Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ypres rally před startem: Dočká se Neuville doma výhry?

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 12. 8. 2021 • 09:52
38
Zobrazit náhledy (38)
Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021 Rallye Estonsko 2021

S náskokem 37 bodů přijíždí sedminásobný mistr světa a obhájce titulu Sebastien Ogier na belgickou Ypres rallye, která je osmým podnikem letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Belgická soutěž se jezdí od roku 1965 a letos je nováčkem v šampionátu. A také pětatřicátým místem, kde se od roku 1973 koná podnik mistrovství světa. Jede se po úzkých hrbolatých farmářských silničkách Západních Flander. Silnice jsou lemovány odvodňovacími příkopy a telegrafními sloupy. Hluboké příkopy v zatáčkách znamenají, že zejména při druhých průjezdech na rychlostních zkouškách, bude na asfaltu vytaháno spousta bláta, štěrku, písku a různých nečistot. Pokud se přidá ještě déšť, lze očekávat extrémně kluzký povrch. Situaci mohou posádkám komplikovat také četné křižovatky a odbočení, takže přesný rozpis bude zásadní pro to, aby mohla posádka myslet na úspěch.

Organizátoři připravili 20 rychlostních zkoušek o celkové délce 310,92 kilometrů. Nejdelším dnem nebude, jak bývá v drtivé většině sobota, ale již úvodní den soutěže. Připraveno je osm měřených testů, které čítají 135,34 kilometrů. Prvním, kdo se v pátek bude vydávat na trať je Ogier, neboť je aktuálním lídrem šampionátu. V sobotu se jede, stejně jako v pátek osm měřených testů, čtyři ve dvou průjezdech. Devátá erzeta, jež bude mít v opakovaném průjezdu označení RZ9, je s délkou 25,86 km nejdelší v celé soutěži. Poslední den soutěže se budou její účastníci pohybovat v okolí legendárního automobilového okruhu Spa Francorchamps. Soutěž zakončí dvacátá zkouška, která se pojede současně jako Power Stage, kde získá od pěti do jednoho bonusového bodu pět nejrychlejších jezdců.

Čekatel bude doma

V domácím prostředí bude Belgičan Thierry Neuville, jezdec továrního týmu Hyundai. V dosavadních sedmi odjetých soutěžích získal pětkrát třetí místo (Monte Carlo, Arctic Rallye, Chorvatsko, Sardinie, Estonsko). Bronzová příčka mu patří také v průběžném pořadí, ve kterém zaostává za lídrem šampionátu o 52 bodů. Na Ypres rallye startoval v roce 2018, kdy ještě podnik nebyl součástí světového seriálu, a vyhrál.

„Je to velmi náročné, protože silnice jsou poměrně úzké a kluzké, příkopy na obou stranách vždy velmi hluboké. Takže se musíte ujistit, že neuděláte chybu a ponecháte všechna čtyři kola na silnici. Povrch má jiné vlastnosti než klasický asfalt. Chtěl bych využít znalostí regionu i místních podmínek na to, abych se pokusil o vítězství," vysvětluje Neuville. Na výhru čeká již devatenáct měsíců. Naposledy se mu to podařilo v lednu 2020 na Rallye Monte Carlo.

Toyota čeká náročné silnice

Tým Toyota Gazoo Racing World Rally Team přijíždí do Belgie jako lídr hodnocení značek. Jeho jezdcům patří první (Ogier), druhé (Evans) a čtvrté (Rovanperä) místo v klasifikaci jednotlivců. Nejmladší z jezdecké sestavy Kalle Rovanperä slavil v červenci v Estonsku premiérové vítězství v mistrovství světa a stal se historicky nejmladším, komu se to v MS rallye podařilo.

Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Tohle je jedna z mála soutěží, na které jsem nikdy nestartoval. Pojede se na povrchu, kde můžete snadno udělat chybu, která bude tvrdě potrestána. Na asfaltu je naše auto konkurenceschopné a piloti hodně rychlí. To je něco, co nám může přinést sebevědomí spolu s naší silnou pozicí v šampionátu.“

Sebastien Ogier: „Jsem velmi nadšený z Ypresu, další nové asfaltové rallye v šampionátu. Samozřejmě to nebude snadné, ale před dvěma týdny jsme absolvovali dobrý test v obtížných podmínkách s malým deštěm a snažili se udělat maximum, abychom byli připraveni. Obecně se tam přilnavost hodně mění a myslím, že to představuje hlavní obtíž, když se budeme snažit najít limity bez předchozích zkušeností. Je příjemné být v pozici, ve které jsem právě teď, s trochou náskoku v šampionátu. Musím se však soustředit na několik obtížných soutěží, které přijdou, a Ypres je jednou z nich.“

Elfyn Evans: „Je to zcela nová výzva a nemůžeme si být stoprocentně jisti, co od ní máme očekávat. Pojedeme znovu na asfaltu, ovšem zcela odlišném než naposledy v Chorvatsku. Na trati není mnoho zatáček, naopak dlouhé rovinky a složité křižovatky. Z našeho testu bylo patrné, že zde často dochází ke změnám přilnavosti. V posledních několika soutěžích se mi nedařilo tak dobře, jak bych si přál, takže se určitě zaměřím na silný výsledek.“

Kalle Rovanperä: „Samozřejmě je dobré mít první vítězství a už nečekat, až přijde ten výsledek. V testu jsme mohli poznat, že belgické podmínky jsou záludné. Na silnici je hodně bláta a špíny, takže situace může být opravdu náročná a proměnlivá. Jedním z klíčových bodů, bude hledání brzdných bodů, zejména při druhém průjezdu danou erzetou.“

Video se připravuje ...

Silné soukromé posádky

Škoda Belgie využila příležitosti podpořit tuto soutěž jako jeden z hlavních sponzorů. Ne náhodou má česká značka silné zastoupení i mezi vozy skupiny Rally2. Jen v kategorii WRC3 pojede z celkem 19 posádek deset s rallyeovou verzí vozu Škoda Fabia. Mezi nimi jsou silné domácí posádky, které chtějí využít šance, kdy mohou v domácí soutěži zazářit na světové úrovni WRC.

Početnou skupinu belgických jezdců značky Škoda povedou Adrian Fernémont, Sébastien Bedoret a Ghislain de Mevius. Fernémont si s vozem týmu Ecurie New Racing dojel pro titul v mistrovství Belgie v roce 2019. Bedoret v témže roce skončil třetí. Protože bylo loňské mistrovství Belgie z důvodu pandemie covid-19 zkráceno pouze na dvě soutěže, započítává se do něj i letošní podnik WRC v obci Ypres. V úvodní rallye sezony, South Belgium Rally, dojely vozy Škoda na prvních dvou místech – zvítězil Ghislain de Mevius z týmu Icepol Racing před Adrianem Fernémontem.

Posádky bojující v kategoriích WRC2 a WRC3 si do celkového hodnocení mohou připsat pouze šest výsledků z dvanácti letošních soutěží WRC. Proto si pravidelní účastníci v kategorii WRC2 - Nor Andreas Mikkelsen a bolivijský pilot Marco Bulacia z týmu Toksport WRT podporovaného Škoda Motorsport, stejně jako soukromý jezdec značky Škoda a druhý v kategorii WRC3 Kajetan Kajetanowicz (PL), dávají plánovanou přestávku. Nejvýše postavenou posádkou značky na seznamu přihlášených vozů kategorie WRC3 jsou Pepe López a spolujezdec Borja Odriozola ze španělského týmu Rally Team Spain, kteří jsou aktuálně pátí v celkovém pořadí své kategorie.

Věděli jste, že…

  • Soutěž byla dříve známá jako Ypres Rally, poprvé se jela v roce 1965, má velkou historii v národním šampionátu a až do roku 2016 byla součástí FIA Mistrovství Evropy v rallye?
  • Soutěž se současným oficiálním názvem Renties Ypres Rally Belgium, je letos poprvé součástí mistrovství světa v rallye?
  • S jedenácti vítězstvími je rekordním vítězem Rally Ypres Belgičan Freddy Loix, který zde šestkrát zvítězil s vozem Škoda?

Program Ypres rally

Pátek 13. 8. – 13.36. RZ1 (15,00 km), 14.25 RZ2 (19,60 km), 15.15 RZ3 (23,62 km), 16.09 RZ4 (9,45 km), 18.15 RZ5 (15,00 km), 19.04 RZ6 (19,60 km), 19.54 RZ7 (23,62 km), 20.48 RZ8 (9,45 km).

Sobota 14. 8. – 9.11 RZ9 (25,86 km), 10.08 RZ10 (12,49 km), 11.01 RZ11 (13.62), 11.51 RZ12 (7,99 km), 14.11 RZ13 (25,86 km), 15.08 RZ14 (12,49 km), 16.01 RZ15 (13,62 km), 16.51 RZ16 (7,99 km).

Neděle 15. 8. – 8.30 RZ17 (9,05 km), 9.08 RZ18 (11,21 km), 10.40 RZ19 (9,05 km), 12.18 RZ20 (11,21 km).

Průběžné pořadí MS (po 7 z 12 rallye)

1. Ogier (Fr./Toyota Yaris WRC) 148 bodů; 2. Evans (Brit./Toyota Yaris WRC) 111; 3. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 96; 4. Rovanperä (Fin./Toyota Yaris WRC) 82; 5. Tänak (Est./Hyundai i20 Coupe WRC) 74; 6. Katsuta (Jap./Toyota Yaris WRC) 66; 7. Breen (Irl./Hyundai i20 Coupe WRC) 42; 8. Greensmith (Brit/Ford Fiesta WRC) 34; 9. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 31; 10. Fourmaux (Fr./Ford Fiesta WRC a Rally2) 30; 11. Suninen (Fin./Ford Fiesta WRC a Rally2) 17; 12. Ostberg (Nor./Citroën C3 Rally2) 13; 13. Huttunen (Fin./Hyundai i20 R5) 10; 14. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia Rally2 evo) 8; 15. Lappi (Fin./Volkswagen Polo GTI R5) 7; 16. Solberg (Švéd./Hyundai i20 Coupé WRC) 6; 17. Rossel (Fr./Citroën C3 Rally2) 6; 18. Rai (Keňa/Volkswagen Polo GTI R5) 6; 19. Loubet (Fr./Hyundai i20 Coupé WRC) 6; 20. Lukjaňuk (Rus./Škoda Fabia Rally2 evo) 4; 21. López (Šp./Škoda Fabia Rally2 evo) 4; 22. Patel (Keňa/Ford Fiesta R5) 4; 23. Solans (Šp./Citroën C3 Rally2) 2; 24. Tundo (Keňa/Volkswagen Polo GTI R5) 2; 25. Bulacia Wilkinson (Bol./Škoda Fabia Rally2 evo) 1; 26. Camilli (Fr./Citroën C3 Rally2) 1; 27. Grjazin (Rus./Volkswagen Polo GTI R5) 1.

Značky: 1. Toyota 315 bodů; 2. Hyundai 256; 3. Ford 125; 4. Hyundai 2C Competition 36.

Vedení v soutěži: Ogier 32, Tänak 32; Rovanperä 24, Neuville 20, Evans 11; Sordo 5, Katsuta 2; Breen 1.

Vyhrané RZ: Tänak 35, Ogier 31, Neuville 22, Evans 19, Rovanperä 13, Sordo 8, Katsuta 3, Breen 2, Fourmaux 1.

Doporučujeme

Témata