Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce Cullinan oficiálně: Přivítejte nejluxusnější SUV světa!

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 10. 5. 2018
32
54
Zobrazit náhledy (32)
Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan Rolls-Royce Cullinan
Nejluxusnější SUV a dost možná nejočekávanější Rolls-Royce všech dob. Britská automobilka dnes světu oficiálně představila model Cullinan, svůj první sportovně-užitkový vůz.

První zmínka o luxusním SUV z dílny Rolls-Royce padla před třemi lety. Automobilka tak chtěla vyhovět zákazníkům po celém světě, kteří po takovém autě prahli. Společnost během dnešního oficiálního odhalení vysvětlila i to, proč si s příjezdem takového auta dala na čas. Ví, že nová a nová SUV se objevovala zatraceně rychle, ale aby zákazníci produkt ocenili, musel být dotažen k dokonalosti.

To ostatně připomínají i někdejší slova Sira Henryho Royce: „Snažte se o dokonalost ve všem, co děláte. Vezměte to nejlepší, co existuje, a udělejte to lepší. Pokud to neexistuje, navrhněte to,“ řekl. A jeho myšlenku automobilka vyslyšela. Věří, že nové SUV Cullinan přináší něco, co klienti na současném trhu ještě nenašli.

360p720p

Cullinan je první SUV ve 112 let dlouhé historii značky, zároveň jde o první automobil společnosti s pohonem všech kol. Jde o teprve druhý model, jenž je postaven na tzv. „architektuře luxusu“, hliníkové platformě, kterou prvně dostala vlajková loď – Rolls-Royce Phantom. Postupně tyto základy dostanou všechny budoucí modely automobilky.

Ve srovnání s Phantomem je SUV o 400 mm kratší a 200 mm vyšší. Ve srovnání s Bentley Bentayga či Range Roverem s rozšířeným rozvorem jde ale stále o pořádný kus auta, vždyť na délku měří nemalých 5341 mm! Rolls-Royce neslibuje parádní vnitřní prostor náhodou, vždyť tvůrci pracovali na rozvoru o délce 3295 mm (což je ve srovnání s Bentaygou o 300 mm více). Hmotnost automobilu koresponduje s jeho rozměry, Cullinan váží 2660 kg, což je o sto kilo více než Phantom a o další stovku více než Bentayga.

Rolls-Royce Cullinan vs. Bentley Bentayga - srovnání vybraných parametrů
Rolls-Royce CullinanBentley Bentayga
Délka [mm]53415140
Šířka [mm]21641998
Výška [mm]18351742
Rozvor [mm]32952995
Pohotovostní hmotnost [kg]26602440
Zavazadlový prostor [l]600484

Srdcem majestátního automobilu je dvanáctiválec s objemem 6,75 litru dopovaný dvěma turby, který poskytuje výkon 420 kW při 5000 otáčkách a 850 N.m točivého momentu od 1600 otáček. Rolls-Royce omezil maximální rychlost na 250 km/h a zrychlení na stovku neuvádí. Při srovnání s lehčí Bentaygou (4 sekundy) by to Cullinan mohl zvládat za zhruba pět sekund. Kombinovaná spotřeba 15 litrů asi není faktor, který by byl pro zákazníky stěžejní. Ideální jízdní vlastnosti na jakémkoliv typu povrchu obstarávají jednotlivé jízdní režimy, včetně těch pro sníh či písek. Na základě volby se nemění jen řízení, ale i chování vzduchového odpružení či stálého pohonu všech kol s elektronickým řízením pohonu.

Na prvních fotografiích působí Cullinan vskutku obrovsky, byť je pravda, že krátký zadní převis dodává z bočního pohledu dojem kompaktnosti. Houževnaté vzezření ovšem bylo cílem Rolls-Royce, jenž se s novým SUV nebojí vyrazit ani do náročného terénu. Vždyť kromě dostupných režimů se řidič může spolehnout na brodivost až 540 mm! Design auta ovšem zůstává nezaměnitelný, zejména zepředu vůz poznáte díky typické robustní mřížce, eleganci pak pomáhá i svažující se střecha od B sloupků.

Do interiéru nasednete dveřmi, které se otevírají v protisměru, krátce po odemknutí se podvozek sníží o 40 mm, aby se vám do auta pohodlně nastupovalo. Ani uvnitř tady nechybí „wow efekt“, byť uspořádání zůstává v rámci filosofie automobilky poněkud konzervativní. Na druhou stranu to přináší i své výhody, britští tvůrci nechtějí posádku obtěžovat všemožnými displeji, indikátory či senzory. V tomto ohledu zůstává uspořádání pracoviště řidiče starou školou.

Nechápejte to ale tak, že by Rolls-Royce nenabízel moderní technologie. Luxusnímu SUV nechybí head-up displej, noční vidění, WiFi hotspot, hlídání bdělosti a celá řada dalších asistentů. Dveře zavazadlového prostoru pak kromě kufru ukrývají i „rekreační modul“, tedy dvě sedačky se stolečkem, ze kterých si majitel společně s partnerkou či obchodním partnerem může u skleničky toho nejlepšího vína užívat západu slunce. Tady se myslelo na každý detail.

Stavba nového SUV si vyžádala investice do produkčních závodů nedaleko Mnichova i doma v Goodwoodu, kde se každé auto (bez ohledu na typ karoserie) dokončuje. Rolls-Royce si od novinky slibuje i vyšší zájem na nových trzích, kupříkladu v Indii či Rusku. Automobilka o vyrobených kusech mlčí, ale očekává se, že právě Cullinan se stane nejžádanějším zbožím. Zatímco nyní prodá společnost 4000 aut ročně, se sportovně-užitkovým vozem by to mohlo být o dva tisíce kusů více. Naplno sériová výroba odstartuje v druhé polovině letošního roku, první zákazníci se mohou těšit krátce před Vánocemi. Dáreček přijde na v přepočtu sedm milionů českých korun.

Rolls-Royce Cullinan - dostupná technická data
MotorV12 6,75 l
Válce/ventily12/4
Výkon [kW/min]420/5000
Točivý moment [N.m/min]850/1600
Délka/šířka/výška [mm]5341/2164/1835
Rozvor [mm]3295
Pohotovostní hmotnost [kg]2660
Zavazadlový prostor [l]600
Maximální rychlost [km/h]250
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]15
Emise CO2 [g/km]341

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Emel
Znudění matadoři...
Emel
| 12. 5. 2018
Pak nám pointa asi unikla.

Že se o každém novém autě píše, jak redefinuje měřítka a posouvá hranice je takový folklor, to samozřejmě není potřeba brát úplně vážně.

Rolls prostě postavil své velké SUV a povedlo se mu, nic víc... nic míň.
Avatar - Bubáq
Pár poznámek, pane Kolmane
Bubáq
| 12. 5. 2018
Za těmi třemi tečkami na konci věty vidím především design Q7. Fuj!
A tou Octavií mám na mysli OIII.
Za tvrzením o přespříliš zjednodušeném a tudíž lacině působícím designu si pevně stojím. Bez legrace.
sobota
Wolf
| 12. 5. 2018
viz webpaja a Emel
Znudění matadoři...
Whitek
| 12. 5. 2018
Jestli je přirovnání či analogie správná či není, je celkem jedno. Moje pojinta byla někde trochu jinde.
Avatar - Emel
Znudění matadoři...
Emel
| 11. 5. 2018
Protože Leica je dobrá analogie a umění není. V umění můžeš zaplatit za něco, co má hodnotu danou pouze nějakou bláznivou konstelací (viz vycpaný žralok apod.).

U luxusních aut, fotoaparátů, letadel nebo nakonec třeba telefonů platíš taky za značku, ale na pozadí musí být špičkový produkt, bez něj by to dlouhodobě nefungovalo, tam to nemůže být náhoda.