Z čeho všeho jde vyrobit auto? Koncept Škodovky vás překvapí
Nejen plasty, ale i matrace, obsah žlutých popelnic či dokonce fritovací olej se dají recyklovat tak, aby z nich šlo vyrobit nové díly pro sestavení Škody Enyaq, odhaluje koncept IVET Show Car 2023.
Používání recyklovaných materiálů pro výrobu některých automobilových součástí, jako jsou třeba potahy sedaček nebo plastové díly, je dnes už běžné. Automobilka Škoda však nyní přináší náhled, kam až je možné v používání recyklátů zajít – a dokonce i auto, které pro ukázku upravila, je recyklované.
Koncept se jmenuje IVET Show Car 2023 a zaměřuje se na maximální využití recyklovaných a dále recyklovatelných materiálů. Je založen na modelu Enyaq, ale není to zbrusu nově postavené auto, jak uvádí Petr Kraus, vedoucí vývoje bodysystému v Technickém vývoji Škoda Auto: „Je to auto po zkouškách, které bychom jinak sešrotovali.“
Koncept oproti sériovému enyaqu více než zdvojnásobuje využití recyklovaných plastů. „Legislativa nám předepisuje používat po roce 2030 v plastech v autě minimálně 25 % recyklátu, my rozhodně nechceme čekat do poslední chvíle a hodláme dosáhnout i lepších hodnot,“ říká Kraus.

Hlavním důvodem k využití dále recyklovatelných materiálů z recyklátu je snížení uhlíkové stopy vozu. „Plasty se běžně vyrábějí z ropy, tedy neobnovitelného zdroje. My snižujeme závislost na tomto zdroji a zároveň díky využití už jednou vyrobeného materiálu snižujeme uhlíkovou stopu,“ vysvětluje Kraus.
Jedním z řešení, které koncept prezentuje, je věc, které ve Škodovce pracovně říkají „Monomateriál“. Používá se třeba na čalounění sedaček nebo některé části dveřních výplních a palubní desky. Jde o to, že zatímco běžně jsou tyto díly z několika materiálů lepených k sobě, což znesnadňuje nebo znemožňuje jejich recyklovatelnost, u monomateriálu „všechny vrstvy jsou z chemicky stejného materiálu, jen vyrobené jinou technologií tak, že mají odlišné vlastnosti, které od vrstev automobilka vyžaduje“, uvádí automobilka.
Vrstvy, obě vyrobené z recyklovaných PET lahví, jsou přilepeny lepidlem na stejné bázi, a čalounění tak lze recyklovat jako celek. „Důležité je říci, že veškeré recyklované materiály splňují naše nejvyšší nároky, veškeré funkční a životnostní zkoušky i legislativní požadavky, které jinak platí pro materiály nerecyklované (virgin kvality), pro zákazníka tedy použití recyklovaných materiálů nepředstavuje žádné snížení kvality oproti doposud používaným virgin materiálům vyrobených z fosilních zdrojů,“ vysvětluje Dalibor Kopáč, který za vývoj udržitelných materiálů zodpovídá.
Studie zkoumá také využití tzv. post-consumer plastů – použitých plastů, které končí jako odpad. Je to např. obsah žlutých popelnic na plasty, které známe nejen ze sídlišť, ale také vysloužilé polyuretanové matrace nebo obaly autobaterií.
„Z plastových krytů autobaterií má studie vyrobeny třeba kryty podběhů, držák zámku kapoty a kryt vodního kanálu pod čelním sklem. Matrace jsou využity na tlumení podlahy, nebo hlukovou izolaci. Odpad z popelnic na plast, například kelímky od jogurtů, je využit na interiérové obložení dveří,“ uvádí automobilka.
Na konceptu je použit recyklát celkem z 340 PET lahví o objemu 1,5 l, 22,6 kg starých recyklovaných nárazníků, 4,6 kg starých 12V autobaterií, 11,7 kg plastového odpadu ze žlutých popelnic, 13,2 kg starých matrací a dokonce 2,9 l použitého fritovacího oleje.
Ten posloužil na výrobu dílu krytu prahu. Pryžové těsnění dveří je zase z recyklované gumy, která donedávna recyklovat dost dobře nešla. „Teď ovšem existuje technologie, jak pryž devulkanizovat, následně se z ní připraví nový granulát a vyrobí nová vulkanizovaná pryž,“ vysvětluje Lukáš Zuzánek, vývojový inženýr za oblast udržitelných materiálů. „Donedávna téměř nebylo možné recyklovat lakované díly. Teď tu máme nárazník vyrobený s vysokým podílem materiálu ze starých nárazníků,“ dodává.
IVET je zkratkové označení interního inovačního veletrhu Škodovky. Na něm „firma každoročně prezentuje svým zaměstnancům nové nápady a inovace, které se mohou, ale nemusí, dostat časem do výroby. Jedním z témat veletrhu a samotných inovací je tradičně i udržitelnost a řada nápadů z něj je už dnes využita v běžných vozech“, píše automobilka.
První IVET Show Car 2022 stavěl na octavii a zkoumal materiály s přírodním původem. „Použité díly na různých místech zejména v interiéru tak využívaly například vlákna cukrové řepy, travinu miscanthus, vlákna z alpaky a panenské vlny i další materiály,“ uvádí automobilka.