Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba aut v Česku loni stoupla o desetinu na 1,218 milionu vozů

ČTK
Diskuze (5)

Výroba osobních aut loni meziročně stoupla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Produkce rostla navzdory přetrvávajícímu nedostatku polovodičů a dalších součástí, válce na Ukrajině a obtížím ve výrobních a logistických řetězcích.

Na tuzemský trh směřovalo 87.736 vozidel, tedy o 9,7 procenta méně než v předchozím roce. Víc než 92 procent vyrobených automobilů šlo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 12procentní růst. V tiskové zprávě to ČTK sdělilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Škoda auto zvýšila loni produkci o 1,9 procenta na 693.032 aut. Toyota zvedla výrobu o 34,9 procenta na 202.255 automobilů a nošovický výrobce Hyundai vyrobil 322.500 automobilů, což byl nárůst o 17,3 procenta.

Český automobilový průmysl podle prezidenta sdružení Martina Jahna nebyl snad nikdy v historii konfrontován s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce. Poukázal na to, že v odvětví se i nadále projevoval celosvětový nedostatek polovodičů, obtíže v dodavatelských řetězcích a logistice, dozvuky epidemie covidu-19 v Číně, extrémní růst cen energií, vysoká inflace i zakotvení konce prodeje vozidel s tradičními spalovacími motory či nově představený návrh emisní normy, který podle Jahna ohrožuje dostupnost vozidel i přechod na bezemisní mobilitu.

"I přes tyto obtíže se finálním výrobcům podařilo meziročně navýšit výrobu o desetinu a dosáhnout tak objemu 1,25 milionu vyrobených vozidel. Na přetrvávající volatilitu a výkyvy ve výrobě se však musíme připravit i v roce 2023. Přesto věřím, že výpadky budou spíše krátkodobého charakteru a celkově se nám bude i nadále dařit navyšovat výrobu směrem k předkrizovým hodnotám," uvedl Jahn. "Vzhledem k existujícímu objemu objednávek a nadále dobré poptávce po tuzemských vozidlech nejen v EU lze očekávat, že pozitivní efekt pro českou ekonomiku automobilový průmysl přinese i v roce 2023,“ dodal.

V roce 2022 bylo v Česku vyrobeno 5322 autobusů, což byl nárůst o 7,6 procenta. Ve vysokomýtském Iveco CR stoupla produkce o 9,2 procenta na 4766 autobusů. SOR Libchavy dokázal vyrobit 520 autobusů, byl to pokles o 5,8 procenta, Škoda Electric vyrobila v minulém roce 14 autobusů.

Video se připravuje ...

Jediný výrobce nákladních aut Tatra Trucks zvýšil výrobu o 6,7 procenta na 1347 vozidel. Z toho k tuzemskému prodeji bylo určeno 697 vozů. Produkce motocyklů značky Jawa stoupla o 56,9 procenta na 1624 vyrobených strojů.

ČTK
Diskuze (5)

Doporučujeme

19. 1. 2023 21:36
Re: Škodovka se nepřevedla
Tak ať furt nevnucují lidem zkratomobily, které skoro nikdo nechce!!! :-( :no:
19. 1. 2023 13:47
Re: Škodovka se nepřevedla
Nojo ale prave proto “se to zdrazilo”, takze ikdyz prodas min, zase tolik netratis.
A jeste se ti tolik nevosoupe to naradi :-!

Ona ta ekonomie oligopolu je takova jina, ikdyz je to dost konkurencni prostredi.

PS tim nechci rict, ze to Skodovka / VW dela dobre. Podle me maji vrasky
19. 1. 2023 12:28
Re: Škodovka se nepřevedla
No a? Je jedním z kritérií. V případě mainstreamu je to dost zásadní kritérium, protože relativně levné modely nelze vyrábět v malém měřítku. A s tím, že v Číně se během několika let propadla ze stovek tisíc na hodnoty blízké nule, to je o to víc důležité. Na Superba z konfigurátoru se čeká až rok. Je docela divné, že se čeká trapně dlouho a přitom narostli jen o 1,9 %.
19. 1. 2023 11:45
Re: Škodovka se nepřevedla
Rast nie je najlepším a už vôbec nie jediným kritériom na hodnotenie firmy.
19. 1. 2023 10:21
Škodovka se nepřevedla
Škoda: 1,9 %
Toyota: 34,9 %
Hyundai 17,3 %

To se tradiční, česká a vůbec nejlepší automobilka na světě moc nepředvedla, pokud to porovnáme s konkurencí... Vysmívaný Hyundai si polepšil v růstu 9x lépe než Škodovka.