Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zima s elektromobilem. Jak se v mrazu žije s Teslou Model S?

David Bureš David Bureš 10. 2. 2018 • 04:58
72
48
Zobrazit náhledy (72)
Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S Tesla S
Elektromobily mají s chladným počasím problém, to je dobře známý fakt. Platí to i pro Teslu? Jak ji v zimních podmínkách hodnotí její uživatelé?

Automobily s elektrickým pohonem v následujících letech patrně zažijí boom, a tak se stále více zákazníků ptá, jak vlastně fungují v různých podmínkách. Je dobře známým jevem, že dojezd elektromobilů je hodně závislý na jízdním stylu nebo povětrnostních podmínkách. Třeba v zimě tak může být o hodně nižší než avizují udávaná čísla. Jak v zimních podmínkách konkrétně funguje Tesla Model S? Zapátrali jsme po zkušenosti jejích uživatelů.

Model S (ve verzi 85D) teď slouží třeba v redakci britského magazínu Car, která jej má na dlouhodobý test. Redaktoři prozatím tvrdí, že v zimě Tesla ujede na jedno nabití nějakých 322 kilometrů, na spotřebu náročná jízda na dálnici však toto číslo dokáže srazit pod 290 kilometrů. Model S je ale v redakci zatím krátce, a tak jeho uživatelé zatím nemají srovnání s dojezdem v létě. Tvrdí však, že zvládnout se dá i přes 420 kilometrů na jedno nabití, což už ale chce trochu snahy.

Kanadský majitel Rick Soderstorm přímo na stránkách Tesly přiznává podobné zkušenosti. Žije v Ottawě, kde tuhé zimní mrazy srazí dojezd auta až na nějakých 200 kilometrů, při popojíždění ve městě. Na podzim přitom zvládá až 450 kilometrů, tedy v závislosti na počasí, rychlosti nebo užití klimatizace/topení.

Svými zážitky se na YouTubu podělil také Bjørn Nyland, který žije v Norsku, a tak Model S většinu času používá za chladného počasí. Ten hovoří dokonce o čtyřistakilometrovém dojezdu během zimních podmínek, což je dvacetiprocentní úbytek proti letním podmínkám.

Co se týče výbavy, tak redaktoři časopisu Car oceňují třeba pohon všech kol, díky němuž si vůz hravě poradí i s kluzkým povrchem. A to prosím nazouvá letní pneumatiky, konkrétně Continental ContiSportContact. Líbí se jim také možnost vyhřívání všech pěti sedadel, vzadu tak nejsou vyhřívané jen krajní sedačky, jak je obvyklé, ale také místo uprostřed.

Uživatel Doug G na diskusním fóru TeslaMotorsClub si zase všimnul odlišného fungování auta v zimě. Za nízkých teplot je omezen výkon motoru a vypnuta rekuperace brzdné energie, aby se neničily bateriové články. Dobíjení při brzdění se opět zapne až ve chvíli, kdy se automobil dostatečně zahřeje. K tomu slouží i vyhřívání baterií, které dokáže vzít při popojíždění hodně energie, což omezuje dojezd. Ostatním majitelům pak v zimě obecně doporučuje, aby vůz nechali vyhřát během nabíjení, což lze provést pomocí mobilní aplikace. A podobně jako jiní chválí pohon všech kol a nastavení kontroly trakce.

Témata
12. 2. 2018 10:30
Re: Tady i nějaká data
Supercharger ti dobije do plna. Otázka je, jestli to chceš. Jednak to zatěžuje baterii. A pak, pokud chceš na delší trase strávit nabíjením co nejméně času, nemůžeš nabíjet do plna. Protože rychlost nabíjení není konstantní. Lepšího výsledku dosáhneš častějším nabíjením po menších dávkách.
12. 2. 2018 10:05
Re: Jak se v mrazu žije s Teslou Model S?
Máš místo focení hrát hry. >:D Pamatuji si, jak jsem jednou zkoušel ovládání v rukavicích a fungovalo to tak dobře, že jsem mohl v mrazu bez problémů hrát. Topné těleso jménem procesor baterii vychladnout nenechá. ;-) Jinak máš pochopitelně pravdu, chlad má vliv na využitelnou kapacitu. Například, i proto se dělají čelovky s baterií na dlouhém kabelu a v zimě se právě doporučuje strčit baterii pod oblečení (když jsi třeba na běžkách).

Nicméně baterie se při vybíjení zahřívá, má ztráty, a studená baterie má ještě větší ztráty než zahřátá (tedy topí ještě víc). Odběr je u elektromobilu přeci jen někde jinde. Netvrdím, že to bude stačit, ale je to faktorem. Ztráty má i elektronika i motor. A vždy je možnost topit. Nakonec, posádka nebude chtít mrznout.
11. 2. 2018 22:52
Re: Jak se v mrazu žije s Teslou Model S?
To si jako myslíš, že je v 50 km/h odpor vzduchu prakticky zanedbatelný?
11. 2. 2018 22:46
Re: Jak se v mrazu žije s Teslou Model S?
Protoze je baterka skladana z clanku (ne z monoclanku jako u tesly) zustava 20% kapacity v kazde baterce.

Jak si tohle má člověk vysvětlit? Víš alespoň ty sám, co jsi chtěl říct? Představ si, že baterie Tesly se také skládá z článků. Monočlánek znamená jeden článek. Dalo by se říct baterie o jednom článku, ale to je jako skupina o jednom členu. Když máš jeden článek samostatně, je to monočlánek; když články tvoří celek, je to baterie. I když pominu terminologii, pořád nevím, cos chtěl říct. Proč by měla nevyužitelná kapacita souviset s tím, že je baterie tvořena články?
Avatar - Barrichello
11. 2. 2018 20:44
Re: Zima není žádný problém,
nebudu neboj. Až bude chtít jet na elektriku, svezu se trolejbusem >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku