Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Williams vymýšlí, jak rozšířit uhlíkové kompozity do běžných aut

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Williams Advanced Engineering chce přispět k širšímu rozšíření využití uhlíkových kompozitů v automobilovém průmyslu i mimo něj prostřednictvím nových postupů zpracování uhlíkových kompozitů.

Williams Group, kterou nejvíce proslavila její účast v kolotoči Formule 1, v němž její stáj působí od druhé poloviny sedmdesátých let dvacátého století, se stále více snaží prosadit i v oblasti vývoje vozidel pro běžný silniční provoz.

Za tímto účelem provozuje od počátku tohoto desetiletí divizi Williams Advanced Engineering, poskytující své služby řadě automobilek při vývoji jejich nových modelů. Prvním projektem této divize byl Jaguar C-X75, zatímco k těm nejnovějším patří na loňském autosalonu v Ženevě představený elektrický supersport Vanda Dendrobium.

Zcela ve své režii Williams Advanced Engineering představil loňském roce plně funkční koncept podvozku FW-EVX pro elektromobily, do nějž se promítly dosavadní zkušenosti divize s vývojem pro monoposty Formule 1 a Formule E.

Koncept podvozku FW-EVX při svém představení zaujal svou konstrukcí i hojným využitím uhlíkových kompozitů a hliníkových slitin. Pozornost přitahovala především ramena zavěšení kol, vyrobená z uhlíkových vláken, z nichž bylo 80 procent recyklovatelných. Do své finální podoby byly tyto komponenty údajně lisovány za pouhých 90 sekund.

Williams Advanced Engineering vydává tzv. Bílou knihu, což je soubor oficiálních zpráv, jejichž prostřednictvím představuje své patentované postupy z oblasti zpracování uhlíkových kompozitů a výhody, které nabízí nejen automobilovému průmyslu.

Tyto postupy mají podle Williams Advanced Engineering přinášet pozitivní změny v cenové dostupnosti uhlíkových kompozitů. Nemá se přitom jednat pouze o samotnou výrobu komponentů, ale soubor všech aspektů souvisejících s výrobou, používáním a následnou recyklací uhlíkovými vlákny vyztužených plastů (CFRP).

Williams Advanced Engineering uvádí, že skelet automobilové karoserie vyrobený v současnosti používanými postupy zpracování uhlíkových kompozitů je zhruba o 60 procent lehčí než srovnatelný skelet z oceli, ale jeho cena je asi 20krát vyšší. To omezuje v automobilovém průmyslu využití uhlíkových kompozitů ve vyšším míře.

Postupy zpracování, použití a recyklace uhlíkovými vlákny vyztužených plastů (CFRP), které Williams Advanced Engineering vyvinul a hodlá je dát k dispozici automobilovému průmyslu i mimo něj, má přispět k výraznému snížení jejich cen. Podíl na tom mají mít i postupy využití odpadu v podobě odřezků uhlíkových kompozitů, vznikajících při výrobě, jichž je běžně zhruba kolem 30 procent.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme