Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Z čeho všeho jde vyrobit auto? Koncept Škodovky vás překvapí

Marek Bednář
Diskuze (8)

Nejen plasty, ale i matrace, obsah žlutých popelnic či dokonce fritovací olej se dají recyklovat tak, aby z nich šlo vyrobit nové díly pro sestavení Škody Enyaq, odhaluje koncept IVET Show Car 2023.

Používání recyklovaných materiálů pro výrobu některých automobilových součástí, jako jsou třeba potahy sedaček nebo plastové díly, je dnes už běžné. Automobilka Škoda však nyní přináší náhled, kam až je možné v používání recyklátů zajít – a dokonce i auto, které pro ukázku upravila, je recyklované.

Koncept se jmenuje IVET Show Car 2023 a zaměřuje se na maximální využití recyklovaných a dále recyklovatelných materiálů. Je založen na modelu Enyaq, ale není to zbrusu nově postavené auto, jak uvádí Petr Kraus, vedoucí vývoje bodysystému v Technickém vývoji Škoda Auto: „Je to auto po zkouškách, které bychom jinak sešrotovali.“

Koncept oproti sériovému enyaqu více než zdvojnásobuje využití recyklovaných plastů. „Legislativa nám předepisuje používat po roce 2030 v plastech v autě minimálně 25 % recyklátu, my rozhodně nechceme čekat do poslední chvíle a hodláme dosáhnout i lepších hodnot,“ říká Kraus.

Video se připravuje ...

Hlavním důvodem k využití dále recyklovatelných materiálů z recyklátu je snížení uhlíkové stopy vozu. „Plasty se běžně vyrábějí z ropy, tedy neobnovitelného zdroje. My snižujeme závislost na tomto zdroji a zároveň díky využití už jednou vyrobeného materiálu snižujeme uhlíkovou stopu,“ vysvětluje Kraus.

Jedním z řešení, které koncept prezentuje, je věc, které ve Škodovce pracovně říkají „Monomateriál“. Používá se třeba na čalounění sedaček nebo některé části dveřních výplních a palubní desky. Jde o to, že zatímco běžně jsou tyto díly z několika materiálů lepených k sobě, což znesnadňuje nebo znemožňuje jejich recyklovatelnost, u monomateriálu „všechny vrstvy jsou z chemicky stejného materiálu, jen vyrobené jinou technologií tak, že mají odlišné vlastnosti, které od vrstev automobilka vyžaduje“, uvádí automobilka.

Vrstvy, obě vyrobené z recyklovaných PET lahví, jsou přilepeny lepidlem na stejné bázi, a čalounění tak lze recyklovat jako celek. „Důležité je říci, že veškeré recyklované materiály splňují naše nejvyšší nároky, veškeré funkční a životnostní zkoušky i legislativní požadavky, které jinak platí pro materiály nerecyklované (virgin kvality), pro zákazníka tedy použití recyklovaných materiálů nepředstavuje žádné snížení kvality oproti doposud používaným virgin materiálům vyrobených z fosilních zdrojů,“ vysvětluje Dalibor Kopáč, který za vývoj udržitelných materiálů zodpovídá.

Studie zkoumá také využití tzv. post-consumer plastů – použitých plastů, které končí jako odpad. Je to např. obsah žlutých popelnic na plasty, které známe nejen ze sídlišť, ale také vysloužilé polyuretanové matrace nebo obaly autobaterií.

„Z plastových krytů autobaterií má studie vyrobeny třeba kryty podběhů, držák zámku kapoty a kryt vodního kanálu pod čelním sklem. Matrace jsou využity na tlumení podlahy, nebo hlukovou izolaci. Odpad z popelnic na plast, například kelímky od jogurtů, je využit na interiérové obložení dveří,“ uvádí automobilka.

Na konceptu je použit recyklát celkem z 340 PET lahví o objemu 1,5 l, 22,6 kg starých recyklovaných nárazníků, 4,6 kg starých 12V autobaterií, 11,7 kg plastového odpadu ze žlutých popelnic, 13,2 kg starých matrací a dokonce 2,9 l použitého fritovacího oleje.

Ten posloužil na výrobu dílu krytu prahu. Pryžové těsnění dveří je zase z recyklované gumy, která donedávna recyklovat dost dobře nešla. „Teď ovšem existuje technologie, jak pryž devulkanizovat, následně se z ní připraví nový granulát a vyrobí nová vulkanizovaná pryž,“ vysvětluje Lukáš Zuzánek, vývojový inženýr za oblast udržitelných materiálů. „Donedávna téměř nebylo možné recyklovat lakované díly. Teď tu máme nárazník vyrobený s vysokým podílem materiálu ze starých nárazníků,“ dodává.

IVET je zkratkové označení interního inovačního veletrhu Škodovky. Na něm „firma každoročně prezentuje svým zaměstnancům nové nápady a inovace, které se mohou, ale nemusí, dostat časem do výroby. Jedním z témat veletrhu a samotných inovací je tradičně i udržitelnost a řada nápadů z něj je už dnes využita v běžných vozech“, píše automobilka.

První IVET Show Car 2022 stavěl na octavii a zkoumal materiály s přírodním původem. „Použité díly na různých místech zejména v interiéru tak využívaly například vlákna cukrové řepy, travinu miscanthus, vlákna z alpaky a panenské vlny i další materiály,“ uvádí automobilka.

Marek Bednář
Diskuze (8)

Doporučujeme

17. 6. 2024 10:27
Re: A čo to stojí?
Hele to není zase tak strašný pokud používáš Post industrial waste. Ovšem soudruzi z AZNP si myslí, že budou vyrábět kvalitní plast z bordelu ze žluté popelnice a to bohužel není možné. Ano dokáží zrecyklovat PET, ale tím končí. Jejich aktuální snaha o výrobu názrazníků ze semletých nárazníků naráží na dost velké problémy. Mlít totiž nárazník i s barvou znamená to s těma cuckama laku pak taky vstřikovat a následné lakování to bohužel musí nějak překrýt. V reálu velký problém.

Taky se mi líbí myšlenka recyklace, ale rozhodně to v případě plastů není cirkulární. Z toho recyklovaného dílu už se znova recyklovaný díl o stejné kvalitě prostě neudělá. A že ve Škodovce narážejí na své vlastní požadavky, kdy očekávají od recyklátu stejné vlastnosti jako od virginu a zjišťují, že to nejde. Ono vyrobit z toho kryt na podvozek je supr nápad, ale chtít z recyklátu vyrábět interiérové díly, kde se řeší barva, světlostálost a zápach je prostě neřešitelný problém. V podstatě to pak končí u toho, že se nejedná o recyklát, ale o čistý materiál, který obsahuje určité procento recyklovaného polymeru (20-30%), ale ruku na srdce soudruzi, není to málo pro záchranu klimatu? :-D
17. 6. 2024 07:26
Re: Už tady dlouho nebyl....
Tak pokiaľ by sa to posunulo do roviny, že sa to nerobí kvôli zlacňovaniu, ale kvôli ekológii, a recyklované materiály by sa použili tam, kde je to technicky vhodné, dávalo by to zmysel. Ale ako som už opísal vyššie, recyklácia a veci okolo nej sú často drahšie a menej ekologické ako výroba nových vecí. kdesi som čítal, koľko stojí zvoz len PET-fliaš, koľko energie a aké kvantá vody sú potrebné k ich spracovaniu, a tie čísla ma skoro osadili. Keby som mal trvať na ekológii, tak by som plastové fľaše ihneď zakázal a zavelil k návratu ku sklu.
16. 6. 2024 20:11
Re: Už tady dlouho nebyl....
Recyklovat termoplasty není nic složitého ani nového. Ale zrovna koncern bazíroval na každé drobné vadě, pak se na recyklát (pro neznalé drť plastu, třeba zmetky, vtoky atp.) raději nepoužívá, za ty problémy to nikomu nestálo. Popř. byl na výkresech rovnou zakázaný. I těsnění elektroniky už musí být lepidlem, ne těsnění v drážce. Ne že by to funkčně nebylo lepší, ale oprava je zase složitější.
Avatar - Mikesus
16. 6. 2024 17:45
Re: Už tady dlouho nebyl....
Tohle není dle mého systémový problém, ale tržní. Kdekdo chce všechno a levné, a to se pak projevuje na kvalitě. Proč nenabidnout něco, co vím že vydrží jen záruku a presto lidi mi utrhaji ruce. Je to jen o přístupu co chci. Zlevnovat nelze do nekonečna. Já jsem se ještě nesetkal, že by se rozpadal kabel od domácího spotřebiče, obzvlast po záruce. Pro mne to není spotřební zboží, abych kupoval ten největší šmejd, možná to bude ten důvod. A ne, není to tolik o značce, jako o typu rady daného výrobce. I zavedeny výrobce má lowcost produkty.
16. 6. 2024 12:54
Už tady dlouho nebyl....
...propagační materiál o ekologickém použití a zpracování odpadu a alternativních udržitelných materiálů. Hlavně nahlas a všude to hlásat. Pamatuji zde pneumatiky z pampelišek, z PET lahví, uplatnění kukuřičného šustí a možná i nějaké trávy.

Ok. Chápu, že někdo se těmi plky živí a někdo je ochoten za to zaplatit. Nebo že je potřeba šetřit ať to stojí co to stojí.

Moje zkušenost z posledních let je taková, že ač proti konstrukčním kurvítkům se prý již bojuje, tak v oblasti plastů jsou současné technologie tak daleko, že plasty - ať jde třeba jen o pitomou izolaci el. kabelu k domácímu spotřebiči nebo prakticky jakýkoliv plastový výrobek - zkřehne a rozpadne se na prášek mnohdy i brzy po záruce.

Tak šup s tím i do aut.