Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW podváděl s diesely deset let, šlo o veřejné tajemství

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 25. 1. 2016
37
Aféra Dieselgate nabírá nové obrátky, německá média přilévají olej do ohně. Interní šetření VW prokázalo zajímavé věci. Jaký bude osud vznětových motorů?

Problémy s podvodným měřením emisí oxidů dusíku u naftových motorů nemá od loňského září, kdy celá causa za mořem vypukla, jen VW, ale aktuálně i Renault a Opel. Jak to tak vypadá, Volkswagen používal „odpojovací software“ u TDI mnohem déle, než se doposud tvrdilo, dokonce už od listopadu 2006, tedy takřka deset let. Informoval o tom Süddeutsche Zeitung v pátečním vydání 22. ledna. Kolik takto postižených vozidel vyrobil? Skutečně jen jedenáct milionů?

Vedoucí pracovníci vývoje i někteří dlouholetí zaměstnanci o podvodech věděli, byli do nich dokonce zapojeni, což je logické... Šlo o veřejné tajemství. Deník jich samozřejmě několik vyzpovídal a nepřejí si být jmenováni, už u VW nepracují. Odpovědní ale všechny protiprávní manévry tutlali a nikdo žádná opatření nepřijal. Oddělení, které mělo na starosti přípravu naftových aut pro americký trh, našlo řešení jak vyhovět přísným předpisům Úřadu pro ochranu životního prostředí (EPA) rychle, byť za cenu podvodu. Proč? Protože si prostě nepřipouštělo neúspěch, co řekne výkonná rada?

Vývojový tým se cítil v bezpečí, protože podle starých testovacích metodik nemusel být zoufalý čin odhalen. Jenže jej nešlo zametat pod koberec donekonečna... Výsledky vyplynuly z interního vyšetřování automobilky. Volkswagen AG je však oficiálně oznámí až na valné hromadě v dubnu letošního roku. Původní zprávy, o tom, že o celé věci vědělo jen pár lidí, tak dostávají vážné trhliny...

Bývalí šéfové VW Ferdinand Piëch a Martin Winterkorn, kteří ze svých funkcí odstoupili, jsou zatím nevinní, stejně jako vývojový exšéf Heinz-Jakob Neusser. Pokud se samozřejmě neprokáže opak. Důkazy neexistují, jde o spekulace. Winterkorn se za manipulaci omluvil a následně na nátlak dozorčí rady odešel, i když trval na své nevině. Padla i Neusserova hlava. VW už loni v listopadu vyhlásil amnestii pro případné svědky, kteří se rozhodnou promluvit a do skandálu vnést alespoň trochu více světla.

Mluvčí Volkswagenu zatím novinky odmítl komentovat. Za oceánem si výrobce najal advokátní kancelář James Day, causou se zabývá i státní zastupitelství v Braunschweigu. Těžko říci, jak se vylomeniny VW projeví v praxi. Idea čistých dieselů v USA je mrtvá, jenže tam německá automobilka nikdy neměla tak silnou pozici jako v Evropě. Na starém kontinentu je jedničkou, ale podřezává si pod sebou větev... Turbodiesely navíc stále se zpřísňující evropské i americké emisní normy prostě v budoucnu splnit nemohou. Kdo dostane rozum první?

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

TDI
ryccardo
| 26. 1. 2016
:yes: :yes: :yes:
TDI
ryccardo
| 26. 1. 2016
No to bych netvrdil. Třeba v ohledu bezpečnosti je nafta lepší, protože v naftovým autě je minimální pravděpodobnost, že při nehodě uhoříš. Oproti tomu je benzínový auto mnohem nebezpečnější. ;-\
Předposlední věta
ryccardo
| 26. 1. 2016
To nemá cenu řešit. Tvoří to minoritu aut na silnicích. Zákazníci si běžně nekoupí nový auto a nezačnou z něj hned kuchat filtr. To nastane až po konci jeho životnosti, protože ho automobilky nabízejí za předražený ceny.
Předposlední věta
ryccardo
| 26. 1. 2016
To máš sice pravdu, ale faktem je že kdyby v některých městech jezdili jen auta na plyn tak je tam vzduch mnohem čistší. Pomatenci typu KARLANTIDIESEL. Sice furt prosazujou předražený a mizerně fungující elektro šroty, ale přitom by úplně stačilo pohánět auta CNG nebo LPG a je po starostech.
TDI
_MT_
| 26. 1. 2016
Dají se zatížit silniční daní (prodražit vlastnictví), registračními poplatky (omezení dovozu), zákazem vjezdu do určitých míst (snížení užitné hodnoty), změnit zdanění paliv (vymazat úspory z provozu) atp.