Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ZIL-41052: Limuzína po Gorbačovovi za 34 milionů korun

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Milovníci socialistických vozů zaplesají. Sovětské vládní limuzíny značky ZIL nejsou ke koupi každý den a pro západní sběratele představují lákadlo. V téhle se navíc vozili státníci.

V Moskvě je na prodej černá limuzína ZIL-41052 z roku 1989, do které usedali první a poslední sovětský prezident Michail Gorbačov a jeho ruský nástupce Boris Jelcin. Byla postavena speciálně pro prvního jmenovaného. 6339 mm dlouhý,2088 mm široký a 1540 mm vysoký obr s hmotností 5,5 tuny je samozřejmě pancéřovaný a má řádně tlustá neprůstřelná skla. Pneumatiky se nebojí ani kulek, i přes násilné proražení a únik vzduchu je na nich schopno auto jet. Příď připomíná zčásti americké vozy a zčásti britské Rolls-Royce, což ovšem není nijak překvapivé.

K rozpohybování tohoto drobečka sloužil zážehový vidlicový osmiválec 7,7 l s výkonem 235 kW. Měl s ním určitě dost práce, i když jej dokázal rozjet až na 190 km/h. Předpokládáme, že maximální rychlost nebyla v praxi nikdy využita... ZIL je samozřejmě klasické koncepce s pohonem zadních kol přes samočinnou převodovku. Zadní část, kde si státníci hověli, byla vybavena ještě typickými protisměrnými sklopnými sedátky, na oknech nechyběly záclonky. Interiér je i na konec 80. let trochu zastaralý, například podobný volant měly už Volgy 21. Chromovaný středový kruh sloužil jako zvukové výstražné znamení. Ale nechybí v něm dřevěné obložení.

Češi znají vládní zily různých typů velmi dobře, neboť se v nich před „sametem“ vozili i někteří českoslovenští mocipáni. Když Hrad vyprazdňoval garáže, neměl o černé limuzíny prakticky nikdo zájem. Většina z nich pak skončila ve sbírce Aloise a Ladislava Samohýlů ve Zlíně. Částka, kterou požaduje současný majitel se zdá být v souvislosti s tímto faktem trochu přehnaná. Jeden a čtvrt milionu eur (34,3 milionu korun) je opravdu hodně a jsme zvědavi, zda se vůz prodá.

Ale třeba nějaký západní sběratel už kvůli jeho uživatelům zájem projeví. Působivé auto je ve výborném stavu a na tachometru má pouze 29.403 km. Ve vládních garážích přitom odpočívalo až do roku 2007. Objevilo se v nabídce serveru James Edition, nachází se však v ruské metropoli, jak už bylo uvedeno na začátku článku. Tříprostorových klasiků typu 41052 postavil moskevský Zavod imeni Lichačeva pouhých třináct kusů, což z něj dělá navíc pořádnou raritu.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - Barrichello
15. 6. 2014 21:38
Dokumentární filmy z továrny
ZIL - poslední ruská limuzína o výrobě 3 ks kabrioletů na slavnostní přehlídku na rudém náměstí v roce 2010 a o situaci v továrně . Stojí to za to se podívat [odkaz]
Avatar - flyboyeda
15. 6. 2014 10:32
Re: Big... pig?
:no:
14. 6. 2014 23:20
Big... pig?
Rusko - barbarstvi a nejvetsi destruktivni sila pro planetu.
14. 6. 2014 20:46
Hm...
Niekedy mám pocit, že autor po sebe článok nečíta, alebo prinajmenšom nad jeho obsahom zvlášť nedumá (možno nemá čas)...
Najprv sa pozastavuje nad sumou, ktorú za voz pýtajú, lebo však v zbierke istých českých zberateľov je ZIL-ov dosť. A vzápätí popisuje, aká je to rarita, jeden z 13 kusov, pancierované auto s pár tisíc km na počítadle, v ktorom sa vozili Gorbačov aj Jeľcin...
Fakt mám z niektorých tunajších článkov pocity prinajmenšom rozporuplné...
Avatar - Barrichello
14. 6. 2014 20:24
ZIL - legenda
nejlepší vozy východního bloku, kvalitní ruční práce, špičková robustnost, ruské ameriky ovšem s monhem lepší kvalitou díky ruční výrobě úzkého týmu odborníků na speciální vozy, které tyto ZILy vyrábí. :yes: