Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Změny zdravotních prohlídek seniorů: Lepší už to nebude

Petr Barták Petr Barták 7. 4. 2019
8
32
Zobrazit náhledy (8)
Školení Zatáčka Zdravověda

Zdravotní stav řidičů seniorů nad 65 let musí být podložený potvrzením od lékaře. Pokud ho šofér nemá, nebo je propadlé, bude stávající postih brzy přísnější. Na co si ještě dávat pozor?

Zpomalená reakce nebo nerozhodnost řidičů nad 65 let může způsobit vážné problémy ostatním účastníkům silničního provozu. Mediálně hodně sledované jsou především jízdy v protisměru na dálnici či nehody s vážnými následky. Jako třeba minulý týden ve Štramberku – 81letý řidič tu nejprve srazil chodkyni a po dalších několika stech metrů narazil do stromu. Následkům zranění podlehl, sražená žena je v péči lékařů. Co bylo příčinou obou nehod, policie vyšetřuje. Jednou z variant je i zdravotní selhání.

Právě na co největší eliminaci takových případů apeluje kromě vzdělávacích programů připravovaná změna bodového systému, která významně zpřísňuje postihy za absenci dokladu o zdravotní způsobilosti k řízení vozidel řidičů nad 65 let. „Zatímco nyní je pokuta za jízdu bez tohoto dokladu pět až deset tisíc korun a zákaz řízení od šesti do dvanácti měsíců, nově je rozpětí pokut za tento přestupek stanoveno na sedm až pětadvacet tisíc korun, přičemž doba bez řidičáku se prodlužuje až na rok a půl,“ popisuje změnu mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.  

Resort prý ale neplánuje zavádět žádná další významná zpřísnění ve vztahu k řidičům seniorům. Aktuální pravidla jsou podle ní nastavena dostatečně a ministerstvo jen chce, aby byla striktně dodržována. „Nadále tak bude i po změnách platit, že za tento přestupek nebudou trestné body,“ uzavírá Rezková.

Chybí lidský přístup

Nestačilo by ale seniorovi s propadlým potvrzením, který nemá žádné trestné body, vyměřit třeba týdenní lhůtu, během níž by dal vše do pořádku a sankci se vyhnul? Nebo vše řešit domluvou? Nic takového nikdy neplatilo a změna tímto směrem se nechystá ani v budoucnu. „Při zjištění takovéhoto přestupku nemůžeme přejít k domluvě, nebo nechat zaplatit řidiče pokutu na místě, vše se musí řešit podle zákona přes správní úřad,“ říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch, který podle svých slov navrhované zpřísnění postihů podporuje. „Nechceme nikoho zbytečně obtěžovat, jen apelujeme na to, aby všichni měli svoje věci v pořádku a silnice byly bezpečnější,“ dodává ještě Lerch.  

Postihy jsou tak plně v kompetenci dopravních úřadů, jejichž pracovníci ovšem nemají pro šoféry penzisty s propadlou prohlídkou žádné pochopení. Dokládá nám to případ Aloise Volkmanna, seniora na invalidním vozíku, kterému loni za propadlou prohlídku nakonec úřady vyměřily pokutu v souhrnu šest tisíc korun a i přes svoji sníženou pohyblivost zůstal půl roku bez řidičáku. Zákon ani mírnější postih nedovoluje, jak jsme si ověřili u úředníků na dopravních úřadech: „Sankce byla vašemu čtenáři uložena na spodní hranici možného, přičemž nelze zvolit postih nižší, než je daná spodní hranice,“ potvrzuje například Petr Mareček,  vedoucí odboru dopravně-správních agend pražského magistrátu.

V hlavní roli datum

Šofér senior si musí dobře ohlídat i dobu platnosti zdravotního dokladu. Ne vždy je totiž spojená s narozeninami, jak dokládá případ našeho dalšího čtenáře. Ten si nechal vystavit potvrzení o zdravotním stavu několik měsíců před vypršením toho aktuálně platného. Velmi se pak divil, když praktik nastavil platnost potvrzení nikoli k datu narození, ale přímo od prohlídky. „Praktický lékař má na takové omezení právo, termín další pravidelné lékařské prohlídky může být kratší, než jsou zákonem stanovené lhůty,“ popisuje Rezková. A dodává, že doktor může nařídit i další odborná vyšetření včetně dopravně-psychologického, bez jejichž kladného výsledku dobrozdání seniorovi nevydá.

Od ledna 2013 navíc platí, že pokud motorista onemocní chorobou omezující jeho řidičské schopnosti, musí to lékař ihned nahlásit příslušnému úřadu. „Po zavedení této povinnosti se počet hlášení lékařů oddělením dopravně-správních agend městských a obecních úřadů výrazně zvýšil,“ říká mluvčí dopravního resortu. Jen loni podle ní tak bylo seniorům nad 65 let odebráno řidičské oprávnění v celkem 2786 případech.  

Úředník neměl slitování

Ovdovělý invalidní lékař na vozíku, 82letý Alois Volkmann , jel autem v cizím městě a úplně se neorientoval. Na udání, že se na křižovatce choval nějak divně a jestli není na drogách, jej zastavila policejní hlídka. Všechno bylo v pořádku až na měsíc propadlou zdravotní prohlídku způsobilosti k řízení. Ze zákona to nešlo řešit na místě, ale na dopravním úřadě, kam prakticky vzápětí Volkmann zaslal nové potvrzení i s omluvným dopisem. V něm například psal, že za více než padesátiletou praxi za volantem neměl žádný přestupek a na kontě jediný trestný bod. Nic to nepomohlo, invalidní šofér nafasoval půl roku bez řidičáku a pokutu 5000 Kč + 1000 Kč jako správní poplatek. Navíc zaplatil ještě 2000 Kč za posudek od dopravního psychologa. Dnes už má doklady zpět a termíny dalších prohlídek si pečlivě hlídá. Postup úřadu ale stále pociťuje jako zbytečně tvrdý.

Řidičské schopnosti seniorů

Stát nemá na řidiče nad 65 let jen klacek, podporuje i jejich vzdělávání a praktické řidičské dovednosti. Už od loňska běží po celém Česku program besedy s řidiči v penzijním věku i s názornými ukázkami dopravních situací Senior bez nehod, jejímiž hlavními tvářemi jsou Jaroslava Obermaierová a Jiří Štědroň. Spoty s nimi můžete vidět i v televizi.

Znovu se také od března rozbíhá i série bezplatných vzdělávacích programů Jedu s dobou pro řidiče nad 65 let věku. V průběhu roku se uskuteční celkem 128 těchto kurzů, což je dvojnásobek proti loňsku. Jinak se nic nemění, kurzy budou probíhat na osmi výcvikových polygonech jako loni, a to ve vlastních vozech seniorů. Šestihodinový program zahrnuje přednášku, kde instruktoři seznamují řidiče s novinkami v legislativě a zásadami bezpečné jízdy. Praktická část na polygonu umožňuje vyzkoušet si zvládnutí krizových momentů a poznat chování vozidla v mezní situaci. Kurz rovněž zahrnuje praktické ukázky první pomoci, do nichž se za vedení zdravotnických instruktorů zapojují všichni frekventanti. Jak se přihlásit a zabrat si vhodný termín? Nejsnadněji to jde na internetové adrese Jedusdobou.cz v záložce Termíny a rezervace. Možné je také registrování telefonicky nebo písemně na Autoklubu ČR.  

Posudek pod drobnohledem

Správně vyplněný posudek musí obsahovat podrobnou identifikaci praktického lékaře, dále základní údaje o seniorovi a informaci, zda posuzovaný absolvoval dopravně-psychologické vyšetření. Dalšími náležitostmi jsou údaje o způsobilosti/nezpůsobilosti či omezené způsobilosti k řízení , třeba nutné technické úpravě vozidla. Velmi důležitá jsou data ukončení platnosti posudku i jeho vystavení a jméno, podpis a razítko potvrzujícího lékaře. Vzorový blanket potvrzení si lze stáhnout ze stránek Ministerstva dopravy.

Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel

Víte, že…

  • na povinnou zdravotní prohlídku ke svému praktickému lékaři musí řidiči poprvé ve věku 65 let, poté v 68 letech a pak každé dva roky?
  • celkem 21 procent řidičů vozidel s uzavřeným povinným ručením jsou senioři nad 65 let?
  • podle statistik policie zemřelo v roce 2018 na silnicích celkem 136 řidičů v penzijním věku? To je bezmála čtvrtina všech 565 obětí.
  • senioři sami v témže roce zavinili smrt 87 účastníků silničního provozu?

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

bacha na ně
kerim24
| 11. 4. 2019
Zdravotní stav řidičů seniorů nad 65 let musí být podložený potvrzením od lékaře. Pokud ho šofér nemá, nebo je propadlé, bude stávající postih brzy přísnější. Na co si ještě dávat pozor?...….. no na co na co….hlavně si musí dávat pozor na mladé zfetované bezohledné chlapečky bez řidičáku které jejich tatínek vystříknul do jejich maminky po sametovém puči a kteří jezdí v germánských vozech zejména BMW většinou v obci nad 150km/hod
Avatar - Emel
Re: Zdravotní prohlídky
Emel
| 11. 4. 2019
To ale neříká, že máš povinnost na tu prohlídku jít, jen že je hrazená z pojistky.
Zdravotní prohlídky
sarlos
| 10. 4. 2019
Zde se mele páté přes deváté, ale jádro věci je někde jinde. Předpokládám, že v naší zemi existuje zákon o zdraví lidu zřejmě v této podobě.Zákon 48/1997 Sb. Zákon o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů Preventivní péče § 29 (1) Hrazenými službami jsou také preventivní prohlídky, které se provádějí a) v prvém roce života devětkrát do roka, z toho minimálně šestkrát v prvém půlroce života a z toho minimálně třikrát v prvních třech měsících života, pokud jim není poskytována dispenzární péče, b) v 18 měsících věku, c) ve třech letech a dále vždy jedenkrát za dva roky, nejdříve však 18 měsíců po provedení poslední preventivní prohlídky. Téměř každý z nás má svého obvodního lékaře, který je povinen vás na tyto prohlídky zvát. Když si přečtete znění zákona , zjistíte, že se to má dělat jednou za dva roky.Je podivné, že se to shoduje i s povinností absolvovat podobnou prohlídku pro stanovení způsobilosti k řízení motorových vozidel pro seniory od 65 let věku.(o ostatních ročnících nemluvě). Rozsah preventivní prohlídky je dán zřejmě nějakou vyhláškou nebo metodickým pokynem ministerstva zdravotnictví a pochybuji, že se nějak liší svým obsahem od prohlídky způsobilosti k řízení motorového vozidla, případně k držení zbraně. Proto mi není vůbec jasné, proč není tato prohlídka zahrnuta do rozsahu preventivní prohlídky dospělých. Už vůbec mi není jasné, proč, když je PPD hrazena ze zdravotního pojištění, proč musí řidič za tuto naprosto stejnou prohlídku platit. Je to zase jen přilepšení jedné skupině občanů a šikana od jiné skupiny státních úředníků. Podle mého názoru je v rukách obvodního lékaře, aby vyhodnotil při preventivní prohlídce, zda je pacient , na kterého dostává od státu kapitační platbu, způsobilý řídit vozidlo, případně držet zbraň. V takovém případě by se nemohlo stát, aby senior zapomněl, že musí tuto prohlídku absolvovat.Ovšem, to by tato skupina musela dodržovat zákony této země a ne se spoléhat, že to za
Re: Re: Senioři
Bobesek48
| 9. 4. 2019
Vážený pane až Vám mladý opilec za volantem zabije někoho z rodiny tak jak na to budete koukat?
Re: Senioři
Bobesek48
| 9. 4. 2019
Vážení pánové kteří vymyšlíte kokotiny které snesnadňují život všem seniorům a znepříjemňují jim život.Já jsem byl 46 let za volantem jako profesionál bez dopravních nehod a nyní se mám vzdát řidičáku abych si nemohl dojet pro léky nebo na nákup?Jste tam všichni snad debylní nebo cooo?Co takhle feťáci a opilci zabijí více lidí a postihy hnedle nemají žádný.Staří lidé kteří budovali tuto naší republiku nakonec budou chodit pěšky.Zaměřte se raději na mladý šílence kteří dělají větší problémi než chudáci důchodci a vy budete jednou taky staří a snad vás to postihne daleko víc protože poklonkujete hnusný EU kéž se Vám to vrátí toť mé největší přání.Bohumil

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku