Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky pro řidiče v roce 2019: Kde otevřou nové dálnice? A zpřísní se bodový systém?

David Bureš David Bureš 20. 12. 2018
14
39
Zobrazit náhledy (14)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
V roce 2019 se v Česku můžeme těšit na otevření nových 22 kilometrů dálnic. Naopak větší legislativní změny tuzemské řidiče nečekají.

Rok 2018 už se pomalu chýlí ke konci, a tak už je čas se dívat kupředu, do toho příštího. Pro české řidiče naštěstí (nebo bohužel?) nijak zásadní nebude. Ceny dálničních známek se nemění a nechystají se ani žádné rozsáhlé legislativní změny. Přesto všechno se detailněji podívejme na to, co české řidiče v roce 2019 čeká.

Dálniční známky 2019

Jak už bylo v úvodu řečeno, cena dálničních známek v České republice se v roce 2019 nemění. Za roční známku řidiči automobilů do 3,5 tuny dají 1.500 korun, měsíční známka přijde na 440 korun, zatímco desetidenní na 310 korun. První tentokrát z hlediska grafiky tvoří modrý kruh se žlutým pozadím, zatímco měsíční využívá motiv zeleného čtverce a desetidenní červeného trojúhelníku.

Jestliže platnost ročního kupónu je pevně stanovená, a to od 1. prosince 2018 do 31. ledna 2020 (takže když ho koupíte až v březnu, neplatí až do dalšího března), u měsíčního a desetidenního kupónu lze platnost vyznačit podle potřeby.

Kdyby přitom byly splněny sliby ministerstva, v roce 2019 už papírové kupóny platit nemusely. Ministerstvo dopravy totiž v roce 2016 tvrdilo, že právě příští rok dojde k přechodu na elektronické dálniční poplatky, tzv. e-toll. Přechod se však nestihnul, a tak se elektronického výběru poplatků dočkáme prý nejdříve v roce 2021.

Další dálnice bez poplatku

S dálničními známkami souvisí i fakt, že na dalších úsecích českých dálnic kupón nebude potřeba. Ze zpoplatnění budou od roku 2019 vyjmuty další tři úseky, a to konkrétně:

  • D11 mezi Sedlicí a Kukleny (exity 84 – 90),
  • D35 mezi Sedlicí a Opatovicemi nad Labem (exity 126 – 129)
  • D48 mezi Frýdkem-Místkem a Dobrou (exity 50 – 54)

Díky tomu bude v tuzemsku už 199 kilometrů dálnic, na nichž viněta není potřeba.

Nové dálnice

Dobrou zprávou pro řidiče související s dálnicemi je i ta, že se můžeme těšit na další nové úseky. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) slibuje v roce 2019 zprovoznit 54 kilometrů nových dálnic a silnic první třídy, z čehož dálnice mají tvořit 22 kilometrů.

Konkrétně se podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy otevře osmikilometrový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem a čtrnáctikilometrový úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem. V prvním případě je otevření plánováno na červen 2019, v druhém případě pak na listopad příštího roku.

Vedle toho se bude pracovat na 172 kilometrech nových staveb dálnic a silnic první třídy. Konkrétně se bude pokračovat na modernizaci dálnice D1 a budou zahajovány práce na dalších úsecích dálnic D3 (Úsilné–Hodějovice), D7 (obchvaty Panenského Týnce a Loun), D35 (Opatovice–Časy) , ale také na D48 (Bělotín–Rybí) nebo D49 (Hulín–Fryšták). Rozestavěné budou také obchvaty Znojma, Krnova, Kravařů, Karviné, Nové Paky, Církvic nebo Olbramovic. Stavební stroje budou zřejmě nejvíc vidět na modernizaci brněnské dálnice D1, kde budou v roce 2019 probíhat práce až na sedmi úsecích.

Celkem je prostřednictvím rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury v příštím roce určeno na opravy a stavby dálnic, silnic první třídy a železnic 86,3 miliardy korun.

Nové emisní normy

Letošní září bylo ve znamení přechodu na nové emisní normy, konkrétně na Euro 6c, jejichž největší novinkou je změna měřicí metodiky, z cyklu NEDC na WLTP. Většina výrobců však svá auta homologovala už podle nadcházející normy Euro 6d-TEMP, která vstoupí v platnost v září 2019. Takový krok byl pro výrobce jednodušší, aby své modely nemuseli homologovat nadvakrát, novinkou Euro 6d-TEMP je totiž měření i v reálném provozu (tzv. RDE).

Některé značky ale zatím „zůstaly“ u Euro 6c. Konkrétně jde třeba o Dacii, jejíž atmosférický čtyřválec 1.6 SCe v Dusteru a Lodgy nebo tříválce ze Sandera a Loganu jsou v tuto chvíli přizpůsobeny právě jen Euro 6c a nikoliv nadcházející Euro 6d-TEMP. U nich tak změnu nabídky agregátů můžeme teprve čekat.

Emisní normy navíc budou v příštím roce klíčové i pro výrobce užitkových vozidel. Větší dodávky mají ještě rok se na povinné měření emisí podle cyklu WLTP připravit. Pro všechna prodávaná užitková vozidla bude norma Euro 6c povinná až od září 2019, letos se v případě větších modelů vztahuje jen na nově homologovaná vozidla.

Nová auta pro rok 2019

Automobilovým novinkám pro rok 2019 jsme se podrobně věnovali v samostatném přehledu, a tak zopakujme jen ty nejdůležitější.

Pro našince to určitě budou novinky domácí Škodovky. Postupně se dočkáme modernizovaného Superbu, nového malého SUV vycházejícího z konceptu Vision X (že by nazvaného Kosmiq?) nebo nové generace Octavie, která má být představena před koncem roku.

Důležitou roli na českém trhu bude chtít jistě hrát i nová Dacia Sandero nebo nová generace Renaultu Clio, která se u nás začne prodávat v druhé polovině roku. Volkswagen pak chystá především osmou generaci Golfu a prvního zástupce nové elektrické řady, kompaktní hatchback I.D. Nezapomínejme ale ani na modernizaci Passatu, který v klesající střední třídě stále bude chtít hrát důležitou roli.

Na český trh pak v příštím roce dorazí i nové generace Porsche 911 nebo BMW 3. Prorazit ve stále nabitější kategorii malých SUV budou pak chtít nové generace Nissanu Juke a Peugeotu 2008.

Úpravy legislativy

Legislativní úpravy budou v příštím roce jen mírné. Zajímavou novinkou bude každopádně opětovná možnost řešit méně závažné přestupky pouze domluvou, bez nutnosti je zaznamenávat. Novelu zákona o silničním provozu už schválil prezident Miloš Zeman, cílem je zjednodušení administrativy.

Od loňského července mohou policisté na místě řešit přestupky příkazem, pokutou nebo napomenutím, které však musí být zaznamenáno na speciálním formuláři. Napomenutí ze zákona zmizí, přičemž se vrátí právě možnost domluvy. Novela je platná od 1. ledna.

Potěší i možnost zjistit si aktuální stav bodového konta prostřednictvím internetu. Jestliže dosud jste museli na pobočku CzechPointu, kde jste za výpis z bodového konta zaplatili stokorunu, od poloviny ledna bude možné ho zjistit na webovém Portálu občana, a to zcela zdarma. Na něj se přihlásíte buď prostřednictvím datové schránky nebo pomocí tzv. eObčanky.

Plánuje se také zpřísnění bodového systému nebo zavedení řidičského průkazu na zkoušku, o takových plánech se ale hovoří už několik let, a tak máme důvod se domnívat, že ani v roce 2019 k zavedení těchto novinek nedojde.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

známka
flitn
| 3. 1. 2019
Pro mě je to jen 1500 co mě zajímá >:D >:D
Avatar - praděda7
Brno-Vídeň ??
praděda7
| 27. 12. 2018
Pravda českým kolonizátorům nesedí...jako vždy...... >:-[]
Avatar - praděda7
Pro srovnání Polsko
praděda7
| 27. 12. 2018
Jaký národ, takový politici. Poslední dvoje volby to potvrdili. ;-\
Avatar - praděda7
Brno-Vídeň ??
praděda7
| 27. 12. 2018
Do Brna měla historicky směřovat z Vídně D52 a od té se před Brnem oddělovala a po okraji Brna měla pokračovat D43 (Praha blokuje, trasování kolem Brna zrušeno) k Moravské Třebové (křížení s D35, kterou Praha také blokuje) a dál na Vratislav.
Rozumím. Jakmile Pražákům pravda nesedí, tak je z toho konspirační teorie. Bolševická taktika. Jak ubohé....
Brno-Vídeň ??
kuny
| 27. 12. 2018
omyl. napojeni na d2 s pokracovanim formou d55 by bylo velmi logicke, spoustu tranzitu na polsko by efektivne od brna odklonilo. naopak d52 je do jiste miry blbost. sanozrejme pokud neexistuje varianta d55 od d2 az po d1 s pripojenim rakouske dalnice pres breclav, pak je d52 nutna.

... k nesmyslnym konspiracim ohledne blokovani vystavby na morave se vyjadrovat nebudu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku