Závodní benzin je věda. V čem se liší od toho obyčejného?
Závody v rallye jsou věda, jejich výsledky totiž ovlivňuje řada faktorů; kvalita jezdce, jeho předzávodní příprava, počasí, technika nebo třeba správné nastavení vozu. Velký vliv na funkčnost auta má také palivo. Víte, jaký druh tankují závodní jezdci?
Jistě tolik nepřekvapí, že se jedná o speciální závodní palivo uzpůsobené režimu, v jakém rallye auta jezdí. Oproti prodávanému Naturalu 95 se zásadně liší, až se dá říci, že má s ním společné jen skupenství. Tomu odpovídá i cena, protože litr takového paliva přijde asi na 150 Kč. To se hned u benzinky tankuje radostněji, co? Zvlášť s ohledem na to, že se spotřeba rallye aut na rychlostní zkoušce pohybuje kolem 60 litrů na 100 km!
Výběr toho správného závodního paliva přitom není snadný, i v tomto případě existují různé druhy. „Je to alchymie. Vždy jsme snažili najít ten nejlepší benzin. Dnes používáme ten od P1 Racing Fuel, protože jejich benzin SR5 používá i Škoda Motorsport,“ říká závodník Vojtěch Štajf z týmu Klokočka Škoda Czech National Team, který v letošní sezoně českého mistráku nastupuje se Škodou Fabia R5.
Právě uzpůsobení paliva danému autu je nadmíru důležité. „U produkčních aut jsme byli zvyklí, že když se poskládal nově motor, tak jsme na válcové brzdě ladili řídicí jednotku motoru podle daného paliva. U Fabie R5 je přístup do řídicí jednotky složitější, a proto výrobce dodává přednastavené mapy pro doporučené palivo,“ vysvětluje Štajf s tím, že palivo výrazně ovlivňuje reakci motoru na jezdcův pokyn. A třeba při smyku nebo výjezdu ze zatáčky pilot potřebuje, aby auto zareagovalo nejrychleji, jak může.
A v čem se liší právě benzin P1 Racing Fuel SR5 od jiných závodních paliv? „Na rozdíl od jiných paliv, která jsou vyráběna na základě tzv. základního paliva, třeba sto oktanového benzinu doplněného následně o aditiva, je naše palivo vyráběno z ryze chemických komponentů, které neobsahují žádný benzin jako takový,“ objasňuje Martin Popilka, manažer P1 Racing Fuels. To zaručuje konzistentnost paliva v průběhu sezony a umožňuje jeho úpravu pro daný typ motoru.