Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mazda 323 F
Mazda 323 F
Inzeráty propagujícími Mazdu se to v českém porevolučním tisku hemžilo, vyšší ceny kompenzovala vedle bohaté výbavy šestiletá záruka proti korozi
Při tvorbě materiálu jsme mezi diapozitivy nalezli dobovou fotografii sedanu a kombi 323 z roku 1993
49 Fotogalerie

Vzpomínáte na Mazdu 323 F? Krásnější auto tehdy nikdo nepředstavil

Lukáš Prejzek

Mezi nejobdivovanější vozy devadesátek u nás patřily mazdy. Přestože každý model představoval neopakovatelný originál, všechny navzájem spojoval podmanivý design. Platilo to pro řadu 626, roadster MX-5, sedany Xedos, kapesní limuzínu 121, kupé MX-3 či MX-6, ale i kompakty. A taková Mazda 323 F dokázala okouzlit ve všech podobách!

Pamatujete ci, co jste dělali v létě 1994? Česko tehdy žilo především přípravami koncertu legendární kapely Pink Floyd, konaného v prostředí největšího stadionu na světě, na pražském Strahově. Velkolepému turné dokonce Volkswagen věnoval samostatný akční model Golf Pink Floyd, dostupný i v České republice, a navíc určený jako vylosovaná výhra pro jednoho z návštěvníků. Další tuzemskou motoristickou událostí se stalo natáčení Svěrákovy filmové road movie Jízda, kde kromě úplně nového Opelu Vectra zazářila rovněž postarší Mazda 929, podomácku přeměněná v nevšední kabriolet.

Zmíněná japonská automobilka se přitom v té době věnovala hlavně propagaci svých nových luxusních limuzín Xedos 6 a 9. Navíc právě chystala výměnu stráží u svého nejdůležitějšího modelu – po pěti letech produkce finišovala s přípravami nástupce oblíbeného, ale okoukaného kompaktu 323. A největší naděje opět vložila do pětidveřové verze 323 F, jež pohotově reagovala na nejnovější módní i technické trendy.

Nejprve pro nikoho

Mazda 323 byla v Československu známá už za socialismu, a to díky velkému testu Světa motorů z léta roku 1982. Podnětů k důkladnému vyzkoušení třídveřového hatchbacku měla tehdy redakce několik. Za prvé chtěla čtenářům podrobně představit vítěze japonské ankety Auto roku 1981, neboť automobilka Mazda u nás patřila k exotům, o nichž měl základní znalosti málokdo. Za druhé tehdy Japonci poprvé překonali v objemu automobilové výroby Spojené státy americké, a tak bylo načase začít jim věnovat patřičnou pozornost, neboť současně začali úspěšně hnízdit i v Evropě. A za třetí si u československých diváků krátce předtím zajistila značnou popularitu Honda Civic seriálového primáře Blažeje, a tak se slušelo představit jejího dalšího domácího konkurenta. Mimochodem i zmíněný prapůvodní civic stihl jako nový otestovat Svět motorů.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!