Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za volantem nového Mercedesu GLS: Jak jezdí třída S do terénu?

Martin Jeník
Diskuze (30)

Třetí generace Mercedesu-Benz třídy GLS kombinuje luxus klasického eska a k tomu přidává mimořádné terénní schopnosti. Maximální úroveň výbavy totiž doplňuje unikátní vzduchové odpružení známé z nedávno představené třídy GLE a zcela nový pohon 4x4. Kola mají navíc rekordní rozměr až 23 palců.

Vrcholné SUV Mercedesu už od prvního pohledu nepřipouští žádné kompromisy. Mohutná karoserie v každém směru narostla a rozhodně se nejedná jen o kosmetických pár milimetrů. Na délku se vůz protáhl o 77 mm (5.207 mm), na šířku o 22 mm a blíží se tedy téměř dvou metrům (1956 mm). Rozvor přidal 60 mm na velkorysých 3.135 mm. Nepočítáme-li okrajový Cadillac Escalade nebo Rolls-Royce Cullinan, jedná se o to největší SUV, které si můžete na českém trhu koupit.

Všude jinde bychom si mysleli, že před námi stojí opravdový obr, jenže při prvních jízdách v okolí Salt Lake City v americkém státě Utah vám najednou v záplavě obřích pickupů a velkých amerických SUV připadá luxusní mercedes velký tak akorát.

Tvary se oproti předchůdci lehce zakulatily, aby vůz dokonale zapadl po bok svých menších sourozenců. Designově si nejvíc elementů vypůjčil od o řád menší třídy GLE, s níž si je blízký třeba grafikou zadních světel. Oproti předchůdci došlo k významnému zlepšení koeficientu aerodynamického odporu cx, který se snížil z 0,35 na 0,32. V rámci podobně velkých SUV je nejlepší. Samozřejmostí je kompletně diodové osvětlení, na přání se dodává i provedení Multibeam LED se 112 diodami na světlomet. Legislativně povolená intenzita 1 lux pak vydrží na vzdálenost více než 650 metrů.

Luxus pro sedm či šest

Dominantou pracoviště řidiče se po vzoru současných mercedesů staly dva širokoúhlé displeje s úhlopříčkou 12,3". Standardem je rovněž multimediální systém MBUX s výborně fungujícím hlasovým zadáváním povelů. Hodně věcí lze tradičně nastavovat i přímo na volantu, popřípadě využít dotykovou plošku na středovém tunelu. Promyšlená logika ovládání je shodná s ostatními nejnovějšími modely Mercedesu.

Kvalita materiálů odpovídá luxusnímu segmentu, prim hrají měkčené plasty, které jsou ve velké míře obšité kůží. Zpracování je na výši, drobného zavrzání si všimnou jen vyložení šťouralové a to doslova. Pokud totiž zatlačíte na středovou ozdobnou lištu opravdu pazvuky vyluzuje, při jízdě však rozhodně nikde nic nerezonuje a to ani, když jsme GLS trápily v docela těžkém terénu.

Největší změnou v interiéru je možnost nahrazení klasické lavice (60:40) ve druhé řadě dvěma samostatnými sedadly. Tato konfigurace je standardem v USA, v Česku bude volitelná bez příplatku. Alternativou je podle nás nejpraktičtější a nejluxusnější verze s dělením 40:20:40, která nabízí po vyklopení loketní opěrky 7" tablet, který slouží pro ovládání 11,6" obrazovek zavěšených zezadu předních sedadel. Cestující se k nim tedy nemusí natahovat.

Pro samostatná krajní křesla ve druhé řadě je rovněž dostupná kromě elektrického nastavení, vyhřívání a ventilace i masážní funkce, kterou si zatím mohli dopřávat jen ti vpředu. Elektricky ovládané jsou také sluneční roletky ve dveřích. Novinkou u třetí řady je možnost vyhřívání a samostatného ovládání klimatizace, ta tedy může být pětizónová. Z tiskové zprávy se dozvíte, že tahle sedadla zde jsou plnohodnotná a umožní pohodlné cestování lidem výšky až 194 cm. Ano, rozměrná jsou, ale místo před koleny mají jedinci měřící maximálně 180 cm. Pomohla by možnost více posunout prostřední řadu, i v nejzazší pozici vpředu totiž zbývá před koleny stále rezerva.

I v plném obsazení zbývá solidní prostor pro zavazadla (355 litrů). V běžnější pěti- (či čtyř-) místné konfiguraci je k dispozici velmi rozlehlý zavazadelník (890 litrů). Sedadla druhé a třetí řady lze přitom z kufru elektricky sklápět, ať už samostatně, nebo všechna naráz. V tom případě činí maximální kapacita 2.400 litrů a ložná délka je 222 cm. Při nakládání se nákladová hrana sníží o 5 cm mm pro snazší nakládání.

Dvakrát diesel, jednou benzin a ...

Nabídka motorů zahrnuje zážehový vidlicový osmiválec řady M176 (GLS 580) o výkonu 360 kW, který dostal mildhybridní technologií (16kW generátor s funkcí spouštěče), a dvojici šestiválcových dieselů řady OM 656. Ty nabízejí 210 kW (GLS 350 d), respektive 243 kW (GLS 400 d) - oba přitom plní už normu Euro 6d. Mimo jiné mají opravdu poctivou nádrž na AdBlue - 31,7 litru. Pro mimoevropské trhy existuje ještě benzinový šestiválec (GLS 450) s 270 kW. Všechny jednotky se standardně pojí s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol.

My jsme při prvním seznámení začali zostra rovnou pětsetosmdesátkou. Osmiválcový čtyřlitr má příjemně hutný zvuk, při zrychlování si zabrumlá, při ustáleném tempu zní kultivovanými hlubokými tóny. Zatahovat začíná někde za 2000 min-1 a chuť po otáčkách mu vydrží ještě daleko za 5000 min-1. Příliš se o to však starat nemusíte, neboť převodovka řadí rychle a intuitivně. Byť v komfortním módu možná až příliš prahne po otáčkách kolem 1500 min-1 a následně při potřebě akcelerace musí znovu podřadit. Ve sportovním módu, kde se pohybujete většinou minimálně kolem 2000 až 2500 min-1, jsme už s ní byli maximálně spokojeni.

Dynamika je za každých okolností suverénní, výkonová rezerva je cítit i ve vyšších rychlostech. Přes značnou hmotnost (2.545 kg) trvá zrychlení na stovku jen 5,3 s. Spotřeba v rámci testovací trasy, která se ve srovnání s evropskými podmínkami odehrávala na širokých silnicích umožňujících plynulou jízdu, ale zase stoupala do výšky téměř 3.000 m n. m., činila asi 13-14 l/100 km, což vzhledem k podmínkám považujeme za dobrý výsledek.

Druhým motorem, který jsme měli možnost vyzkoušet, byla silnější vznětová verze GLS 400 d. Stejně jako benzinová jednotka nabízí 700 N.m. Plný točivý moment je však dostupný už v podstatně nižších otáčkách a převodovka toho náležitě využívá. Motor běží tiše a příjemně kultivovaně. Dynamicky stačí tak akorát, citelná hmotnost vozu (2.490 kg) se zde však už nezapře. Ač tedy šestiválec táhne srdnatě, v prudkých táhlých stoupáních (v Evropě byste se většinou klikatili po serpentinách) se mu do zrychlování už tolik nechtělo. Prostor pro silnější diesel v nabídce určitě vidíme. Velmi mile nás však překvapila spotřeba, která na rovněž značně členité trati pohybovala jen okolo 8 l/100 km.

Spojka místo diferenciálu

Velký změn se dočkal podvozek. Především pohon všech kol už nezajišťuje diferenciál, ale mezinápravová spojka s transferem.  V přenosu točivého momentu tak umí být plně flexibilní (0:100 až 100:0). Za normálních okolností upřednostňuje kola zadní nápravy tak, aby přispěla k co možná nejlepšímu potlačení nedotáčivosti a zlepšila agilitu v zatáčkách. V režimu Lock pak dochází k výchozímu rozdělování 50:50, přičemž poměr se dále upravuje v závislosti na podmínkách a schopnosti trakce jednotlivých kol.

V rámci terénního paketu se nabízí i redukční převodovka (1:2,93), která umožňuje kontrolované zdolávání těžkých terénních pasáží, ať už se potřebuje pomalu plazit do kopce či naopak využít maximální brzdné síly motoru. Pro její zařazení je potřeba krátce zastavit, o vše se však velmi komfortně postará elektronika. Na displeji před řidičem se po asi sekundě zobrazí, že se řazení podařilo. Pro opětovné zařazení normální řady stačí stisknout příslušné tlačítko a následně vyřadit do neutrálu a opětovně zařadit. To už lze tedy dělat při jízdě.

Video se připravuje ...

Prostřednictvím této sady dostanete i sadu krytů spodku vozu - pod motorem je klasický ocelový, zbytek podlahy chrání bytelný plast asi centimetrové tloušťky, který je vyztužený uhlíkovými vlákny. Kromě toho je umožněno zvýšit podvozek až na 289 mm (do 12 km/h) místo 259 mm u standardní verze, což v řeči oficiálních čísel zvedlo brodivost z 500 mm na 600 mm.

Každé kolo zvlášť

Zásadním benefitem nejen pro jízdu v terénu je aktivní odpružení e-Active Body Control. To umožňuje měnit světlou výšku u každého kola zvlášť a díky kameře se charakteristika odpružení dokáže přizpůsobit terénu ještě dříve než na něj kolo vjede. Na rozbité terénní cestě jsme se nestačili divit, jak GLS dokáže téměř vše znamenitě odfiltrovat. Systém se navíc dokonale vypořádává i se zvlněnou silnicí. Nedochází k téměř žádným pohybům karoserie, pod ní jednoduše pracují jen kola.

Na pohled možná vtipnou funkcí, které jistě potěší i všechny rappery je schopnosti rozhoupání karoserie,  pomocí rychlé změny světlé výšky u jednotlivých kol. Účelem však není pobavit, ale vyhoupat vůz například při uvíznutí v písku či v hlubokém sněhu. Jedná se v podstatě o sofistikovanější funkci rychlého střídání pohybu vpřed a vzad, což řidič musí jinak dělat sám. Výhodou individuální změny světlé výšky jednotlivých kol je i to, že systém umí vytvořit patřičný tlak na ta správná kola v dané situaci a zajistit tak lepší trakci.

Kromě toho lze při jízdě po běžných silnicích zapnout režim Curve, který eliminuje i náklon v zatáčkách. Dokonce tím, že se vůz naopak naklopí na opačnou stranu dokáže vyrušit odstředivou sílu - čímž vyvolává dojem klopené zatáčky. Funguje to působivě, nicméně trochu nepřirozeně, takže při dynamičtější jízdě nám spíše vyhovoval klasický sportovní režim. Inteligentní vzduchové odpružení pracuje ve 48V síti a dodává se za příplatek.

Standardem je klasické vzduchové odpružení Airmatic. To nabízí od klasického houpavého stylu v komfortním módu i příjemně dynamické nastavení v tom sportovním. Nicméně s nerovným povrchem se tak dobře nevyrovnává. Na posouzení komfortu nebylo na kvalitních silnicích prostor.

Chyb jsme na novém Mercedesu-Benz GLS během prvních jízd opravdu mnoho nenašli, dovedli bychom si představit snad jen nabídku i klasické pětimístné verze, neboť třetí řada nám příliš smysl pro pohodlné cestování nedává. Mile nás překvapily terénní schopnosti i skvělé odpružení e-Active Body Contol, už se těšíme, až na něj aplikuje záludnosti českých silnic...

Základní technické údaje Mercedesu-Benz třídy GLS 580 4Matic 350d 4Matic 400d 4Matic
Motor   přeplňovaný zážehový, V8 přeplňovaný vznětový, R6 přeplňovaný vznětový, R6
Zdvihový objem  (cm3) 3982 2925 2925
Výkon  (kW při min-1) 360/5500 210/3400-4600 243/3600-4000
Toč. moment  (Nm při /min-1) 700/2000-4000 600/1200-3200 700/1200-3000
Převodovka   9A
Vnější rozměry, rozvor (mm) 5207 x 1956 x 1823, 3135
Provozní hmotnost  (kg) 2545 2485 2490
Objem zavazadlového prostoru (l) 355/890/2400  
Max. rychlost  (km/h) 250 227 238
Zrychlení 0-100 km/h  (s) 5,3 7,0 6,3
Kombinovaná spotřeba  (l/100 km) 9,8 7,6 7,6
Základní cena  (Kč) k dispozici během léta 2.250.600 2.343.770

 

Martin Jeník
Diskuze (30)

Doporučujeme

26. 6. 2019 03:53
Re: radsej Gecko
Ty jsi vážně nemocný, pod jakékoliv auto zamotáš otřesné ASX (nezkoušené) a meleš o něm. V čem je Gečko lepší, nebo dokonce několikanásobně lepší?
25. 6. 2019 20:26
Re: Masakr
S tím souhlasím, taky jsou mi kombíky sympatičtější než SUV. Mám teda pocit, že to volvo je uvnitř prostornější než éčko, takže věřím, že vám vyhovuje velmi dobře. Na to jsem zapomněl, volva jsou dobrá volba. No, až ten čas přijde, samozřejmě zkouknu i to éčko. Jen jsem kolegovi odpovídal, že si naprosto dovedu představit, že někdo do GLS půjde. Je velká škoda, že se k nám nevozí velká (a relativně levná) rodinná auta, jaká jsou v Americe, např. Toyota Sequoia. Tu bych bral hned. Nicméně u nás je segment velkých rodinných SUV vyhražen jen velmi drahé prémii.
25. 6. 2019 20:20
Bude v ČR benzín
Redakce, podle konfigurátoru na webových stránkách vidím, že v ČR zatím nabízejí jen 2 diesely. Budou v prodeji i benzínové verze? Máte prosím nějaké informace?
25. 6. 2019 18:03
Re: v prvom rade to nie je do terénu
géčko je úplne jinej typ auta, to nechceš srovnávat :no: :no: :no:
25. 6. 2019 18:02
Re: Masakr
ano, samozrejme záleží na vzrustu, pokud má žena 185cm a dcera 187, vy 195, tak se do éčkového mercedesu asi neposkládáte. touto optikou jsem to nebral. mám 183, žena je kapesní a decka mám malý, navíc bez potenciálu na vzrust do dvou metru.
Proto, v mých očích, je to auto zbytečnost, když do takového éčka v Allterrainu se poskládáme plus mínus stejne (aktualne xc70 s rezervou) a jízda v kombiku bude vždy prijemnejší, než v takové mastodontí stodole. Výrobce se muže i rozkrájet, ale fyzika je fyzika.