Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zbytečné chyby na STK: Technická hladčeji

Petr Barták
Diskuze (54)
Komu se nechce jezdit na technickou prohlídku častěji než jednou za dva roky, měl by zpozornět. Spousta chyb, kvůli kterým se majitelé aut poroučejí pryč, totiž nemusí vůbec nastat.

Před cestou k povinné prohlídce na STK je dobré najít si čas a vozu věnovat alespoň trochu péče. „Všichni chtějí mít prohlídku rychle za sebou, ale ne vždy se na ni dobře připraví. Majitelé aut často dělají zbytečné chyby, kvůli kterým musejí přijet znovu – ať už z nedbalosti, nevědomosti, nebo si jen prostě myslí, že jim to projde,“ říká Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK.

Zbytečné chyby

K jejich odstranění stačí jen před cestou na STK přemýšlet a odpovědět si na dvě základní otázky: co mám mít s sebou a jak má být vůz před technickou připravený. Pokud má například řidič dodatečně namontované tažné zařízení, ale není to zapsáno v dokladech, vyjel zbytečně – musí si napřed nechat změnu zapsat a teprve pak může na STK přijet znovu. Část chyb se dokonce dá odstranit na místě. Když jsou malé, technik skutečně přimhouří oko a po jejich odstranění lze prohlídku absolvovat. „I tak to ale všechny zdržuje,“ tvrdí Jiří Rejmon.

Příkladem je třeba náklad v kufru nebo nesundané kryty kol. Vše ale musí majitel auta udělat sám, technik není povinen to obstarat za něj. A pokud se vlastníkovi vozu poklice sejmout nechce, musí přijet jindy. „STK může v takovém případě uskutečnění technické prohlídky odmítnout,“ potvrzuje Miloš Ficek z Dekry. Jednu banální věc ale na prohlídce technického stavu neodpustí nikde – absenci velkého techničáku. Pokud jej s sebou žadatel o prohlídku nemá, nezbývá než se otočit a přijet s ním znovu. Bez něj totiž nelze technickou udělat.

Hop nebo trop

Tyhle závady jsou tak trochu „hrou na chytrého“ – majitelé vozidel se občas staví do pozice, že o tom nevěděli. Přitom z logiky věci například zatmavovací fólie i na předních bočních sklech prostě nemůžou projít. Stejné je to s rozměry ráfků a pneumatik – když jsou jiné než ve velkém techničáku, musí se na kontrolu prostě znovu. Buď s původně zapsanými, nebo jinými, ale dodatečně potvrzenými.

O funkčnosti světel, povinných kontrolek či pásů platí to samé – jestliže správně nefungují, musí si majitel zajistit opravu a přijet znovu.

Jen málokteré závady spadají do kategorie A, tedy lehkých, které se mohou odstranit a auto už na technickou nemusí. Patří sem například poškozená zásuvka nebo zástrčka tažného zařízení, jenže za předpokladu, že stav poškození nemá vliv na elektrické propojení vozidel. Nebo když je porouchaný či nefunkční ostřikovač zadního okna, případně nefunguje zadní stírač. Vracet se nemusí ani auto s prošlými některými zdravotnickými prostředky v lékárničce nebo lehce poničenou registrační značkou.

„Jedná se o poškození některého jejího písmenného nebo číselného znaku, které částečně snižuje její čitelnost,“ vysvětluje Miloš Ficek. Větší poškození registrační značky nebo umístění mimo podélnou osu vozidla u motorky už neprojde.

„Jestliže je některý znak poškozený tak, že nejde rozeznat, nebo je tabulka deformována například ohnutím, které snižuje její čitelnost, případně opravovaná, má majitel smůlu. Musí si nechat tabulky vyměnit,“ vysvětluje rozdíly u poškození technik Dekry. „Jakékoli opravy registračních značek jsou nepřípustné. Lze je pouze vyměnit, kompletně to vyjde na necelou pětistovku,“ potvrzuje Martin Novák z ministerstva dopravy.

To jsem vážně nevěděl

Jsou ale chyby, o kterých majitel ani netuší, že chybami jsou. Smůla navíc je, že do doby, než je závada odstraněna, získá vlastník auta novou červenou nálepku s platností pouze na 30 dnů. A týká se to většiny chyb – bez další návštěvy STK lze vyřešit pouze poškozený výrobní štítek aut uvedených do provozu před 1. lednem 2002.

„Například při použití zimních pneu s nižším rychlostním indexem než zapsaným v techničáku musí být vylepena dodatková nálepka v zorném poli

řidiče,“ poukazuje předseda komory STK s tím, že vlastník vozu si ji musí sehnat, vylepit a teprve pak může přijet znovu. „Tuto nálepku lze však jednoduše získat přímo u některých partnerských STK Dekra,“ doplňuje Miloš Ficek. „U nás ji máme a vše vyřešíme na místě,“ potvrzuje Jiří Rejmon. Stejný metr platí pro poškozený výrobní štítek auta uvedeného do provozu po 1. lednu 2002, nefunkční stahování oken nebo neshodné pneumatiky na téže nápravě a řadu dalších věcí.

Co zahrnuje povinná technická prohlídka osobního auta?

Stanice technické kontroly je vybavena několika stáními, která jsou předepsána. Na každém z nich se kontrolují určité části vozidla. Obecně řečeno se prověřuje téměř vše – tedy i to, o čem si řidiči myslí, že není předmětem prohlídky (funkčnost kontrolek, větrání a topení, sedačky a mnoho dalších oblastí). Jednotlivé úkony jsou pak rozděleny podle skupin.

Kontrolní skupiny
0. Identifikace vozidla
1. Brzdové zařízení
2. Řízení
3. Výhledy z vozidla
4. Svítilny, světlomety, odrazky a elektrická zařízení
5. Nápravy, kola, pneumatiky a zavěšení náprav
6. Podvozek a části připevněné k podvozku (včetně stavu karoserie)
7. Jiné vybavení (lékárnička, trojúhelník a podobně)
8. Obtěžovaní okolí (například emise, hlučnost)
Zdroj: Profesní komora STK

Víte, že...

… na technickou musíte přijet s malým i velkým techničákem (přesněji technickým průkazem a osvědčením o registraci vozidla)? Tam by měly být zapsané a potvrzené všechny změny, které auto mělo poté, co opustilo výrobní linku (doplněné závěsné zařízení, další rozměry kol či pneumatik

a podobně).

… pokud se v areálu STK neměří emise, musí mít majitel auta i čerstvou zelenou nálepku o jejich absolvování? Nestačí mu přitom jen potvrzení v kartičce, je potřeba i protokol o měření emisí.

… technická prohlídka trvá od 20 do 45 minut pro osobní auto a 65-90 minut pro nákladní? Záleží i na výbavě vozu. Platí, že čím je rozsáhlejší, tím se prohlídka prodlouží – například prověřováním funkčnosti zásuvky tažného zařízení.

… běžná cena prohlídky na STK se pohybuje mezi 650 a 1000 Kč pro osobní auta, pro nákladní přibližně od 1200 do 1600 Kč?

... na odstranění vážných závad na vozidle platí lhůta 30 dnů?

Petr Barták
Diskuze (54)
20. 5. 2016 15:24
stk
Se článkem naprosto souhlasím. Několikrát jsem jel na STK zbytečně přesně kvůli tomu. Natěstí u [odkaz] to berou dobře. Jinde byli pěkně nepříjemní.. celkově moje zkušenosti s STK nejsou nic moc.
20. 3. 2013 12:21
Re: Bordel
Dojnou krávu, ale jděte, jak jste na to přišel? To jako když mu platim jen práci 300/h tak mě dojí a vy za 310+marže z dílů ne? Auto nespňuje technický stav? Já nerozumět řeči vašeho kmene >:-[] Když se čep nahradí jiným, který je dimenzovaný na ještě těžší a silnější auto, tak mi podle vás upadne kolo >:D Co do toho motáte knedlíky, kuchaři. To jste si nikdy nedal jídlo bez přílohy? Když není spěch a mám čas si díl dohledat za lacino, tak si ho koupím a mechanik si naučtuje práci. Když je to něco ze dne na den, tak nechávám díly od něj. Před měsícem jsem řešil zadní náboj. Jeho dodavatelé ho mají za 6100,-Kč a ani bez marže to nebyl bůhví jakej cenovej zázrak, tak jsem si sehnal KOYO za 3100,- Za práci s výměnou + sborka a rozborka, vyčištění seřízení zadních "bubnokotoučů" 1000,- Já jsem spokojen. Posledně jsem si náboj na druhé straně dělal sám a je to slušná otročina. S cenou že jsem mimo >:-[] Tak mi vysvětlete proč jdete dle vás "pod cenou" Dokud jsem pracoval v Praze, tak jsem tam i servisoval a ze známosti jsem měl cenu 200(to byl už větší servis-4 zvedáky, 5 servisáků), normálně dávali 250-300. Jen na auta z havarijek měli "spešl" sazbu. Když mi dělali komplet klempířinu a přeskládání čumáku po srážce se srnou ve 110, kdy jsem jim musel dát fotku, jak má předek vypadat, tak byla práce za 6000-auto tam bylo 5 dní a 5 dní se na něm dělalo(že tam jen nestálo vim, protože jsem z kanclu koukal přímo k nim na dílnu a chodil tam na cígo a kafe) Plechy nešly sehnat, takže stará klempířina(ale to byla fakt cena ze známosti) Láknul jsem si to pak sám. Ještě že vy všemu rozumíte a na dálku jste schopen posoudit stav vozu, včetně znalostí a vědomostí majitele vozu a servisního technika. Jen mi teď vysvětlete, jak jsem tedy jako úplnej *, kterej tomu nerozumí mohl postavit auto na Rally komplet dle sportovního řádu a ještě k tomu tak "blbě" že hned na prvním závodě dojelo 2. ve své třídě(Rally Teplice, 2005, třída A2) Věřím, že jste dobrý mechanik, (blbej se dnes neuživí) ale zcela zbytečně zde čeříte vody. Konec, tečka.
19. 3. 2013 19:30
Re: Bordel
Vy vážně nejste normální a vašemu dvornímu mechanikovy přeji aby jste mu i nadále děla dojnou krávu a Vám přeji aby jste se s jeho kousky co se týče úprav dílů někde nezabil, hlavně to nikde moc neventilujte jelikož mu zaděláváte na průser a sobě taky tím že vaše auto nesplňuje technický stav. Co se týče těch tlumičů počítáte špatně jelikož zapomínáte na to že na dílech mám taky nějaký rabat že? Stejně je to i s tím olejem, olejovým a vzduchovým filtrem a nevím proč bych se o to měl připravovat. Zkuste si přinést do hospody svoje knedlíky že chcete jenom gulášek. Neřešte něco čemu nerozumíte A to že se v Prze platí běžně 300,- za hodinu práce jste úplně mimo běžná hodinovka v neznačce je 350,- a víc.
19. 3. 2013 08:25
Re: Bordel
Ach jo, hned na začátku jsem uvedl" z nových dílů" a v dalším příspěvku píšete cosi o vrakáči ;-) A kdo že tu nepobírá psaný text? Sice máte hodinovku 310,-, což je v Praze a i všude okolo běžná sazba v malém servisu, ale za 3 hodiny s tlumičema si řeknete 2500-logika? Kde? Vždyť to je 830Kč/h. U vás bych si tlumiče měmit nenechal. Ale to už je jiná, když to zákazník bere, tak proč ne. S olejem to máte super, to se musí nechat až na to, že mi z toho leze, že máte olej + filtr napálenej o 500, nebo je to jen motivace, aby brali olej od Vás a točilo se zboží? Opět z toho leze hodinovka 500. Do MPV mi mění za 1000,- , 5 litrů oleje+filtr včetně práce a do Hondy si dávám vlastní olej, protože tu prapodivnou specifikaci co požaduje nemá jako sudovku a nebude trávit hodiny u netu, aby našel ten správnej lacině a řekne si ty 300 za práci a filtr. Jak já jsem rád za "svýho" mechanika.
18. 3. 2013 19:01
Re: Bordel
Chápat psaný text by jste se měl naučit spíš Vy. Neříkal jsem že si za tři hodiny účtuji 2500,- ale pouze a jen to že na servise u auta na heveru to za ty tři hodiny můžu vydělat. Stačí výměna tlumičů. Hodinovku mám 310,- na hodinu což je v Praze "nejnižší". Nevím proč bych měl měnit těch cca 2500,- za 200,-. Stk někde v malém městečku nebo obci může trvat hodiny i když o tom pochybuji Za výměnu oleje si nepočítám nic když si zákazník koupí olej u mě. Má li svoje věci platí 500,-. Co se týče STK za Benzínové aut so si účtuji 2650,- V tom je měření emisí ofiko cen 500,-, STK ofiko cena 750,-, prohlídka před STK tzv. příprava a čas s STK strávený. U Dieselu je to 2850,- jen pro to že jsou o 200,- dražší emise. Jak jsem již psal, každý si to může absolvovat sám, nikoho k tomu nenutí.