Za volantem Lamborghini Diablo VT 6.0 SE: Tohle je poslední vyrobené diablo vůbec
Je to jedno z nejdůležitějších aut v historii Lamborghini, tenhle konkrétní kus. Ve speciální edici SE s pořadovým číslem 42/42 je posledním vyrobeným diablem před začátkem výroby murciélaga. Lamborghini mi jej půjčilo, abych se s ním svezl necelých padesát kilometrů.
Je to teprve několik hodin, co jsem přistál v Itálii, abych se poprvé projel novým Lamborghini Revuelto. Když mi však večer před testovacími jízdami lidé z Lamborghini řekli, že si připravili velké překvapení a ze skladu tovární klasické divize Polo Storico vyvezli i všechny své předcházející supersporty s vidlicovým dvanáctiválcem podélně uprostřed, zatajil se mi dech – dětskou radostí i velkými obavami. Je tady totiž i „ten z plakátu“.
Kultovní Lamborghini Diablo je mým velkým dětským snem. Vzpomínám si, když jsem s modernějším šestilitrovým diablem závodil v Need For Speed: Hot Pursuit 2 a snil o tom, jak jej řídím ve skutečnosti. V tuhle chvíli ta vzpomínka ožívá naplno, protože sedím za volantem stejného supersportu s rozzuřeným býkem ve znaku, v ruce svírám kovovou kulovitou hlavici páky pětistupňového manuálu a užívám si v něm každičkou vteřinu.
Poslední diablo všech dob
Osobní audience s diablem je o to zajímavější, že podle slov lidí z Lamborghini je vůbec posledním vyrobeným kusem. Je posledním vyrobeným Lamborghini Diablo všech dob. Je z éry, kdy automobilka pod dohledem německých inženýrů z Volkswagenu pracovala na výrazně modernějším murciélagu. Autenticitu tohoto kousku navíc potvrzuje i plaketa za bočním oknem – je 42. z celkem 42 vyrobených kusů speciální edice SE.
V Lamborghini vznikla na úplném konci produkce tohoto modelu a dostupná ve dvou barvách – zlatá Oro Elios se inspirovala východem slunce, bronzová Marrone Eklipsis pak jeho západem. A současně přinesla luxusnější výbavu v malé kabině – vylepšenou navigaci a karbonový dekor na palubní desce. Už je na něm vidět zub času, ale pořád je to nádherný klenot.
Exkluzivnější Diablo SE vychází ze standardního modelu VT 6.0 s atmosférickým šestilitrovým vidlicovým dvanáctiválcem, ale má nové hořčíkové sání a kratší převody pětikvaltu. Pravou nohou reguluji 410 kW (557 koní) a 620 newtonmetrů, jež poslední diablo přenáší na asfalt pohonem všech kol s předním i zadním samosvorným diferenciálem viskózní spojkou, jak naznačuje pojmenování VT (Viscous Traction).
Ideální kompromis mezi klasickým a moderním supersportem
A teď už se konečně pojďme věnovat jízdě. Lamborghini Diablo muselo těsně před začátkem nového milénia projít zásadní modernizací, aby se znovu mohlo prodávat ve Spojených státech amerických a vydělalo peníze na vývoj svého nástupce. A nebyly to jen nové přední světlomety z Nissanu 300 ZX, ale hlavně komfortnější interiér s novou pozicí sedadla i pedálů. Originální diablo s vyklápěcími světlomety bylo ze staré školy, ale tohle už působí moderněji.
Za volantem sice stále sedím v pozici „na dlouhé ruce“, ale oproti předcházejícímu countachi si konečně mohu nastavit sezení, a dokonce si užívám i účinnější klimatizace. Venku je pořádné vedro! Velkou mezigenerační změnou legendárního dvanáctiválcového supersportu od Lamborghini je i skutečnost, že z diabla mnohem lépe vidíte ven. Zvláště výhledu dozadu pak přispívá kolmé okno a plochý kryt motoru.
Už během prvních kilometrů dává diablo jasně najevo to, že je ideálním kompromisem mezi klasickým a moderním superautem. Stále působí jako z dob minulých, ale chová se jako sportovní vozy své doby. Spojka je trochu těžká a řadicí páka se proplétá tuhou otevřenou kulisou, jež vás při zapadnutí kvaltu odmění mechanickým cvaknutím. A hned po prvním rozjezdu zjišťuji, že si nemám kam odložit nohu ze spojky – těsně před mými kotníky se točí přední kola.
V diablu se sedí trochu našikmo směrem do středu, ale velmi rychle si na to zvykám. A to je ten zlomový moment, kdy si jízdu v diablu okamžitě začnu užívat. Se surovým dvanáctiválcem se rozjíždí mnohem snáze, než říkají legendy o spálených spojkách, a jakmile přesáhnete čtyři tisíce otáček, šestilitrové srdce ožije ohromnou silou.
Závodní „dog-leg“ kulisa řazení
I diablo má závodní „dog-leg“ kulisu, stejně jako předcházející countach. Jedničku řadíte k sobě dozadu, dvojku směrem k sobě máte proti trojce a čtyřku a pětku v něm využijete až při vyšších rychlostech nebo klidnějším tempu jízdy. Během rychlejšího svezení na okreskách si v něm vystačím s dvojkou a trojkou proti sobě, což si při každém podřazení okořením meziplynem. Dvanáctiválec na něj reaguje okamžitě.
Sportovní podvozek diabla je překvapivě komfortní a poddajný i na horším asfaltu a celkově se na něj zvyká velmi rychle. Stačí mi jen několik málo kilometrů, abych si s ním začal hrát a vrhal se do zatáček rychleji, než na kolik jsem si věřil při podpisu spoluúčasti. To i přesto, že mu rychlá jízda na rovinkách svědčí víc než v oblouku, kde je těžkopádnější a trochu nedotáčivé. I s delším řízením je to beze strachu, protože neustále přenáší nekonečnou zpětnou vazbu.
Poslední evoluce diabla je přesně tím lamborghini, jaké si chcete koupit a bavit se s ním každý víkend. S pohonem všech kol to navíc zvládnete i v horším počasí, takže nemusíte vyhlížet těch pár dnů v roce s nebem bez mráčku. Je až dokonalým kompromisem s dobrou harmonií mezi strmostí řízení, nastavením pedálů, tvrdostí spojky i tuhostí řazení. Pokud vás baví řídit a víte, jak na to, během chvíle se s ním sžijete.

A tak končí má krátká testovací jízda za volantem kultovního diabla a jen stěží se mi chce vystoupit. V posledních vteřinách poslouchám jeho kultivovaný volnoběh, odepínám si bezpečnostní pás, mimochodem ukotvený uprostřed kabiny mezi sedadly, a až poté zhasínám motor. Setkání s dětským hrdinou proběhlo přesně tak, jak jsem si jej představoval. A naštěstí mě nezklamal.
Lamborghini Diablo VT 6.0 SE: Technická data | |
Motor | atmosférický zážehový |
Zdvihový objem [cm3] | 5992 |
Válce/ventily | 12/4 |
Největší výkon [kW/min] | 410/- |
Nejvyšší točivý moment [Nm/min] | 620/- |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Max. rychlost [km/h] | 335 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,95 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1625 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4470 x 2040 x 1105 |
Rozvor [mm] | 2650 |