Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Wankel s výkonem 1000 koní pro dragster. Tohle si pusťte se zvukem!

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 23. 11. 2017
18
Australská firma Billet Inc. platí za špičku v oboru servisu a úprav rotačních motorů typu Wankel. Kromě servisu vozů Mazda Rotary se zabývá také stavbou dragsterů, samozřejmě s rotačním motorem.

360p720p

Závody speciálních vozidel neboli dragsterů mají svůj původ v severní Americe. Postupem doby však zdomácněly i na jiných kontinentech. Třeba v Austrálii se těmito vozy zabývá společnost Billet Inc. Závody dragsterů spočívají ve sprintu na čtvrt míle, čili 402 metrů. K tomu potřebují být tato vozidla udělána tak, aby dokázala vyvinout co možná nejlepší zrychlení z klidu. K tomu potřebují nejen výkonné motory, které v nejvyšších kategoriích dosahují až tisíce koňských sil, ale také speciálně pneumatiky na zadní poháněné nápravě. Aby ten obrovský výkon dokázaly přenést na vozovku.

Motor dragsteru, jehož zvuk slyšíte v přiloženém videu, má základ v jediném třírotorovém rotačním motoru Wankel, který poháněl sériově vyráběné auto. Jedná se o motor Mazda 20B-REW z velkého kupé Cosmo Sport z roku 1990. Auto se vyrábělo výhradně s pravostranným řízením a prodávalo se nejen v Japonsku, ale také v Austrálii a na Novém Zélandu. Jaké úpravy motor prodělal, společnost neuvádí. Kromě benzinu může spalovat také oxid dusný, kterému se lidově přezdívá rajský plyn. Po jeho vdechnutí se dostaví radostné stavy, následně vystřídané hlubokým spánkem. Proto se také využívá v lékařství při operacích jako anestetikum. Jeho větší a zejména dlouhodobější koncentrace ale vede u lidí k zástavě dechu a tedy smrti.

Rajský plyn má však tu vlastnost, že jeho rozkladem se získává značné množství kyslíku. A právě v tom tkví kouzlo jeho použití v motorech dragsterů. Více kyslíku znamená možnost přidat více paliva a tím zvýšit výkon motoru. Kromě toho se tato vlastnost využívá v raketové technice, kde oxid dusný slouží coby okysličovadlo.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

a prej
ryccardo
| 27. 11. 2017
Kde ty by si nabral nějaký zkušenosti s TSI nebo seš taky dobytek? >:-[] >:-[]
NOx
ryccardo
| 27. 11. 2017
Tak já si nemyslím, že vozidla na čistě el pohon je utopie. Myslím, že to k tomu nakonec dospěje. Je třeba stavět atomový elektrárny. Rozvíjet technologie na výrobu elektrický energie termojadernou fůzí a vystavět dostatek dobíjecích míst. Já myslím, že se toho za 20-30 let klidně dočkáme. Teď je to ovšem jen technologie pro pár movitých podivínů a nadšenců, který přehlíží vysokou cenu a všechny negativa s tím spojený.
Avatar - holden2
a prej
holden2
| 24. 11. 2017
tak se k tomu nevyjadruj. az porovnas ecoboost a tsi tak pak mudruj
NOx
starý_kluk
| 24. 11. 2017
NZ. Já vím.

To je pravda, a přitom je soudnému jasné, že čistá elmobilita je utopie a jde jen o to, dostat energii z ropy pro pohon vozidla s lepší účinností - byť nakonec s elektrikou, ale tu si musí vozidlo vyrobit z ropy na své palubě samo.
Ale, jo, pěkný
ryccardo
| 24. 11. 2017
Tak to je velká pecka :yes: :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku