Vzpomínáte na Nissan 300 ZX? Byl přehlíženou revolucí technologií a komfortu
Modelová řada Z představuje významné posílení pozice Nissanu na americkém trhu. Prvnímu 240 Z předcházel detailní průzkum preferencí amerických klientů. Nová 300 ZX sledovala jiné trendy zaměřené na moderní technologie a komfort.
Autor: Mario Rychtera
Ať už jde o současnost, nebo desítky let vzdálenou minulost, modelová řada Z je slabostí automobilových nadšenců. Všichni se obracejí k zakladateli rodu 240 Z, který se už ale pohybuje u milionové hranice. Tedy pokud si chcete koupit radost, a ne 1070 kg trápení. A potom, jako by nic jiného neexistovalo. Částečný podíl na tom má přechod od sportovního charakteru k cestovnímu kupé, což potvrdilo přidání luxusnější verze ZX. Kupé se stalo větším, těžším, a dokonce nabídlo uspořádání 2 + 2. Není divu, že původní design na méně kompaktním voze už nefungoval.
Tím spíš mi přijde zvláštní, že se více lidí s menším rozpočtem neobrátí na první generaci 300 ZX, která si už na nic nehraje a byla navržena dle zcela nových požadavků. Po úspěchu předešlých dvou generací chtěli Japonci ještě posílit svou pozici na americkém trhu. K tomu měli dobře nakročeno. Začátkem desetiletí nebyly americké sporťáky zrovna řidičsky zajímavé a německou konkurenci si ne každý mohl dovolit.
Třetí generace 300 ZX přinesla revoluci v podobě atraktivních jízdních vlastností a moderních technologií za rozumné peníze. Navíc Nissan se odhodlal ke strategickému kroku upustit od značky Datsun. O Datsunu 300 ZX se tak dá hovořit pouze ve spojení s modelovým rokem 1984. A je také jediným, kde najdete loga obou značek. Nelze opomenout ani první použití vidlicového šestiválce namísto řadového. Ten byl navíc atmosférický i přeplňovaný.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!