Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zdraží auta z Číny kvůli clům? Reakce automobilek se různí

BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
112 Fotogalerie
Marek Bednář

Dodatečná cla na čínské elektromobily kvůli tamní státní podpoře, která v Evropě znamená křivení trhu, budou ústit ve zdražování některých importovaných modelů. S jistotou se však zatím vyjádřila pouze jedna automobilka, která v Číně auta pro Evropu „jen“ vyrábí.

Evropská unie v pátek 5. července zavedla předběžná dodatečná cla na importované elektrické vozy z Číny ve snaze narovnat prostředí na evropském automobilovém trhu. Některé automobilky z Číny totiž mají ve srovnání s evropskými firmami nefér výhodu ve státní podpoře, která má různé formy, ale jediný výsledek – možnost prodávat elektroauta v Evropě levněji.

Cla budou s definitivní platností zavedena až od listopadu letošního roku, do té doby může dojít k jejich všemožným úpravám. Různí výrobci nicméně už nyní na změnu reagují různě, třebaže pochopitelně žádný z nich kladně.

Přesto jediná automobilka, která ohlásila plány na zvýšení cen kvůli clům, je Tesla. Ta je sice americká, ale v Šanghaji vyrábí Model 3 i pro import do EU. Týká se ho zhruba 21% clo navíc ke standardním deseti procentům, kterými je zatíženo všechno zboží importované do EU zvenčí.

Značka MG, která patří do koncernu SAIC a v Česku je z těch skutečně čínských nejúspěšnější, je zatížena dodatečným clem ve výši 37,6 %. To je nejvíc ze všech automobilek, kterých se cla týkají. Koncern SAIC ovšem podle agentury kvůli clům požádá o slyšení u Evropské komise. „Komise přehlédla některé informace a protiargumenty předložené při vyšetřování,“ uvedla čínským státem vlastněná automobilka v prohlášení.

Video placeholder
Martin Vaculík a MG HS • Zdroj: auto.cz

České zastoupení automobilky MG zatím nemá dostatek informací k tomu, aby se mohlo relevantně vyjádřit. Uvádí ale, že většina českých prodejů tvoří spalovací auta či hybridy. Dodatečné clo by se týkalo pouze bateriových elektromobilů.

Nio, které prodává auta zejména na severu Evropy, čelí dodatečnému clu 20,8 %. Ohlásilo, že ceny možná upravovat bude. Značka Polestar, která patří do portfolia Geely stejně jako Volvo, bude muset přijímat „zmírňující opatření“, tedy kromě nárůstu cen také snižování nákladů. Součástí však nemá být snižování počtu zaměstnanců.

Značka Chery, která právě začíná prodávat crossover Omoda 5 s benzínovým motorem v Itálii za cenu od 27.900 eur (702 tisíc korun) jde na cla jiným způsobem – chce v Evropě auta montovat. Plány na výrobu aut nedaleko Barcelony ve spolupráci s lokálním partnerem jsou už hotové, automobilka nyní hledá prostor pro druhou evropskou továrnu, protože jedna plánované expanzi stačit nemá.

Také Itálie láká čínské automobilky, aby na jejím území vyráběly svá auta. Jednou z automobilek, která zvažuje výrobu továrny, je státní Dongfeng. Výroba aut v Itálii má přitom jistou nevýhodu ve vysokých nákladech v porovnání s některými jinými evropskými zeměmi; podle starších zpráv z koncernu Stellantis se Alfa Romeo Junior vyrábí v Polsku proto, že kdyby se vyráběla v Itálii, stála by zákazníky o 10 tisíc eur (252 tisíc korun) víc.