
Wankel s výkonem 1000 koní pro dragster. Tohle si pusťte se zvukem!

Závody speciálních vozidel neboli dragsterů mají svůj původ v severní Americe. Postupem doby však zdomácněly i na jiných kontinentech. Třeba v Austrálii se těmito vozy zabývá společnost Billet Inc. Závody dragsterů spočívají ve sprintu na čtvrt míle, čili 402 metrů. K tomu potřebují být tato vozidla udělána tak, aby dokázala vyvinout co možná nejlepší zrychlení z klidu. K tomu potřebují nejen výkonné motory, které v nejvyšších kategoriích dosahují až tisíce koňských sil, ale také speciálně pneumatiky na zadní poháněné nápravě. Aby ten obrovský výkon dokázaly přenést na vozovku.
Motor dragsteru, jehož zvuk slyšíte v přiloženém videu, má základ v jediném třírotorovém rotačním motoru Wankel, který poháněl sériově vyráběné auto. Jedná se o motor Mazda 20B-REW z velkého kupé Cosmo Sport z roku 1990. Auto se vyrábělo výhradně s pravostranným řízením a prodávalo se nejen v Japonsku, ale také v Austrálii a na Novém Zélandu. Jaké úpravy motor prodělal, společnost neuvádí. Kromě benzinu může spalovat také oxid dusný, kterému se lidově přezdívá rajský plyn. Po jeho vdechnutí se dostaví radostné stavy, následně vystřídané hlubokým spánkem. Proto se také využívá v lékařství při operacích jako anestetikum. Jeho větší a zejména dlouhodobější koncentrace ale vede u lidí k zástavě dechu a tedy smrti.
Rajský plyn má však tu vlastnost, že jeho rozkladem se získává značné množství kyslíku. A právě v tom tkví kouzlo jeho použití v motorech dragsterů. Více kyslíku znamená možnost přidat více paliva a tím zvýšit výkon motoru. Kromě toho se tato vlastnost využívá v raketové technice, kde oxid dusný slouží coby okysličovadlo.