Zima s elektromobilem. Jak se v mrazu žije s Teslou Model S?
Automobily s elektrickým pohonem v následujících letech patrně zažijí boom, a tak se stále více zákazníků ptá, jak vlastně fungují v různých podmínkách. Je dobře známým jevem, že dojezd elektromobilů je hodně závislý na jízdním stylu nebo povětrnostních podmínkách. Třeba v zimě tak může být o hodně nižší než avizují udávaná čísla. Jak v zimních podmínkách konkrétně funguje Tesla Model S? Zapátrali jsme po zkušenosti jejích uživatelů.
Model S (ve verzi 85D) teď slouží třeba v redakci britského magazínu Car, která jej má na dlouhodobý test. Redaktoři prozatím tvrdí, že v zimě Tesla ujede na jedno nabití nějakých 322 kilometrů, na spotřebu náročná jízda na dálnici však toto číslo dokáže srazit pod 290 kilometrů. Model S je ale v redakci zatím krátce, a tak jeho uživatelé zatím nemají srovnání s dojezdem v létě. Tvrdí však, že zvládnout se dá i přes 420 kilometrů na jedno nabití, což už ale chce trochu snahy.
Kanadský majitel Rick Soderstorm přímo na stránkách Tesly přiznává podobné zkušenosti. Žije v Ottawě, kde tuhé zimní mrazy srazí dojezd auta až na nějakých 200 kilometrů, při popojíždění ve městě. Na podzim přitom zvládá až 450 kilometrů, tedy v závislosti na počasí, rychlosti nebo užití klimatizace/topení.
Svými zážitky se na YouTubu podělil také Bjørn Nyland, který žije v Norsku, a tak Model S většinu času používá za chladného počasí. Ten hovoří dokonce o čtyřistakilometrovém dojezdu během zimních podmínek, což je dvacetiprocentní úbytek proti letním podmínkám.
Co se týče výbavy, tak redaktoři časopisu Car oceňují třeba pohon všech kol, díky němuž si vůz hravě poradí i s kluzkým povrchem. A to prosím nazouvá letní pneumatiky, konkrétně Continental ContiSportContact. Líbí se jim také možnost vyhřívání všech pěti sedadel, vzadu tak nejsou vyhřívané jen krajní sedačky, jak je obvyklé, ale také místo uprostřed.
Uživatel Doug G na diskusním fóru TeslaMotorsClub si zase všimnul odlišného fungování auta v zimě. Za nízkých teplot je omezen výkon motoru a vypnuta rekuperace brzdné energie, aby se neničily bateriové články. Dobíjení při brzdění se opět zapne až ve chvíli, kdy se automobil dostatečně zahřeje. K tomu slouží i vyhřívání baterií, které dokáže vzít při popojíždění hodně energie, což omezuje dojezd. Ostatním majitelům pak v zimě obecně doporučuje, aby vůz nechali vyhřát během nabíjení, což lze provést pomocí mobilní aplikace. A podobně jako jiní chválí pohon všech kol a nastavení kontroly trakce.