Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zajímavé detaily (1.díl): posuvné dveře Peugeotu 1007

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Peugeot nedávno představil nový čtyřmístný model 1007. Vedle netradičních proporcí nás v Paříži zaujal dvojicí posuvných dveří...

Nový seriál článků na news.auto.cz se bude zaměřovat na zajímavá technická nebo designérská řešení v sériových automobilech nebo na koncepčních studiích. První díl věnujeme posuvným dveřím Peugeotu 1007.

Malý Peugeot uvádí jako první ve třídě dvojici bočních elektricky posuvných dveří. Tato konstrukční lahůdka chytře řeší přístupnost vozidla zaparkovaného na malém prostoru, což je ve městě velmi častý problém. Po otevření elektricky ovládaných dvěří vznikne 92 cm široký vstupní otvor a současně je třeba jen minimum prostoru kolem vozu, který by klasické dlouhé dveře na pantech při otevření zabíraly.

Konstrukci bočních dveří Peugeotu 1007 byla věnována mimořádná pozornost tvůrců. Dveře jsou v praxi ovládány elektricky a to buď dálkově, nebo stiskem tlačítka v interiéru. V tomto směru vlastně nejde o úplnou novinku, neboť obdobné ovládání funguje v minivanu 807.

Dveře by měly být podle Peugeotu bezpečné za všech okolností. Z uživatelského hlediska je důležitá ochrana před přivřením. Při zavírání je proto elektromotor vypnut a dveře se vrátí v případě, že dveře narazí na nečekaný odpor (zapomenutá ruka). Pasivní bezpečnost je zajištěna odpojením elektrického otevírání po nehodě. Pak cestující mohou otevřít dveře mechanicky. Praktické je zabokování dveří na pravé straně v situaci, kdy máte otevřené víčko nádrže.

Dodavatelem elektrický dveří je koncern Delphi, který se podílel také na vývoji (vývojové centrum Delphi je v německém Wuppertalu). Delphi je již dodavatelem elektrických posuvných dveří pro kvarteto velkých MPV (Peugeot 807, Citroën C8, Fiat Ulysee a Lancia Phedra), kde je síla elektromotoru kabelem přenášena ve vodící liště přibližně ve středu výšky dveří. Peugeot u modelu 1007 přesunul tento mechanismus do podlahy za předními sedadly, takže dveře jsou otevírány elektromotorem, jehož síla působí zcela dole. Elektronická řídící jednotka tohoto systému je umístěna pod předním sedadlem.

Na našich snímcích, pořízených na autosalonu v Paříži, je vidět konstrukce uchycení dveří pomocí zámků a kolíků, které zajišťují stabilitu a tuhost konstrukce jak při provozu, tak i v případě nehody. Vpředu je mimo elektrických kontaktů, také dvojice zámků a dva kolíky (nahoře a dole), hlavní kolejnice posuvných dveří je umístěna u prahu, ve středu výšky dveří je ještě pomocná kolejnice. Na zadní straně dveří je další zámek a jeden stabilizační kolík.

Elektronické řídící jednotky se vyrábí v Ponte de Sor v Portugalsku, motory jsou vyráběny ve Francii (Saint Aubin du Cormier). Delphi očekává, že v roce 2006 bude dodávat na evropský 340.000 elektrických posuvných dveřních systémů ročně.

Další fotografie a informace o Peugeotu 1007 najdete v našem starším článku

Ondřej Láník
Diskuze (1)