Vybrali jsme nejlepší klasická auta se skrytými světlomety
Nepřiznané světlomety bavily zajímavým designem i praktickou stránkou věci. Poutavý prvek nevšedních přídí aut vyřadily ze hry úzkoprsé bezpečnostní předpisy.
Trendy v automobilovém designu historicky přicházejí a samozřejmě odcházejí, zatímco výjimky vydrží celé generace produkce nepříznivým okolnostem navzdory. Trochu filozofický úvod vystihuje stav skrytých světlometů. Nepřiznané reflektory na přídi jsou snad nejlepším příkladem zaniklého trendu, protože zatahovací svítilny se poprvé objevily na americkém modelu Cord 810 z roku 1936 a naposledy byly použity u Chevroletu Corvette před 15 lety. Zrovna americký sporťák svítil skrytými lampami v období roků 1963 až 2005, přičemž každá generace měla odlišný styl. Například série C4 měla jeden z nejpůsobivějších systémů zatahovacích krytů světel, které se otáčely o 180 stupňů.
Ať už byl mechanismus vytvořen kvůli aerodynamice přídě, nebo rozmařilostí vývojářů, ikonická „mrkací“ světla byla kvůli zvyšování bezpečnosti zakázána. Hrozila řada poruch vyklápění a tím by auto nemohlo svítit, i když zásadní roli sehrála ochrana chodců, které by srážka s vysunutým reflektorem mohla bolet.
Zákaz je nutno respektovat a místo pochybností o důvodech je lepší energii věnovat obdivu klasických modelů, které stihly psát dějiny před příchodem radikálních předpisů silniční bezpečnosti.
1. Ferrari Daytona (1968–1973)
Legenda Ferrari 365 GT/4 Daytona nebylo první ani poslední maranellské auto bavící lidi mrkáním žlutých světel. Typický poznávací faktor kultovního Ferrari pomohl přední špičaté části rozrážet vzduch při brumlání vidlicového dvanáctiválce uloženého jen kousek za výklopným mechanismem. Zajímavostí je vyčnívající zrcadlový odražeč včetně krycího skla čelních reflektorů viditelných za nárazníkem i při zhasnuté poloze.
2. Ford Thunderbird (1967–1969)
Skryté světlomety nebyly doménou pouze sportovních vozidel minulosti, jak můžeme vidět u Fordu Thunderbird z konce 60. let. Pátá generace rozměrného Thunderbirdu měla přední partie zdánlivě tvořeny jen stříbrným mřížkováním. Opak byl pravdou, jelikož při rozsvícení se nahoru vysunuly kryty světel a jednolitý gril odhalil čtyři kulaté paraboly.
3. Porsche 928 (1977–1995)
Originální Porsche 928 skvěle vystrkuje tykadla. Vyskakovací lampy nejsou kompletně schované v kapotě či nárazníku a do provozní polohy vyjíždějí o několik stupňů přímo do kolmé polohy vůči noční silnici. Vystrčená světla skutečně připomínají jako smyslové orgány nějakého hmyzu.
4. Oldsmobile Toronado (1966–1967)
Nejstarší americká automobilka Oldsmobile vytvořila nejen první velký poválečný americký automobil s předním pohonem, ale přidala i zábavné řešení předních světel. Dvě úvodní edice Toronada z let 1966 a 1967 byly obdařeny vyjížděními lampami umístěnými ve zvláštním designovém záhybu mezi předním nárazníkem a kapotou.
5. Toyota 2000GT (1967–1970)
Mezi vozy s poutavým osvětlením předku je Toyota 2000GT rozhodně jedním z nejunikátnějších případů. Přiznané paraboly v mřížce jsou ve skutečnosti do dálky, skutečné potkávací žárovky jsou utajené skoro až v blatnících. Sběratelská Toyota 2000GT se i díky takovým neotřelým trikům vývojářů prodává v aukcích na horentní sumy, v Japonsku někdo dal za jeden kousek přes 19 milionů Kč.
6. Chevrolet Camaro SS/RS (1967–1969)
Během desítek let neúnavné produkce v šesti generacích Chevroletu Camaro nastal jediný okamžik, kdy tento musclecar dostal do výbavy skryté světlomety. V prvních třech letech výroby nechyběly posuvné kryty pohybující se směrem ke středu černé mřížky verzí SS nnebo RS.
7. Lamborghini Countach (1974–1990)
Lamborghini Countach je pravděpodobně jedním z nejznámějších příkladů mrkacích světlometů. Nízký klínovitý tvar známe z plakátů, bystřejší obdivovatelé si vybavují i hranatá průhledná skla s parkovacími žárovkami umístěnými jen pár centimetrů pod párem hlavních reflektorů tentokrát ukrytých ve vyjížděním modulu v barvě laku sexy karoserie.
8. Dodge Charger Daytona (1969)/Plymouth Superbird (1970)
Aerodynamické homologační speciály z USA nesmíme opomenout. Takový Dodge Charger Daytona či Plymouth Superbird podmínily všechny vzhledové i funkční prvky co nejnižšímu odporu vzduchu. Raketový profil obou klasických aut je toho důkazem a jiné než zapuštěné lampy by kazily nízké hodnoty Cd.
9. Alfa Romeo Montreal (1970–1977)
Alfa u Montrealu úplně nezakrývala čelní kulaté svítilny, ale za postřeh stojí zamračený design tvořeny delším převisem s jedinečným mřížkováním. Žebrování připomínalo žaluzie a pozor – průhledná mřížka se takto i chovala. Po rozsvícení se stínítka zasunula pod čtveřici parabol a dopředu už nic nebránilo průniku žlutých paprsků.
10. Mazda Miata (NA) (1990–1997)
MX-5 alias Miata měla neúměrně velké přední lampy. Ve srovnání s celkovými rozměry kompaktního roadsteru byly kulaté vyklápěcí světlomety paradoxně dost velké. V provozním stavu trčely nad kapotu i s ostrými hranami čtvercového krytí. Obyčejné bliknutí umělo vyvolat potěšení nejen řidiči, což je vlastně celá podstata hravé Mazdy vyráběné od roku 1990.