | -22,4% | 238 878 | 297 982 | -19,8% |
9. | Audi | 56 434 | 63 041 | -10,5% | 209 159 | 223 662 | -6,5% |
10. | Mercedes-Benz | 47 413 | 70 707 | -32,9% | 183 314 | 257 036 | -28,7% |