Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zimní pneumatiky nejsou zbytečné

Abarth
Abarth
2 Fotogalerie
redakce AUTO.CZ
Zima se letos přihlásila o slovo pouze několikrát, pořádné vánice a mráz nás terpve zřejmě čekají. Proto jsme připravili na poslední chvíli několik základních faktů vysvětlujících, proč byste měli jezdit na zimních pneumatikách.

Většina motoristů považuje rituál přezouvání pneumatik za samozřejmost, stále

se však najdou jedinci, kteří se nebojí prohlásit, že zimní pneumatiky nemají na

bezpečnost provozu vliv a dobrý řidič zimní pneumatiky vůbec nepotřebuje. Je s

podivem, že takové názory mohou zaznít v době, kdy účinnost zimních pneumatik

prokázaly stovky nezávislých testů a média pravidelně zveřejňují články s

názornými ukázkami brzdných drah na letních a zimních pneumatikách. Jelikož

argumenty stále nestačí, provádí se další a další testy.

Výrobcům a prodejcům pneumatik vydatná mediální masáž samozřejmě vyhovuje,

ale důvod, proč nejen automobilová periodika stokrát zmíněné argumenty znovu

opakují, nemají s prodejností zimních pneumatik nic společného. Jde nám o

bezpečnost silničního provozu, jde o zdraví vaše i všech kolem vás. Pro všechny,

kteří stále pochybují o smyslu zimních pneumatik i pro ty, kteří se chtějí

utvrdit o správnosti svého přesvědčení, jsme připravili a vyvrátili deset

nejrozšířenějších mýtů o zimních pneumatikách. Nejdříve si připomeňme základní

fakta.

  • Směs použitá na výrobu zimních pneumatik nemůže na rozdíl od letní směsi

    „zmrznout“ či „ztuhnout“, zimní pláště tedy poskytují vyšší jízdní komfort a větší míru bezpečí. Zimní pneumatiky jsou bezpečnější než letní, jakmile začne teplota pravidelně klesat pod 7 stupňů C.

  • Podle platné legislativy některých zemí může mít jízda s nevhodnými

    pneumatikami dokonce právní důsledky nebo se může také odrazit v pojistném krytí.

Graf zobrazuje výsledek měření brzdné dráhy zimní a letní pneumatiky na

sněhu při rychlosti 50 km/h. Brzdná dráha automobilu s zimní pneumatikou je o 8 metrů kratší než brzdná dráha automobilu s letními pneumatikami.


Stejně názorný je i druhý graf. Tentokrát byla rychlost vozidla 30 km/h a

povrch vozovky byl pokryt vrstvou ledu. Brzdná dráha vozidla se zimními

pneumatikami je i při tak nízké rychlosti o 11 metrů kratší.

Mýtus 1: Zimní pneumatiky jsou příliš drahé

Zimní pneumatiky něco stojí, stejně jako pneumatiky letní. Na trhu se nicméně

nabízí řada zimních pneumatik, z nichž mnohé mají velmi příznivou cenu. Jejich používáním v zimním období se pochopitelně prodlužuje

i životnost pneumatik letních.


Mýtus 2: Nikdy tady nesněží

Pokud klesnou průměrné denní teploty pod 7 o C, jsou zimní pneumatiky ve

srovnání s letními bezpečnější. Zatímco běhounová směs letních pneumatik s klesající teplotou tuhne, zimní pneumatiky zůstávají elastické.


Mýtus 3: Nové letní pneumatiky jsou dostatečně bezpečné

Přestože dezén nových letních pneumatik má dostatečnou hloubku, tyto

pneumatiky nejsou určeny pro zimní podmínky. Absence zimní běhounové směsi

způsobuje jejich přílišnou tuhost, která nezajistí dostatečnou přilnavost a

záběr.


Mýtus 4: Se zimními pneumatikami nelze jezdit rychle

Moderní zimní pneumatiky se vyrábějí v nejrůznějších rychlostních

kategoriích. Záleží vždy na konkrétním modelu, některé pneumatiky jsou konstruovány pro rychlost až do 240 km/h.


Mýtus 5: Mám ABS a ESP, zimní pneumatiky nepotřebuji

I ty nejlepší kontrolní systémy jsou závislé na tom, zda je brzdná a hnací síla

efektivně přenesena na vozovku. Letní pneumatiky ztrácejí při nízkých teplotách

své adhezní vlastnosti a elektronické systémy nemohou fungovat stejně efektivně,

jako na zimních pneumatikách.


Mýtus 6: Kam uskladním letní pneumatiky? Nemám žádné prostory

Nedostatek skladovacích prostor není omluvou pro nepoužívání zimních pneumatik. Kvalitní pneuservis dokáže zajistit uskladnění letních pneumatik,jejich kontrolu a následnou montáž v jarním období za rozumnou cenu.


Mýtus 7: Zimní pneumatiky nevypadají dobře

Současné zimní pneumatiky se letním velmi podobají, hrubý blokový dezén je minulostí. Moderní zimní pláště se od letních odlišují zejména bohatým

lamelováním běhounu (malými zářezy v dezénu), které podstatně zlepšuje výkon

na sněhu i ledu.


Mýtus 8: Zimní cesty se udržují

Ne všechny silnice jsou udržovány, avšak i na těch udržovaných musíme počítat s tím, že mohou být zaváty sněhem, protože pracovníci údržby

silnic a dálnic nemohou být všude.


Mýtus 9: Povinné ručení kryje všechna rizika

Pokud se stanete účastníkem dopravní nehody, kterou nezaviníte,

škoda je uhrazena z povinného ručení viníka nehody. V případě, že nehodu způsobíte a nemáte sjednáno havarijní pojištění, musíte si opravu automobilu

zaplatit sami.


Mýtus 10: Zimní pneumatiky jsou hlučné

Už dávno neplatí, že obutím zimních pneumatik se vystavíte nepříjemnému

hluku. Dnešní zimní pneumatiky vykazují téměř stejnou hlučnost jako pneumatiky

letní.





reklamní sdělení:

Nejlepší ceny zimních pneu, litých kol, střešních nosičů najdete na www.autozima.cz