Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vybrali jsme nejlepší klasická auta se skrytými světlomety

Mirek Mazal Mirek Mazal 27. 7. 2020 • 08:28
130
11
Zobrazit náhledy (130)
Ferrari 365 Ferrari 365 Ferrari 365 Ferrari 365 Ferrari 365 Ferrari 365 Ferrari 365 Ferrari 365 Ferrari 365 Ford Thunderbird Hardtop Coupe (1967) Ford Thunderbird Hardtop Coupe (1967) Ford Thunderbird Hardtop Coupe (1967) Ford Thunderbird Hardtop Coupe (1967) Ford Thunderbird Hardtop Coupe (1967) Ford Thunderbird Hardtop Coupe (1967) Ford Thunderbird Hardtop Coupe (1967) Ford Thunderbird Hardtop Coupe (1967) Ford Thunderbird Hardtop Coupe (1967) Ford Thunderbird Hardtop Coupe (1967) Ford Thunderbird Hardtop Coupe (1967) Ford Thunderbird Landau Sedan (1967) Ford Thunderbird Landau Sedan (1967) Ford Thunderbird Landau Sedan (1967) Ford Thunderbird Landau Sedan (1967) Ford Thunderbird Landau Sedan (1967) Ford Thunderbird Landau Sedan (1967) Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 Porsche 928 Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Oldsmobile Toronado (1966-1967) Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Chevrolet Camaro RS/SS 396 Sport Coupe (1969) Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Lamborghini Countach 25th Anniversary Dodge Charger Daytona Dodge Charger Daytona Dodge Charger Daytona Dodge Charger Daytona Dodge Charger Daytona Dodge Charger Daytona Dodge Charger Daytona Dodge Charger Daytona Dodge Charger Daytona Dodge Charger Daytona Dodge Charger Daytona Dodge Charger Daytona Alfa Romeo Montreal (1970) Alfa Romeo Montreal (1970) Alfa Romeo Montreal (1970) Alfa Romeo Montreal (1970) Alfa Romeo Montreal (1970) Alfa Romeo Montreal (1970) Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5

Nepřiznané světlomety bavily zajímavým designem i praktickou stránkou věci. Poutavý prvek nevšedních přídí aut vyřadily ze hry úzkoprsé bezpečnostní předpisy.

Trendy v automobilovém designu historicky přicházejí a samozřejmě odcházejí, zatímco výjimky vydrží celé generace produkce nepříznivým okolnostem navzdory. Trochu filozofický úvod vystihuje stav skrytých světlometů. Nepřiznané reflektory na přídi jsou snad nejlepším příkladem zaniklého trendu, protože zatahovací svítilny se poprvé objevily na americkém modelu Cord 810 z roku 1936 a naposledy byly použity u Chevroletu Corvette před 15 lety. Zrovna americký sporťák svítil skrytými lampami v období roků 1963 až 2005, přičemž každá generace měla odlišný styl. Například série C4 měla jeden z nejpůsobivějších systémů zatahovacích krytů světel, které se otáčely o 180 stupňů.

Ať už byl mechanismus vytvořen kvůli aerodynamice přídě, nebo rozmařilostí vývojářů, ikonická „mrkací“ světla byla kvůli zvyšování bezpečnosti zakázána. Hrozila řada poruch vyklápění a tím by auto nemohlo svítit, i když zásadní roli sehrála ochrana chodců, které by srážka s vysunutým reflektorem mohla bolet.

Zákaz je nutno respektovat a místo pochybností o důvodech je lepší energii věnovat obdivu klasických modelů, které stihly psát dějiny před příchodem radikálních předpisů silniční bezpečnosti.

1. Ferrari Daytona (1968–1973)

Legenda Ferrari 365 GT/4 Daytona nebylo první ani poslední maranellské auto bavící lidi mrkáním žlutých světel. Typický poznávací faktor kultovního Ferrari pomohl přední špičaté části rozrážet vzduch při brumlání vidlicového dvanáctiválce uloženého jen kousek za výklopným mechanismem. Zajímavostí je vyčnívající zrcadlový odražeč včetně krycího skla čelních reflektorů viditelných za nárazníkem i při zhasnuté poloze.

2. Ford Thunderbird (1967–1969)

Skryté světlomety nebyly doménou pouze sportovních vozidel minulosti, jak můžeme vidět u Fordu Thunderbird z konce 60. let. Pátá generace rozměrného Thunderbirdu měla přední partie zdánlivě tvořeny jen stříbrným mřížkováním. Opak byl pravdou, jelikož při rozsvícení se nahoru vysunuly kryty světel a jednolitý gril odhalil čtyři kulaté paraboly.

3. Porsche 928 (1977–1995)

Originální Porsche 928 skvěle vystrkuje tykadla. Vyskakovací lampy nejsou kompletně schované v kapotě či nárazníku a do provozní polohy vyjíždějí o několik stupňů přímo do kolmé polohy vůči noční silnici. Vystrčená světla skutečně připomínají jako smyslové orgány nějakého hmyzu.

4. Oldsmobile Toronado (1966–1967)

Nejstarší americká automobilka Oldsmobile vytvořila nejen první velký poválečný americký automobil s předním pohonem, ale přidala i zábavné řešení předních světel. Dvě úvodní edice Toronada z let 1966 a 1967 byly obdařeny vyjížděními lampami umístěnými ve zvláštním designovém záhybu mezi předním nárazníkem a kapotou.

5. Toyota 2000GT (1967–1970)

Mezi vozy s poutavým osvětlením předku je Toyota 2000GT rozhodně jedním z nejunikátnějších případů. Přiznané paraboly v mřížce jsou ve skutečnosti do dálky, skutečné potkávací žárovky jsou utajené skoro až v blatnících. Sběratelská Toyota 2000GT se i díky takovým neotřelým trikům vývojářů prodává v aukcích na horentní sumy, v Japonsku někdo dal za jeden kousek přes 19 milionů Kč.

6. Chevrolet Camaro SS/RS (1967–1969)

Během desítek let neúnavné produkce v šesti generacích Chevroletu Camaro nastal jediný okamžik, kdy tento musclecar dostal do výbavy skryté světlomety. V prvních třech letech výroby nechyběly posuvné kryty pohybující se směrem ke středu černé mřížky verzí SS nnebo RS.

7. Lamborghini Countach (1974–1990)

Lamborghini Countach je pravděpodobně jedním z nejznámějších příkladů mrkacích světlometů. Nízký klínovitý tvar známe z plakátů, bystřejší obdivovatelé si vybavují i hranatá průhledná skla s parkovacími žárovkami umístěnými jen pár centimetrů pod párem hlavních reflektorů tentokrát ukrytých ve vyjížděním modulu v barvě laku sexy karoserie.

8. Dodge Charger Daytona (1969)/Plymouth Superbird (1970)

Aerodynamické homologační speciály z USA nesmíme opomenout. Takový Dodge Charger Daytona či Plymouth Superbird podmínily všechny vzhledové i funkční prvky co nejnižšímu odporu vzduchu. Raketový profil obou klasických aut je toho důkazem a jiné než zapuštěné lampy by kazily nízké hodnoty Cd.

9. Alfa Romeo Montreal (1970–1977)

Alfa u Montrealu úplně nezakrývala čelní kulaté svítilny, ale za postřeh stojí zamračený design tvořeny delším převisem s jedinečným mřížkováním. Žebrování připomínalo žaluzie a pozor – průhledná mřížka se takto i chovala. Po rozsvícení se stínítka zasunula pod čtveřici parabol a dopředu už nic nebránilo průniku žlutých paprsků.

10. Mazda Miata (NA) (1990–1997)

MX-5 alias Miata měla neúměrně velké přední lampy. Ve srovnání s celkovými rozměry kompaktního roadsteru byly kulaté vyklápěcí světlomety paradoxně dost velké. V provozním stavu trčely nad kapotu i s ostrými hranami čtvercového krytí. Obyčejné bliknutí umělo vyvolat potěšení nejen řidiči, což je vlastně celá podstata hravé Mazdy vyráběné od roku 1990.

Související články

Témata
28. 7. 2020 01:20
Teď se zrovna strejda zastavil s BMW 850,
to je hodně elegantní kára s mrkačkami. A ten osmiválec s manuálem i docela jede :D Nejlepší je ale Opel GT - kdo málo zatáhnul, tomu se světla otevřely jen napůl. https://www.youtube.com/watch?…
Avatar - 3_diamanty
27. 7. 2020 15:58
Re: Celica ST 162
bola pekna prave ked ich mala sklopene.. ale to snad vsetky vyklapacky mali ten problem .. to mas jak tie modne cc kabria s pevnou strechou pred 15-20 rokmi ... ked ju mali dole boli krasne .. ked ale "natiahli" tu pevnu strechu tak razom z toho boli docela zrudicky vid focus cc megane cc a pod .. lebo prave vtedy vynikol ten natiahnuty a odstavajuci zadok https://img2.auto.cz/…ull/4041283_.jpg ... cest vynimkam ako mercedes SLK ci lexus SC430 ktore boli uz od zaciatku koncipovane ako original CC kupatka a ktore vyzeraju aj pri "natiahnutej" streche proporcne uplne normalne aj prevismi vyvazene https://img2.auto.cz/…ull/4264713_.jpg
Avatar - pradeda777
27. 7. 2020 14:55
Celica ST 162
Já ji měl (1986). Krása.....ale nic moc s vyklopenými světly.... ;-)
Avatar - Stejsn
27. 7. 2020 14:00
Re: Fiat
No, to už spíš Stratos, než jeho low-budget napodobeninu.
Avatar - 3_diamanty
27. 7. 2020 12:22
Re: Fiat
aut s vyklapackami mas stovky za tie roky ... nemoze tu byt teda kazde ktore ta napadne.. logicky

ale inak pekny vyber... par kuskov som aj ja vyberovo trafil... mna hned ako prva MX-5ka napadla ale aj to lambo countach... uz tu ale tiez napriklad nevidim jag XJ220 .... ale ako vravim... nemoze tu byt vsetko...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud