Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Wiesmann MF3 - německý plnokrevník

Miroslav Kudělka
Wiesmann MF3 sice není žádná horká novinka na trhu dvoumístných roadsterů, na trhu se objevil již v roce 1993, ale rozhodně stojí za povšimnutí. Jeho styl nemá daleko do Anglie, ale je to čistokrevný Němec.

Firma Wiesmann Auto-Sport si vydobyla renomé výrobou kvalitních pevných střech pro otevřené vozy, tzv. hardtop. Svým sortimentem pokrývá vozy mnoha značek od Alfy Romeo, přes BMW a Mercedes-Benz až po Jaguar. Její střechy patří mezi to nejlepší na trhu. Na konci 80. let se však majitelé značky, bratři Friedhelm a Martin Wiesmannové rozhodli postavit čistokrevná sportovní roadster. Výsledek jejich úsilí se zhmotnil v roce 1993 a nesl označení MF25 a dodnes patří díky neustálým modernizacím mezi exkluzivní malosériové sporťáky. Současným vrcholem nabídky je roadster MF3, ale již brzy přijde na trh kupé GT. Jen pro informaci, kódové označení MF symbolizuje právě první písmena jmen obou bratrů. Jelikož každý roadster je vyráběn ručně, dosahuje výroby velice nízkých počtů v řádech 30 až 40 kusů ročně. Za deset let výroby spatřilo světlo světa teprve 300 těchto exkluzivních automobilů.

Pojďme se tedy blíže podívat na model MF3. Začneme jeho pohonným ústrojím, které již samo o sobě zaručuje vysoký standard. Dodavatelem je značka BMW a jedná se o agregát z vrcholného modelu M3, tedy řadový šestiválec o objemu 3,2 litru, který i díky variabilnímu časování čtyřventilového rozvodu DOHC odevzdává špičkový výkon 252 kW při 7900 ot/min. Točivý moment má hodnotu 365 Nm při 4900 ot/min. Hodnoty jistě dostačující pro dvoumístný sporťák o hmotnosti 1180 kg. O přenos výkonu z motoru uloženého za přední nápravou na zadní poháněná kola se starají tři alternativní převodovky, dvě ručně řazené s 5, resp. 6 převodovými stupni a šestistupňová s automatickým řazením SMG II, které umožňuje plně automatický režim, nebo ruční sekvenční řazení vahadly pod volantem. O zastavení této malé střely se starají jednopískové brzdy na všech kolech s dutými kotouči o průměrech 315 mm vpředu a 312 mm vzadu. Kotouče jsou vystaveny na obdiv za dělenými 19 koly z lehké slitiny s deseti tenkými paprsky tvaru Y. Ta jsou obuta do pneumatik 255/30 ZR19 vpředu a 295/30 ZR19 vzadu. Jednou z mála elektronických pomůcek pro řidiče, kterými se na Wiesmannovi vyloženě šetří je ABS. Pouze na přání je dodáván vypínatelný stabilizační systém DSC. Kola jsou zavěšena vpředu na nápravě McPherson a vzadu na nápravě s hlavním příčným ramenem a dlouhými podélnými rameny. Na ladění podvozku se podílely i firmy Eibach (pružiny) a Bilstein (tlumiče), které mají bohaté zkušenosti z prostředí F1. Obě nápravy jsou vybaveny příčnými zkrutnými stabilizátory.

Všechno výše zmíněné ovšem bylo nutno do něčeho upevnit. Nosnou strukturu tvoří prostorový rám svařený z galvanicky zinkovaných trubek, který je následně vyztužen hliníkovými panely. Vrchní panely jsou vyrobeny z laminátu a jejich tvarování je možno označit jako nadčasové. Vzhledem k tomu, že je to již více než 10 let, co byl jeho vzhled navržen a za celou dobu neprošel výraznější změnou. Dlouhá kapota motoru s minimálními převisy působí jak dostatečně dravě, tak i elegantně. Z celkově hladkých linií vystupují pouze vytažené lemy blatníků. Ty vyniknou především v pohledu zepředu a zezadu. Přídi dominuje chromovaná maska chladiče ve tvaru obrácené kapky a nad ní je umístěn znak firmy. Světlomety jsou na přání dodávány s xenonovými výbojkami. Ve splývající zádi se nachází skromný zavazadlový prostor, který ale bez potíží pojme sadu golfových holí. Jinak zádi dominují dvě čtveřice kruhových svítilen a pod prostorem pro SPZku jsou dvě kruhové koncovky výfuku společně s mlhovkou a zpětným světlem. To je také jeden z typických prvků designu tohoto vozu, na hladkém povrchu se nachází spousta zajímavých detailů jako víčko nádrže, zámek víka zavazadlového prostoru, zámek dveří či prahové lišty. Zajímavým konstrukčním prvkem je ukotvení zpětných zrcátek do malých pevných okýnek dveří.

V této třídě vozů se velký význam klade výbavě interiéru. V tomto ohledu jde však Wiesmann vlastní cestou, neboť je sice celý čalouněn kůží špičkové kvality, ale to je z luxusu vše. Jediným dalším doplňkem je audiosoustava se čtyřmi reproduktory. Vše ostatní je z důvodu úspory hmotnosti zapovězeno a tak se zde bohatí zákazníci setkají například s klasickou kličkou na spouštění oken. Přístrojová deska je kombinací klasických kruhových přístrojů soustředěných ve střední části a digitálního multifunkčního displeje před tříramenným volantem. Ten sdružuje kontrolky a hlavní místo zaujímá zobrazovač zařazeného rychlostního stupně. Vlevo od velkého otáčkoměru je umístěno tlačítko spouštěče motoru. Čalounění kůží je v základní výbavě, ale možnosti jsou jakékoli podle přání zákazníka ať již jednobarevné, nebo dvoubarevné kombinace.

Díky nízké hmotnosti a velmi výkonnému motoru není drtící dynamika tomuto vozu cizí. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá za 4,9 sekundy a z 0-200 km/h za necelých 19 sekund, ale nejvyšší rychlost je díky nepříliš propracované aerodynamice „pouhých 255 km/h. To je daň za to, že vzhled vozu byl vytvářen více srdcem, než aerodynamickým tunelem. Základní cena vozu MF3 se pohybuje kolem 2,8 mil. Kč. Výhodou přes vysokou exkluzivitu tohoto vozu je ovšem to, že opravy nejdůležitějších mechanických a elektronických systémů může obstarat každý servis BMW.

Technické údaje
Motorřadový šestiválec
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)3246
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/k/ot)252/343/7900
Max. točivý moment (Nm/ot)365/4900
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)255
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,9
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3860
Šířka (mm)1750
Výška (mm)1160
Rozvor (mm)2290
Rozchod vpředu (mm)1475
Rozchod vzadu (mm)1550
Pohotovostní hmotnost (kg)1180
Rozměr pneu vpředu255/30 ZR19
Rozměr pneu vzadu295/30 ZR19

Miroslav Kudělka