Závoďák z Mladé Boleslavi? Takhle vypadá moderní reinterpretace slavné Škody Popular Monte Carlo
Škoda Popular byla úspěšně nasazena na Rallye Monte Carlo. Po letech se jí automobilka rozhodla vzdát hold její moderní interpretací.
Automobilka Škoda Auto v letošním roce slaví už 125 let své existence. Proto vzpomíná na nejslavnější vozy své historie, a to i prostřednictvím svých designérů. Ti se totiž rozhodli interpretovat historické vozy pomocí jejich moderních reinkarnací. A jelikož se Škoda desítky let zúčastní také automobilových závodů, přišla tentokrát řada na slavnou Škodu Popular Sport Monte Carlo.
Za její moderní interpretací stojí Ljudmil Slavov. Tento původem bulharský designér žije už 20 let v České republice a tři roky působí v designérském oddělení Škody Auto, a to v oddělení interiéru. V tomto případě však navrhoval celý vůz.
„Popular Monte Carlo je jedno z nejkrásnějších aut vůbec, oslovilo mě i svou historií. Má neuvěřitelnou eleganci a vkus,“ vysvětluje Slavov důvody, proč svým návrhem připomíná právě tuto ikonu historie automobilky.
Automobil se stal legendou na Rallye Monte Carlo v roce 1936, kde Škoda Popular Sport s posádkou Pohl – Hausman v soutěži skončila na druhém místě své kategorie a dvacátá celkově, což byl tenkrát pro značku velký úspěch. A to takový, že automobilka zareagovala postavením silniční verze závodního speciálu, nazvané Škoda Popular Sport Monte Carlo. Ten v Mladé Boleslavi vyrobili v celkem sedmdesáti kusech s karoseriemi kupé a roadster.
Právě na otevřenou variantu se bulharský designér rozhodl navázat, což jakožto člen oddělení interiéru zdůvodňuje tím, že taková vize může dát více na odiv svoji kabinu. Mimochodem to ale může souviset i s tím, že v dílnách škodováckého muzea nyní chystají ke kompletní renovaci právě roadster, který doplní již dříve renovované kupé.
„Interiér původního roadsteru je elegantní a praktický,“ říká designér, což podle jeho slov odkazuje i na dnešní principy značky. Slavov přitom zachoval i motiv originálu v podobě rychloměru umístěného uprostřed palubní desky. V duchu moderní doby ho ale tvoří jakýsi hologram, který doplňují moderní displeje zobrazující ta nejdůležitější data, na místě původních odkládacích prostorů.
Za sedadly konceptu je pak umístěn úložný prostor, v němž jsou pod skleněným krytem uloženy dvě závodní přilby. „Přemýšlel jsem, zda sem nedat dvě dětské sedačky a udělat auto trochu praktičtější po vzoru tehdejších sériových kabrioletů, nakonec u mě ale zvítězila sportovní stránka,“ říká Slavov, který se považuje za vášnivého cyklistu. Původní roadster totiž míval výklopné sedadlo výsměšně přezdívané sedačka pro tchýni.
Vnější aerodynamické tvary jsou pak ryzí modernou. Autor však zdůrazňuje, že splývavá záď s výraznou „ploutví“ odkazuje na originál. Svébytná je pak maska chladiče. „Zkoušel jsem různé vertikální konfigurace, které by byly originálu bližší, ale takové uspořádání je dnes u aut trochu problematické, takže jsem se nakonec vydal odlišnou cestou,“ popisuje své pojetí přídě, kde mřížka masky chladiče přechází dále do oblasti světlometů, čímž vytváří efekt, pro který je originál tak ceněný.
Osobité je také použité logo. Místo znaku automobilky dostal vůz coby hlavní grafický motiv červený kruh, který u originálu nesl nápis Monte Carlo, autor do něj ovšem umístil stylizované označení modelu. A jméno automobilky je vyvedeno na přídi vozu v moderním písmu podle aktuální grafiky značky. „Klasické logo mi pro masku přišlo moc retro a písmo působí hodnotnějším a elegantnějším dojmem," říká někdejší student Vysoké školy uměleckoprůmyslové (UMPRUM).