Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Mercedes-Benz GLS oficiálně: Co ukrývá pod funkcí „mytí auta“?

Tomáš Dusil
Diskuze (5)

Třída GL, od roku 2016 přejmenovaná na GLS, je vrcholným SUV Mercedesu. Právě představená třetí generace přiváží do této třídy řadu neobvyklých prvků. Které to jsou?

Po poněkud zmatečném označování svých crossoverů a SUV je už několik let vše mnohem jasnější. První dvě písmenka v názvu modelu, tedy GL, udávají crossover respektive SUV, třetí písmenko značí, z jaké modelové řady sedanů vůz vychází. GLA je tedy odvozeno ze třídy A, GLC vychází z kompaktního „céčka“, GLE je vyšší třídou E a GLS je největší, mající základ v „esku“. Označení GLS se začalo poprvé používat po modernizaci minulé generace třídy GL v roce 2016.

Opravdu se samo umyje?

Hned na úvod, než si něco řekneme o samotném autě, začneme technikou, která nás při čtení tiskové zprávy zaujala asi nejvíce. Jedná se o funkci Carwash, tedy mytí auta. Ne, auto se opravdu samo neumyje. Tak daleko ještě technika dokonce ani u Mercedesu nepokročila.

Funkce Carwash, která je v novém GLS standardem, má usnadnit řidiči průjezd myčkou. Při aktivování funkce se podvozek nastaví do nejvyšší polohy (zásluhou pneumatického odpružení), čímž se také zkrátí rozchod kol (z důvodu geometrie náprav). Současně se zvětší mezera v podbězích, čímž je usnadněn průnik vody sem a tedy předpoklad pro jejich účinnější umytí.

Video se připravuje ...

Jenže to není všechno. Zároveň se elektricky sklopí vnější zpětná zrcátka, zavřou otevřená okna včetně střešního, snímač deště se deaktivuje a klimatizace se přepne na vnitřní cirkulaci. Zároveň se aktivuje funkce kamery zabírající v úhlu 360 stupňů. Po umytí vozu řidič nemusí funkci Carwash deaktivovat, neboť se sama vypne, jakmile vozidlo dosáhne rychlosti 20 km/h.

Jak snížit hlučnost  

Nyní trochu obyčejněji. Nová, v pořadí již třetí generace modelu si v těchto dnes odbývá světovou premiéru. Nikoliv v Číně, ale na opačné polokouli v USA, konkrétně na autosalonu v New Yorku. S délkou 5.207 mm je o 77 mm delší, než předchozí generace X166. Rozvor náprav se prodloužil o 60 mm na 3.135 mm, což přineslo zvětšení prostoru v podélném směru zejména ve druhé řadě sedadel. Ty jsou řešeny jako tři samostatná „křesílka“ nastavovaná dokonce elektricky.

Nová třetí řada sedadel může být v případě nepoužívání zaklopena do podlahy vozu. Pokud navíc sklopíte opěradla druhé řady, může zavazadelník disponovat objemem až 2.400 litrů

Auto je tedy opět o něco větší. Čím ale zvenku nejvíce upoutá? Třeba novými předními světlomety Multibeam LED, které jsou standardem. Pod tímto označením se ukrývá velmi výkonná osvětlovací soustava, u níž na jeden světlomet připadá 112 (!) diod coby zdroje světla. Denní svícení mají na starosti tři LED v každé svítilně.

Nová karoserie nabízí rovněž lepší řešení z hlediska aerodynamiky, reprezentované koeficientem odporu vzduchu Cx  rovno 0,32. Předchůdce se vyznačoval o 0,03 vyšší hodnotou. Dle výrobce patří GLS k nejlépe aerodynamicky řešeným automobilům své třídy. Speciální pozornost byla prý věnována proudění vzduchu v motorovém prostoru. Ten totiž vinou kmitání vytváří nízkofrekvenční zvuk, což může být ve spojení s velmi nízkou hladinou hluku předpokládanou u popisovaného vozu nepříjemné.

Výbava i zábava

Kabina nové generace GLS nabídne cestujícím odpovídající úroveň výbavy a také zábavy. Řada z toho se ukrývá pod infotainmentem MBUX (Mercedes Benz User Experinence). Jedná se o náhradu známého rozhraní Command, přičemž prvním modelem s MBUX je od loňska současná, v pořadí už čtvrtá generace třídy A.

Jeho základem jsou dvě obrazovky s úhlopříčkou 12,3 palce. Jedna zahrnuje elektronický přístrojový štít, druhá monitor rozhraní uprostřed palubní desky.  V souvislosti s MBUX padla otázka, proč jsou displeje dva a nikoliv pouze jeden. Odpovědí je cena, kdy dva menší jsou lacinější než jeden velký.

Prostřednictvím dotykového displeje MBUX lze ovládat značné množství komfortní výbavy vozu. Jenže to není vše, systém je dokonce účinlivý (takzvaná funkce fuzzy logic, známá třeba ze samočinných převodovek). Díky tomu se tak v podstatě učí návky svého uživatele.

S integrovaným spouštěčem

K pohonu nové generace třídy GLS bude využito šesti a osmiválcových pohonných jednotek. Všechny zážehové motory budou standardně párovány se 48voltovým integrovaným startérem-generátorem EQ Booster. V případě osmiválcového motoru GLS 580 to znamená výkon navíc 16 kW k již tak skvělým 360 kW. Také přídavek točivého momentu není díky zanedbatelný, když nabízí navíc 250 N.m, které se přidávají k 700 N.m spalovacího motoru.

O stupeň níže se nachází řadový šestiválec GLS 450 4Matic s výkonem 270 kW a maximem točivého momentu 500 N.m. I v tomto případě je spojen s EQ Boosterem.

Pro Evropu a také Rusko bude nový Mercedes GLS dodáván rovněž se vznětovými motory. Ty jsou výhradně řadovými šestiválci, přičemž pod označením 350 d 4Matic se ukrývá agregát o výkonu 210 kW. Více výkonu poskytuje verze GLS 400 d 4Matic, a sice 243 kW. Standardem je samozřejmě technologie SCR.

Všechny motory budou spojeny výhradně se samočinnou převodovkou 9G-Tronic a kombinovány s pohonem všech kol 4Matic. Jeho základem je elektronicky ovládaná lamelová spojka, uložená v transferu pohonu. V podstatě slouží k připojování přední nápravy do hnacího řetězce podle okamžitých jízdních podmínek.

Zajímavostí, vztahující se k podvozku, je systém E-Active Body Control, který může být součástí pneumatického odpružení Airmatic. Využívá 48voltovou palubní síť, přičemž charakteristiku odpružení upravuje podle aktuálního jízdního povrchu.

Tomáš Dusil
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - 3_diamanty
19. 4. 2019 00:04
Re: Hošííííí
suhlas.. ta luxusna tmava zelena vyzera super... rovnako celkovy dizajn auta je uz daleko lepsi ako u predosleho kontajneru.... :yes: ale aj tak je za mna range rover nadalej iny svet... a v tomto mam jasno... range a ti druhi :yes:
Avatar - iudex
18. 4. 2019 13:40
Motorizácie
Ako to bude s motorizáciami? Angličania píšu, že pre Európu bude iba ten 3,0d s dvomi výkonmi. To sa mi síce nezdá, že by Mercedes odpísal benzíny pre EU, ale po tom, čo spravilo Audi s modelmi S6/S7 si človek nemôže byť istý ničím.<br> Inak celkom objemný cvalík: http://img2.auto.cz/img/29/full/5667600_.jpg ukazuje sa, že pri týchto rozmeroch sa už moc nedá vymyslieť, vždy to bude veľká neforemná krabica, od X7 po Escalade. EDIT: heuréka, editácia je späť, konečne.