Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Touran 2,0 TDI DSG - Pan bezchybný?

Diskuze (111)
Segment kompaktních MPV zažil během uplynulých dvou let smršť novinek. VW reaguje faceliftem Touranu.

Touran je živým svědkem toho, co se u Volkswagenu v uplynulé dekádě událo v segmentu nižší střední třídy. Při pohledu na aktuální provedení je stěží uvěřitelné, že Touran se světu představil před osmi lety, v roce 2002, jako vůbec první auto koncernu VW s platformou PQ35.

Při vstupu na trh měl příď ve stylu Passatu B5 (resp. téměř shodnou s užitkovým Caddy) a motory FSI a TDI PD. V roce 2006 přišel radikální facelift, který sladil vzhled s Passatem B6 a pátým Golfem, přinesl modernější interiér a přeplňovaný motor 1,4 TSI. Nyní jsme o další čtyři roky dál, a tak by měl Touran morálně i věkem nárok na novou generaci.

VW ale místo toho po více než sedmi letech na trhu 1,13 milionech prodaných kusů přináší další, mnohem výraznější, facelift a technickou modernizaci.

Design nové generace

Designéři při aplikaci nového vzhledu pořádně přiostřili, takže před námi stojí v mnoha ohledech úplně jiné auto, než jaký byl původní Touran z roku 2003.

Nová nízká maska chladiče, jednotící prvek všech současných VW, a upuštění od chromovaných prvků dodávají Touranu na designové agresivitě. Tento efekt je dále podpořen protažením prolisů v kapotě směrem do boků a zvýrazněním nasávacího otvoru ve spodní části nárazníku.

Poněkud diskutabilním prvkem jsou bodové diody pro denní svícení. Tvoří pás, který lemuje vnější okraje světlometů a svým vzhledem odvážně balancuje na hranici kýče. Někomu se mohou zdát snad až příliš tuningové, jiného může naopak právě takto výrazné řešení oslovit. Faktem je, že právě uspořádání denních světel se stává jedním z rozlišovacích prvků unifikovaných přídí nových Volkswagenů.

vw testy mpv vw testy mpv  

Facelift doslovně značí vzhledové korekce přídě, Touran ale prošel také poměrně razantním přepracováním zadních partií. Koncová světla vyměnila vertikální orientaci za horizontální, nyní mají výraznou grafiku připomínající nový Sharan a Passat. Kromě toho je nový tvar zadního sloupku a vizuálně přitažlivější provedení zadního bočního okna se stoupající spodní hranou.

Celkový dojem? Změny jsou tak výrazné, jak jen mohly při faceliftu být. Z extrémně konzervativního a utilitárně pojatého Touranu se stalo vzhledově atraktivní kompaktní MPV, které působí dospělým dojmem a na první pohled vypadá jako menší bráška nového Sharanu. Přitom kromě vzhledového osvěžení facelift znamená také radikální zlepšení aerodynamiky – součinitel odporu klesl z 0,32 na 0,29.


Technický facelift 2,0 TDI

Aktuální modernizace přivála pod kapotu Touranu zcela nové motory 1,2 TSI a 1,6 TDI. K redakčnímu testu ale jako první dorazila nejvýkonnější a nejdražší motorizace 2,0 TDI se 125 kW a převodovkou DSG.

I tato pohonná ale podstoupila změny – nyní se pyšní vstřikováním common-rail, vyhovuje emisní normě Euro 5 a převodovka DSG je u ní po faceliftu standardem.

Ačkoliv modernizace nezměnila nic na základních charakteristikách motoru, přesto je výkon 125 kW a maximum točivého momentu 350 Nm víc, než kolik nabízí jakýkoliv z konkurentů. Časem prověřený „matador“ Touran tak stále sedí na pomyslném vrcholu segmentu kompaktních MPV.

Přechod na common-rail přinesl zlepšení uživatelského komfortu. Zatímco motory se systémem čerpadlo-tryska se vyznačovaly tvrdším chodem a náhlým nástupem točivého momentu, nová generace tédéíček snížila hlučnost motoru v interiéru a vyhladila charakteristiku pohonné jednotky – aplikace v Touranu v tomto nepředstavuje výjimku.

vw testy mpv vw testy mpv  

Výkon motoru a maximum točivého momentu dostupné mezi 1750 a 2500 min-1 zaručují dostatečnou rezervu při běžné i dynamičtější jízdě. S dvouspojkovou převodovkou odpadá starost s volbou vhodného převodu – DSG ve většině situací odvádí svoji práci na jedničku.

Navzdory velkému přenášenému momentu řadí hladce, doba přeřazení je přiměřená, o něco rychlejší než u odpovídajícího měničového automatu. Do úzkých se DSG dostane jen při prudších rozjezdech a nebo rychlé změně zatížení v městských rychlostech – sundání nohy z plynu převodovka vyhodnotí jako pokyn k zařazení čtvrtého převodu, pro následnou akceleraci naopak zbrkle volí dvojku. Výsledkem je kopanec a méně plynulé zrychlení, než k jakému by došlo z nižších otáček na třetí převodový stupeň. Jinak ovšem funguje spojení TDI+DSG bez výhrad.

Zatímco uživatelský komfort se výrazně zlepšil, v oblasti skutečné spotřeby paliva nepředstavuje technika common-rail ve srovnání se starším systémem čerpadlo-tryska nijak zásadní posun. Výsledkem týdenního testu byla průměrná spotřeba 7 l/100 km, stejná hodnota, jaké jsme před lety dosáhli s Touranem 2,0 TDI DSG (103 kW).

Díky výkonové rezervě spotřeba závisí na jízdním režimu jen mírně. Ve městě se málokdy přehoupne přes 8 litrů, naopak mimo město se k deklarovaným 5 litrům přiblížíte jen vzácně. V našem obvyklém testu při dálniční stotřicítce motor točí 2500 min-1, z nádrže odebere 6,6 l/100 km. Prakticky stejné spotřeby dosáhl i nedávno testovaný Roomster 1,6 TDI, Touran měl přitom ne zrovna úsporné zimní obutí na 17palcových kolech. Ekonomičtější jízda ustálenou rychlostí 100 km/h znamená 1900 min-1 a 5,5 l/100 km.

Závěr? Nejsilnější 2,0 TDI s převodovkou DSG je pro Touran volbou číslo jedna, pokud si jeho pořízení můžete dovolit.


Selbst einparken, bitte!

Testovaný Touran je štědře nakonfigurován s bohatým seznamem příplatkové výbavy. Na seznamu se mimo jiné nachází automatický parkovací systém Park Assist. Žádná novinka, říkáte si… o podobných asistentech píšeme na Auto.cz už několik let a Park Assist od Volkswagenu jsme dokonce věnovali test VW Touran - Nechat volantem točiti = zlato.

Modernizovaný Touran ale dostal novou verzi (Park Assist 2.0), která přidává několik podstatných vylepšení. Systém nyní dokáže detekovat vhodné parkovací místo v rychlostech až do 40 km/h, „umí“ zaparkovat nejen podélně do řady u krajnice, ale i kolmo na parkovišti, a především je skutečně plně automatický.

vw testy mpv vw testy mpv  

Dříve si Touran sám točil volantem, pedály ale při parkování ovládal řidič. Nová generace v kombinaci s převodovkou DSG provede celý manévr samostatně, na řidiči zůstává jen volba směru jízdy a povinnost kontrolovat průběh parkování (samozřejmě včetně zodpovědnosti za případné škody).

Po vyhledání vhodného místa Touran jen čeká na zařazení zpátečky a pokyn k rozjezdu ťuknutím na pedál akcelerátoru. Dál probíhá vše hladce a překvapivě rychle. Auto nezklamalo ani při opakovaných pokusech, vhodné místo vždy bez problémů rozeznalo (také proto, že s délkou 4,4 metru vyžaduje pro podélné zaparkování mezeru dlouhou jen 5,2 metru). Celé zaparkování se zpravidla vydaří jedním zacouváním, v případě podélného stání s korekcí popojetím dopředu.

Park Assist 2.0 je funkční ukázkou elektronického pomocníka budoucnosti, který demonstruje, jak rychle postupuje vývoj plně automatických systémů sériově dodávaných pro osobní auta. K jeho činnosti lze mít jen několik drobných výhrad. Tou hlavní je paradoxně zbytečná rychlost celého manévru, kterou navíc řidič nemůže ovlivnit (stisknutí brzdy ukončí činnost asistenta). Dále může vadit vzdálenost, kterou auto vyžaduje pro najetí na parkovací místo – obzvlášť na téměř plném parkovišti tak hrozí, že na vybrané místo stihne někdo jiný zaparkovat dříve, než tam Touran zacouvá.

Elegantní praktik

Kromě kompletně přepracované karoserie, modernizovaného motoru a nové výbavy se může Touran ročníku 2011 pochlubit také kosmetickými zásahy do interiéru. Na strohé a přehledně členěné palubní desce se prakticky nic nezměnilo, před řidičem se ale nachází pohlednější volant se zvýrazněným anatomickým tvarováním, kterému sekunduje nová zakulacená řadicí páka DSG. Dále nesmíme zapomenout na modernější přístrojový štít s bílým podsvíceném, který známe už z odcházejícího Passatu B6, a vylepšený středový panel.

Z ergonomického hlediska lze Touranu stěží něco vytknout, v kategorii výhledu z auta ale najdeme rezervy, i když nijak zásadního charakteru. Malá trojúhelníková okénka v A sloupcích jsou samoúčelným řešením – jsou příliš malá na to, aby byla pro výhled šikmo vpřed přínosem. Stejně tak si mohl Volkswagen odpustit tradiční zakulacenou kapličku nad přístrojovým štítem, která se klene zbytečně vysokým obloukem.

vw testy mpv vw testy mpv  

Co se týká vnitřního prostoru, Touran dokáže i po letech držet krok s nejnovějšími konkurenty. Plusem v této oblasti je „krabicový“ tvar karoserie, ze kterého těží také štědrý zavazadlový prostor. 695 litrů v základní konfiguraci nemá v daném segmentu soupeře a těžko hledá plné využití, při dvoumístném uspořádání je pak k dispozici takřka 2000 litrů.

Při jízdě se Touran vyznačuje tvrdším nastavením, díky kterému prakticky nezná boční náklony. V zatáčkách je stabilní a díky přeposilovanému, avšak přesnému řízení také dobře ovladatelný. Díky schopnostem podvozku s vyspělou konstrukcí zadní nápravy zvládá překvapivě rychlé průjezdy a do nedotáčivosti přechází až v extrémních situacích. Komu ani toto nestačí, může sáhnout po příplatkových adaptivních tlumičích DCC, které zlepší komfort a dále potlačí boční náklony. Testovaný vůz jimi vybaven nebyl, DCC jsme ale měli možnost vyzkoušet už na podzim (Volkswagen Touran 1,2 TSI: První jízdní dojmy).

Závěr

Test modernizovaného Touranu ukázal, že se Volkswagen může i nadále ucházet o pomyslný titul krále třídy kompaktních MPV. Neoplývá extrémním vnitřním prostorem jako velká rodinná MPV, ani agresivní cenovou politikou, kterou prosazuje francouzská konkurence. Nabízí ale přiměřený cestovní komfort společně se špičkovými jízdními vlastnostmi (na poměry daného segmentu), po posledním faceliftu k tomu přidává i atraktivní design. 170koňové TDI mu navíc propůjčuje výbornou dynamiku v kombinaci s přijatelnou spotřebou. Když přidáme kvalitní zpracování interiéru a širokou paletu luxusní výbavy na přání, vychází Touran jako auto, u kterého lze chyby nalézt jen v detailech.

vw testy mpv vw testy mpv  

První cena vozu 483.200,- Kč (1,2 TSI/77 kW Comfortline)
První cena vozu s testovanou motorizací 749.600,- Kč (2,0 TDI/125 kW Cross)
Základní cena testovaného vozu 784.100,- Kč (2,0 TDI/125 kW Highline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 992.700,- Kč (2,0 TDI/125 kW Highline)

Plusy

  • Prostorný a prakticky využitelný interiér
  • Bohatě dimenzovaný zavazadlový prostor
  • Jízdní vlastnosti v běžných situacích i v extrému
  • Kvalitní dílenské zpracování
  • Moderní a atraktivní design
  • Odladění převodovky DSG
  • Cenově výhodné akční pakety pro Highline
  • Rozsáhlé možnosti výbavy na přání

Mínusy

  • Vyšší cena než u konkurenčních modelů
  • Přílišná unifikace designu s ostatními modely VW
  • Zbytečná trojúhelníková okénka ve sloupku čelního okna
Diskuze (111)
VW Touran 2,0 TDI DSG
Cena základní sestavy 784 100 Kč
Výbava základní sestavy 6x airbag, ESP, klimatizace Climatronic, rádio RCD 310 4x 20 W, palubní počítač Plus, centrální zamykání, elektrické ovládání oken, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dešťový senzor, funkce „coming home“ a „leaving home“, kola z lehkých slitin s obutím 205/55 R16, halogenové světlomety s denním svícením, přední mlhové světlomety, boční směrovky integrované do krytů zpětných zrcátek, podélný střešní nosič stříbrně eloxovaný, potahy sedadel v kombinaci Alcantara/látka, sportovní sedadla vpředu, bederní opěrky vpředu, tři samostatná sedadla v zadní řadě – posuvná, sklopná a vyjímatelná, tříramenný kůží potažený multifunkční volant nastavitelný manuálně ve dvou osách, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy potažené kůží. Kč
Cena testované sestavy 992 700 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket Top v hodnotě 37.600,- Kč: alarm, Media-In zdířka ve středové loketní opěrce (USB, iPod), dotykový displej navigace, elektricky ovládané panoramatické střešní okno, kontrola poklesu tlaku v pneumatikách (27.300,- Kč), akční paket Luxus v hodnotě 72.500,- Kč: kola Oakland 225/45 R17, sportovní podvozek, bi-xenonová světla s natáčením do zatáček a diodami pro denní svícení, rádio RCD 510 s barevným displejem, měničem na 6 CD a šachtou pro SD kartu s hudbou, automatický parkovací asistent Park Assist, včetně zadní kamery Rear Assist a zvukové signalizace vpředu a vzadu Parkpilot (25.600,- Kč), navigační systém RNS 510: navigace, 30 GB harddisk, CD/DVD přehrávač, barevný dotykový displej, zdířka Aux-In, šachta pro SD kartu s hudbou, DVD s mapovými podklady navigace (76.200,- Kč), čalounění kůží Nappa, přední sedadla sportovní s vyhříváním (65.100,- Kč), zimní výbava: vyhřívání předních sedadel, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, ostřikovače světlometů (1.600,- Kč – v kombinaci s xenonovými světly a čalouněním kůží), kuřácká výbava (600,- Kč), metalický lak (12.200,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 213
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 5 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 695 / 1989
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1613 / 682
Rozměr pneu: 225/45 R17
VW Touran 2,0 TDI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4397
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1650
d) rozvor (mm): 2678
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1534
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 2. 2013 13:25
Ten Touran vypada proti Scenicu
tak nejak vic....chlapsky, tvrde, nekompromisne. Predstavuju si ramenateho chlapa s hranatou celisti, hustym nekompromisnim obocim, tridennim strnistem, ve flanelove kosili a dzinach.... zatimco ten Scenic je takovy zzenstily, tutuli-mutuli, kudrlinky a oblinky... To si prece poradny chlap nikdy neporidi. Hlavne ne, kdyz ma jaxi pochybnosti o sve chlapske identite. >:D
Avatar - Ada je zase tady
18. 12. 2011 09:49
Touran je v pohodě, ale...
Design, kvalita, prostornost, interiér, jízdní vlastnosti, spotřeba, cena = vše je u Tourana v pohodě, ale proboha proč se nenabízí ve verzi 4x4? :no:
Avatar - 29radek
17. 12. 2011 19:19
MPV
Taky jsme s rodinou přemýšleli o VWTouran,ale když nám řekly cenu přes 600tis 1.4TSI Tredline,tak jsme řekli děkujeme naschledanou.Dnes máme Renault Grand Scenic 1.4Tce max. výbavě a jsme zatím velice spokojení. PS: oni Ti Frantíci vozidla MPV opravdu umí. :-)
11. 1. 2011 07:24
Re: MPVW
precitaj si odznova vsetko... evidentne sa doma nudis.. >:D
Avatar - Andromeda
10. 1. 2011 22:18
Re: Logika jde stranou
Tipuju,že případný kupec se stane - na hooodně dlouho - "tváří" nějakého top ekonomického magazínu (p.s.:možná s ním budou besedy :-) ) ... a to taky něco stojí >:-[]
To bylo pod Ronaulta ...