Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Transporter T6 Van 2.0 TDI BMT: Na spotřebu

Ladislav Černý Ladislav Černý 20. 2. 2017
12
15
Zobrazit náhledy (12)
Se dvěma loketními opěrkami jsme se rychle skamarádili   Nákladový prostor kvůli nízké hmotnosti neměl ani plastový kryt podlahy Dvoulitrový turbodiesel nové řady poskytuje nejvyšší točivý moment už od 1500 ot./min   Plnění Adblue pod palivovým hrdlem má jasné opodstatnění, aby roztok močoviny nemohl kápnout na naftovou přírubu Prostor pod motorem umožňoval velmi dobré chlazení
Už jsme informovali o extrémně úsporné jízdě Gerharda Plattnera s Transporterem Euro 6. Vozidlo jsme si pro porovnání vypůjčili.

Economy jízdy mají odhalit, jak nízkou spotřebu lze s tím či oním automobilem dosáhnout. Někdo to dělá pro zábavu, jiný ze soutěživosti. Reálný provoz dodávkových vozidel má s veleúspornými jízdami společnou jen touhu po nízké spotřebě nafty. Dodávku Volkswagen Transporter, se kterou Plattner dokázal na zejména dálniční trase dlouhé 1059 km jet průměrnou spotřebou 4,91 l/100 km, jsme si půjčili a vyzkoušeli v běžném provozu.''

Specifikace vozu

Každý praktik ví, že pro zejména dálniční režim je nejvhodnější středně silný motor spojený s dlouhým převodem diferenciálu. Proto Volkswagen ve spolupráci s Plattnerem zvolili do zkušebního transporteru motor 2.0 TDI s výkonem 110 kW, který na rozdíl od slabších verzí 62 a 75 kW dostal také šestku. Nejsilnější provedení 150 kW se dvěma turbodmychadly rychle vypadlo z hledáčku mistra v úsporné jízdě, protože i podle údaje výrobce si proti zkoušené verzi vezme o půl litru nafty navíc.

Přímé řazení

Pokud bychom se drželi striktně údajů výrobce, vychází sedmistupňová dvouspojková převodovka úsporněji než šestistupňová přímo řazená. Rozdíl v kombinované spotřebě činí tři decilitry. Na dlouhou dálniční trasu je však vhodnější přímo řazené ústrojí, jelikož se o změně šestky na pětku v rámci německých a českých dálnic příliš neuvažovalo a manuální převodovka proti DSG je samozřejmě výrazně lehčí.

Po českých silničkách

Se speciálně vybranou specifikací na co nejnižší spotřebu jsme se vydali do běžného tuzemského provozu. V rámci dosažení co nejnižší spotřeby nafty jsme zachovávali pravidla defenzivní jízdy s tím, že tempo odpovídalo většinovému provozu. Prudké předjíždění jsme sice neprováděli, zato na rozdíl od Plattnera během rekordní jízdy nám nebyla zapovězená klimatizace či otevřené okénko pro přívod příjemného vlahého vzduchu.

Na zkušební trase zahrnující po přibližně třetinách městský, mimoměstský a dálniční provoz se nám s maximální snahou šetřit podařilo podle palubního počítače jet za 5,9 l/100 km. K semaforům s červenou či stopkám jsme dojížděli na volnoběh či ještě lépe se zařazeným převodovým stupněm a uvolněným akcelerátorem. Na dálnici jsme zase zvolili rozumný kompromis mezi rychlostí a spořivostí na hodnotě 115 km/h. Tempomatu jsme také dali volno a vše jeli tzv. na nohu.

Běžný styl

Dvousetkilometrový úsek projetý s velkou opatrností vůči náplni nafty jsme později absolvovali běžným „dodávkářským“ tempem. Na dálnici to znamená maximum, mimo město předjíždění průměrně jedoucích řidičů a ve městě jízda tak, aby se před nás kvůli odstupu od vpřed jedoucího vozidla netlačily ostatní řidiči. Společným prvkem však byla funkce systému Start/stop, který vytrvale zhasínal motor při každém stání.

Tímto stylem s důsledným využíváním točivého momentu už od otáček motoru 1500 min-1. Stoupla spotřeba na 6,8 l/100 km. Nákladový prostor však byl stejně jako v případě rekordu Gerharda Plattnera prázdný stejně jako sedadlo spolujezdce.

Dlouhý převod diferenciálu

Ačkoliv Transporter 2.0 TDI/103 kW podle Euro 5+ držel při rychlosti 100 km/h na šestku otáčky motoru na hodnotě 1950 min-1, Plattnerova verze Euro 6 s agregátem 2.0 TDI/110 kW točila při stejné rychlosti jen 1700 min-1. Toto významné prodloužení převodu diferenciálu si výrobce mohl dovolit stejným točivým momentem nového motoru při nižších otáčkách (340 N.m/1500 Euro 6 vůči 340 N.m/1750 Euro 5+). Díky tomu se může T6 chlubit nižší spotřebou nafty.

Adblue v hledáčku

S příchodem požadavku Euro 6 však nastalo tak dramatické omezení množství oxidů dusíku, že volkswagen musel začlenit do výfukového traktu selektivní katalytickou redukci pomocí roztoku močoviny Adblue. Pro znalce nákladních vozidel žádná novinka, nicméně také skutečnost, že tento systém potřebuje občas údržbu stejně jako filtr pevných částic.

Znamená to tedy servisní náklady navíc kromě vození cca dvaceti až třiceti kilogramů navíc. Naplnění třináctilitrové nádoby AdBlue lze nalézt v palubním počítači, takže řidiče nečeká až legislativně povinné varování. U zkoušeného vozidla se nacházela náplň močoviny v rozmezí 3,25-6,75 litru, dojezd však byl upřesněný na 4500 km.

Doplňování AdBlue je u modelu Transporter pohodlné a bezpečné, protože probíhá pod vnějším krytem u hrdla pro naftu. Není třeba se při neopatrném dolévání obávat zápachu ve vozidle, nicméně vzhledem k silné korozivní vlastnosti činidla je lepší se vyvarovat styku s plechy vozidla.

Slušné vybavení

Uvnitř furgonu jsme se těšili velmi slušnému pohodlí díky příplatkovým loketním opěrkám na obou stranách sedadla řidiče a velkému rozsahu nastavení volantu. Díky tomu jsme se na pozici řidiče cítili velmi spokojeně, což se také obvykle odráží do schopnosti jet velmi citlivě pro spotřebu paliva.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 TDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Emise CO2 (g/km) 157
Emisní norma Euro 6
Největší výkon (kW/min-1) 110/3250
Točivý moment (N.m/min-1) 340/1500
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 181
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,9
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,2/5,3/6,0
Objem nádrže paliva (l) 80
Nádrž Adblue (l) 13
Délka/šířka/výška (mm) 4904/1904/1990
Objem náklad. prostoru (m3) 5,8
D/š/v náklad. prostoru (mm) 2572/1692/1410
Šířka mezi podběhy (mm) 1244
Rozvor (mm) 3000
Provozní hmotnost (kg) 1868
Celková hmotnost (kg) 2800
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Cena vozu (Kč bez DPH) 522 407*
*akční cena

Plusy

  • Silný motor
  • Točivý moment z nízkých otáček
  • Dlouhý stálý převod

Minusy

  • Systém Start-stop ve standardu

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Multivan
| 24. 2. 2017
Dobre auto, az na tu spotrebu...
T6 Multivan 110 kW v realu
| 24. 2. 2017
já se u multaka pod 10 jeste nedostal ;-\
Není špatný
| 24. 2. 2017
ideal koupit rok jete a nechat si ho 2-3 roky a pak sup na protiuver, takhle uz mam 3. auto z acek a usetril jsem na nekolik dovolenych
T6 Multivan 110 kW v realu
| 21. 2. 2017
Ja vim, ze Multivan je tezsi a ze po dalnici nejedu 115, ale s rodinou jsem rad za spotrebu pod 10. A lenost motoru na dalnici me drti. K cemu mi je 1700 ot. pri stovce, kdyz to do kopce zpomaluje? Dalsi poznatek, mezi trojkou a ctyrkou je proste dira, od ctyrky jsou prevody vic do rychla. Kazdy pridani plynu znamena aktualni spotrebu 20-35. Skoda, ze jiz nedelaji bezna auta pro jizdu, ale pro papirovy emise...
Není špatný
| 20. 2. 2017
Tak jako dodávku, která něco uveze a zároveň nežere svět, už dneska sice není tak těžký na trhu najít, ale VW mi přijde vždycky jako rozumná volba. Z bazárku za párset se už dá solidně pojezdit

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku