Grandiózně normální SUV je v Česku: První jízda s Opelem Grandland Hybrid
Nový hybridní Opel Grandland dorazil do Česka. Je docela normálním SUV pro všechny a se základním mild-hybridem funguje příjemně.
Opel s novým rokem zahajuje ofenzívu nových SUV modelů a jedním z nich je i druhá generace kompaktního SUV Grandland. Novinka měla českou výstavní premiéru už na loňském e-Salonu a se začátkem letošního roku oficiálně vstupuje na náš trh. Německá značka současně uvádí, že je prvním modelem Opel zakládajícím na nové modulární platformě STLA Medium od Stellantisu a láká na bohatou výbavu i atraktivní cenu.
Novinka je větší než předchůdce
Opel Grandland se představuje s nejnovějším designovým jazykem značky s minimalistickými čistými křivkami i výrazně osvětlenými konci. Předek má charakteristickou masku 3D Opel Vizor s osvětleným logem blesku i novou generací neoslňujících adaptivních LED světlometů Intelli-Lux HD, u nichž se každý světlomet skládá z více než 50 tisíc LED elementů. Na zádi zaujme hlavně osvětlený nápis Opel.
V reálném světě tak nový Opel Grandland působí mnohem hodnotněji než odcházející předchůdce, a navíc trochu narostl. S délkou 4650 milimetrů je novinka o 173 milimetrů delší. S 1665 milimetry je o 35 mm vyšší a šířka 1934 milimetrů znamená 49 mm navíc. Rozvor náprav je 2784 milimetrů pro hybridní verze, respektive 2795 milimetrů pro elektromobil.
Díky nárůstu rozměrů je nový grandland mezigeneračně prostornější, což ocení hlavně cestující na zadních sedadlech. S prodloužením tam přibylo 20 milimetrů v prostoru pro nohy, a protože všechny varianty mají akumulátor v podlaze, není jím negativně ovlivněna velikost zavazadlového prostoru se základním objemem 550 litrů a nastavitelnou podlahou.
Během tiskové prezentace při uvedení modelu na český trh se litrový objem stal důležitou informací. V moderní kabině, pokračující v trendu „digitálního detoxu“, totiž najdete odkládací schránky s celkovým objemem 36 litrů. Ten se rovná klasickému kabinovému kufru. Kapsy na předních dveřích mají 3,7 litru a v loketní opěrce najdete chlazený prostor o 12 litrech.

Grandland je v Česku dostupný ve dvou výbavách – Edition a GS – a automobilka v modelu nabízí i svá tradiční ergonomická sedadla s certifikací AGR, koženým čalouněním, aktivní ventilací i masážní funkcí. A než se přesuneme k motorům, připomeneme, že palubní deska nese 10“ digitální přístrojový štít a 16“ dotykovou obrazovku infotainmentu s navigací.
48voltový mild-hybrid je hlavní zástupce spalováků
V Česku se nový Opel Grandland bude prodávat se třemi variantami pohonu – 48voltovým mild-hybridem, plug-in hybridem i elektrickým pohonem, který se v budoucnu stane jedinou volbou se čtyřkolkou. Dnes se však budeme věnovat jen mild-hybridnímu modelu, protože cílí na největší skupinu zákazníků a byl jedinou dostupnou variantou při prvních českých jízdách.
Stellantis se vzdává původního tříválcového PureTechu bez elektrifikace, který postupně nahrazuje novým 48voltovým mild-hybridem s přeplňovanou tříválcovou dvanáctistovkou a novou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou e-DCS6. V novém grandlandu je základní motorizací a nabízí standardní maximální výkon 100 kW (136 koní) a nejvyšší točivý moment 230 newtonmetrů od 1750 otáček za minutu.
Opel se s námi při prvních jízdách podělil i o technickou zajímavost. I když nový tříválec má normální startér, o studené starty se stará primárně elektromotor ve dvouspojkové převodovce, jemuž v opravdu chladných podmínkách pomáhá i klasický spouštěč.
A teď už k první jízdě. Nový Opel Grandland se technicky nijak neliší od ostatních koncernových sourozenců se stejným 48voltovým mild-hybridem, ale protože jsem s několika různými modely s tímto motorem už jel, zaujala mě především celková kultivovanost jeho chování. Jízdní projev závisí na konkrétním voze i adaptaci převodovky, ale v mnou testovaném grandlandu se chovala příjemně.
Grandland se rozjížděl klidně a bez cukání, stejně tak zpomaloval. V tuto chvíli musím připomenout svůj loňský test minulého Peugeotu 5008, ač na starší platformě EMP2, jež při zastavování cukal a dusil se. To se v grandlandu naštěstí neděje. Dynamika vozu pak odpovídá jeho výkonu a velikosti – nejedná se o žádné letadlo, ale při běžných rychlostech do 130 km/h se ochotně sbírá ve středním otáčkovém pásmu a jede přijatelným tempem.
A co celkový komfort? Opel Grandland Hybrid je pocitově trochu tužší, ale pokud nenarazíte na vyloženě obrovské ostré nerovnosti, není příliš tvrdý. Na normálních silnicích je pohodlný a u pocitově slabších brzd si musíte zvyknout na hlubší prošlápnutí, pokud chcete brzdit intenzivněji – předchází jim totiž neustále přítomná nenastavitelná adaptivní rekuperace.
Během prvních jízd jsme se s ním však svezli jen několik málo kilometrů, a tak si s větším hodnocením počkáme až na na náš standardní redakční test. Opel Grandland s mild-hybridem však působí jako příjemné obyčejné SUV pro rodinu, a pokud bychom se měli inspirovat reklamní rétorikou značky, nazveme jej „grandiózně normálním SUV“.
Opel Grandland - technické údaje | ||||
1.2 Turbo (100 kW) Hybrid eDTC6 | 1.6 Turbo (143 kW) PHEV eDCT7 | EV 157 kW a 73 kWh | EV 157 kW a 82 kWh | |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 1598 | - | - |
Výkon [kW] | 100 | 110 (spalovací motor)/143 (systémový) | 157 | 157 |
Točivý moment [N.m] | 230 | 350 (systémový) | 345 | 345 |
Výkon elektromotoru [kW] | 21 | 92 | - | - |
Převodovka | 6 DCT | 7 DCT | bezestupňová | bezestupňová |
Kapacita akumulátoru [kWh] | 0,898 | 17,9 | 73 | 82 |
Dojezd na elektřinu [km] | - | až 87 | až 523 | až 582 |
Max. rychlost [km/h] | 202 | 220 | 170 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,2 | 7,8 | 9 | 9 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP | 5,5-5,6 l na 100 km | 0,8 l + 21,9-23,4 kWh na 100 km | 16,9-17,6 na 100 km | 17,8-18,5 |
Cena Edition [Kč] | 769.990 | 969.990 | 1.079.990 | 1.119.990 |
Cena GS [Kč] | 819.990 | 1.019.990 | 1.129.990 | 1.169.990 |