ZIL-41052: Limuzína po Gorbačovovi za 34 milionů korun
V Moskvě je na prodej černá limuzína ZIL-41052 z roku 1989, do které usedali první a poslední sovětský prezident Michail Gorbačov a jeho ruský nástupce Boris Jelcin. Byla postavena speciálně pro prvního jmenovaného. 6339 mm dlouhý,2088 mm široký a 1540 mm vysoký obr s hmotností 5,5 tuny je samozřejmě pancéřovaný a má řádně tlustá neprůstřelná skla. Pneumatiky se nebojí ani kulek, i přes násilné proražení a únik vzduchu je na nich schopno auto jet. Příď připomíná zčásti americké vozy a zčásti britské Rolls-Royce, což ovšem není nijak překvapivé.
K rozpohybování tohoto drobečka sloužil zážehový vidlicový osmiválec 7,7 l s výkonem 235 kW. Měl s ním určitě dost práce, i když jej dokázal rozjet až na 190 km/h. Předpokládáme, že maximální rychlost nebyla v praxi nikdy využita... ZIL je samozřejmě klasické koncepce s pohonem zadních kol přes samočinnou převodovku. Zadní část, kde si státníci hověli, byla vybavena ještě typickými protisměrnými sklopnými sedátky, na oknech nechyběly záclonky. Interiér je i na konec 80. let trochu zastaralý, například podobný volant měly už Volgy 21. Chromovaný středový kruh sloužil jako zvukové výstražné znamení. Ale nechybí v něm dřevěné obložení.
Češi znají vládní zily různých typů velmi dobře, neboť se v nich před „sametem“ vozili i někteří českoslovenští mocipáni. Když Hrad vyprazdňoval garáže, neměl o černé limuzíny prakticky nikdo zájem. Většina z nich pak skončila ve sbírce Aloise a Ladislava Samohýlů ve Zlíně. Částka, kterou požaduje současný majitel se zdá být v souvislosti s tímto faktem trochu přehnaná. Jeden a čtvrt milionu eur (34,3 milionu korun) je opravdu hodně a jsme zvědavi, zda se vůz prodá.
Ale třeba nějaký západní sběratel už kvůli jeho uživatelům zájem projeví. Působivé auto je ve výborném stavu a na tachometru má pouze 29.403 km. Ve vládních garážích přitom odpočívalo až do roku 2007. Objevilo se v nabídce serveru James Edition, nachází se však v ruské metropoli, jak už bylo uvedeno na začátku článku. Tříprostorových klasiků typu 41052 postavil moskevský Zavod imeni Lichačeva pouhých třináct kusů, což z něj dělá navíc pořádnou raritu.