Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zájem o elektromobily slábne. Volvo bude muset změnit plány ohledně spalováků

Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
118 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (84)

Švédská automobilka se k čistě elektrické budoucnosti sice přihlásila mezi prvními, zpomalující prodeje ovšem přechod k lokálně bezemisnímu pohonu značně brzdí.

Volvo, které na evropském trhu aktuálně boduje povedeným a cenově dostupným elektrickým crossoverem EX30 s čínskou technikou, bylo jednou z prvních automobilek, která ohlásila konec výroby spalovacím motorů. Původní termín v podobě roku 2030 se však aktuálně zdá jako nereálný.

Celý trh s elektrickými auty v poslední době zpomaluje. Například v Německu, největším odbytišti nových vozů v Evropě, za to může konec dotací na koupi z poloviny loňského prosince. Ochlazení zájmu ovšem hlásí také Spojené státy, kde zůstává dominantní domácí Tesla. V Číně, na dalším veledůležitém trhu, zase západním značkám roste velmi silná konkurence z řad tamních výrobců.

Video placeholder
Nové Volvo EX90 • Zdroj: Volvo

Šéf Volva, Jim Rowan, se proto vyjádřil ve smyslu, že kompletní přechod na elektřinu vzhledem k odlišným situacím na jednotlivých světových trzích zabere čas. Vypnout výrobu zážehových motorů už za necelých šest let je proto zřejmě pasé, což ostatně nepřímo potvrzuje i sám Rowan. Podle jeho vyjádření hodlá Volvo nadále investovat do vývoje plug-in a mild-hybridních pohonů, protože jsou u zákazníků stále velmi oblíbené. A právě poptávka bude napříč celým automobilovým průmyslem tím faktorem, který o osudu spalovacích agregátů nakonec definitivně rozhodne.

K tomu se ostatně upínají naděje amerických dealerů švédské značky patřící pod čínský holding Geely. Podle jednoho nejmenovaného prodejce si automobilka různé hybridní pohony musí udržet, nebo v konkurenci ostatních značek neobstojí.

V USA totiž poptávka po elektrických volvech za první letošní půl rok klesla o 28,1 %, kdežto prodeje plug-inů vzrostly o masivních 75 procent. Celá značka přesto zaznamenala meziroční pád registrací o 12,6 %.

Za poklesem ovšem stojí i stárnoucí portfolio. Modely EX30 a větší EX90 totiž ještě k zákazníkům nedorazily ve větším počtu. U prvního zmíněného je problémem mimo jiné dodatečné stoprocentní clo, které vláda prezidenta Bidena uvalila na čínské vozy.

U většího EX90, které se bude vyrábět také v Jižní Karolíně, se zase Volvo musí vyrovnávat se softwarovými problémy. Některé technologie, jako třeba bezdrátové rozhraní Apple CarPlay či plné využití schopností lidaru, se proto opozdí.

Vstoupit do diskuze (84)