Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba aut v Česku byla loni rekordní. Letos se růst zastaví

ČTK ČTK 25. 1. 2019
95
18
Zobrazit náhledy (95)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
České automobilky loni těžily z pokračující silné poptávky, ale zároveň se pohybovaly na hranici své kapacity. Letos však budou muset řešit množství problémů.

Výroba osobních aut v Česku se loni zvýšila o 1,7 procenta na nový rekord 1,437 milionu vozů. Rostla již pátý rok v řadě. Produkce největší automobilky Škoda stoupla o 3,3 procenta. Export osobních vozidel meziročně vzrostl o dvě procenta, zatímco domácí poptávka o 1,7 procenta poklesla. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.

Automobilky podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara těžily z pokračující silné poptávky, ale zároveň se pohybovaly na hranici své kapacity. "Celková poptávka ještě rostla, byť třeba v Číně trh po mnoha letech klesl. Museli jsme se ale také vyrovnávat s regulatorním rámcem, například novým způsobem homologačního měření emisí WLTP," řekl v rozhovoru s ČTK.

Škoda Auto zvýšila výrobu na 886.103 vozů, v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech naopak produkce klesla o 4,6 procenta na 340.300 aut, což bylo ale o 3,1 procenta více, než předpokládal původní plán. Kolínská TPCA se v roce 2018 vrátila k růstu výroby, a to o šest procent na 210.993 vozidel.

Výroba autobusů se za leden až prosinec zvýšila o 5,6 procenta na 4890 vozů. U největšího výrobce Iveco produkce stoupla o 4,4 procenta na 4283 vozidel. SOR Libchavy zvýšil výrobu o více než pětinu na 573 autobusů. KH motor Centrum z Opavy vyrobila 34 autobusů.

Údaj o výrobě nákladních aut za celý rok nebyl k dispozici. Do září vyrobily Tatra a Avia 598 vozů. Výroba přívěsů a návěsů loni meziročně vzrostla o 0,4 procenta na 25.298 vozidel.

Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa vyrobila 1493 strojů, tedy o 162 kusů více než v roce 2017.

Výroba letos neporoste, odvětví čeká transformace

Výroba aut v letošním roce pravděpodobně již dále neporoste a zřejmě nepřekoná loňský rekord 1,44 milionu vyrobených vozů. Odvětví naráží na kapacitní i ekonomické limity a čeká jej transformace. V rozhovoru s ČTK to uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Bohdan Wojnar.

"Nacházíme se opravdu v situaci, kdy máme za sebou jeden z nejdelších konjunkturálních cyklů v historii. Výroba překonávala rekordy posledních pět let v řadě a to nemůže trvat do nekonečna. Určité zpomalení růstu jsme přitom pocítili již v minulém roce. Letošek by mohl oscilovat okolo loňské úrovně, což samo o sobě nemusí být špatná zpráva," řekl Wojnar.

Automobilkám se podle Wojnara kvůli nedostatku pracovních sil nedaří zcela využít ekonomický potenciál Česka. Budou proto investovat do většího využití robotů a automatizace výroby. Robotizace a automatizace ale pomůže vyřešit nedostatek pracovníků až s časovým odstupem. Zároveň se budou automobilky vyrovnávat s přísnějšími ekologickými limity přechodem k elektromobilitě a také s nástupem většího propojení vozidel mezi sebou a s okolím přes mobilní sítě.

"Podniky budou nuceny do daleko většího tempa rychlosti změn a inovací, což ale znamená i vyšší investice. Pokud se nepřizpůsobí, tak je to jako tsunami smete," dodal Wojnar.

Na letošní produkci bude mít vedle limitů na straně výrobců vliv i situace na trzích, kde je rovněž patrné zpomalení. Poptávku letos ovlivní obchodní spor mezi USA a Čínou, brexit nebo zpomalení ekonomického růstu v Německu.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Ne každý má tolik peněz, jako čtenáři auto.cz
Arese
| 27. 1. 2019
Tak ve srovnání s Rapidem to designový skvost skutečně je, o tom žádná (zejména sedan). A samozřejmě za podmínky alespoň šestnáctek kol. ;-)
Avatar - _Karel_
Ne každý má tolik peněz, jako čtenáři auto.cz
_Karel_
| 25. 1. 2019
Ano, nejen lepší volba, navíc i designový skvost, jak jsi správně nedávno napsal.
Ne každý má tolik peněz, jako čtenáři auto.cz
Nlauda
| 25. 1. 2019
Nejde o dávku, jde o ty celkové prodeje.
Smrt ekoterorismu!
Arese
| 25. 1. 2019
Tak jen aby ti němečtí doktoři a vědci, autoři té studie, nedostali padáka. To si dovolili dost, prezentovat takto "nekorektní" názory! ;-)
Avatar - Emel
Prudký pokles
Emel
| 25. 1. 2019
Ježíš... jestli to tam bylo i ráno, tak mám asi vidiny :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku