Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte evropský jeep? Přezdívalo se tak jednomu VW, teď se krásný kousek prodává

Mirek Mazal Mirek Mazal 7. 12. 2020 • 16:00
39
1
Zobrazit náhledy (39)
1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing 1974 Volkswagen Thing

Originální Volkswagen má kořeny v Evropě, ale správný kabát včetně techniky dostal až za oceánem u odvážného majitele. Z evropského jeepu v Americe vznikl zcela jistě nepřehlédnutelný veterán.

Šedesátá léta u Volkswagenu patřila mezivládní spolupráci na vývoji nového obojživelníku. Mezinárodní spolupráce Francie, Itálie a Západního Německa vyústila v původně vojenské vozidlo později nabízené i civilnímu obyvatelstvu.

Lehký kabriolet s terénními vlohy se oficiálně jmenoval Volkswagen Type 181 a vyráběl se od roku 1968 do roku 1983. Hranatý model s plátěnou skládací střechou Němci mohli kupovat pod označením Kurierwagen, Angličané znali tentýž vůz jménem Trekker, Italové mu říkali Pescaccia, Američané používali popisek Thing a Mexičané titulovali evropský teréňák jako Safari. Kromě regionálních mutací se pro stylové armádní náčiní ujalo souhrnné označení Europa Jeep. Celkem se vyrobilo asi 90 tisíc kusů evropského jeepu a jeden zcela originálně upravený byl právě prodán.

Modernizovaný veterán

Zářivě žlutý Volkswagen Thing z roku 1974 byl renovován a upraven během předchozího působení u majitele z Jižní Dakoty. Pečlivý vlastník zařídil efektní povrchovou úpravu exteriéru. Výrazná karoserie nebyla původně tolik extravagantní, přesto volba zářivé barvy nebyla špatným nápadem. Během odstrojení před finálním lakováním byla provedena výměna podlahových částí. Taktéž došlo na výměnu střechy a nelze si nevšimnout bezpečnostní klece včetně sedadel závodního stylu. Seznam změn doplnila také instalace nového plochého čtyřválcového motoru o objemu 1,8 litru napojeného na čtyřrychlostní transaxl.

Funkční opravy podpořily přední kotoučové brzdy za patnáctipalcovými leštěnými ráfky kol na obou nápravách obutých do gum 215/75. Majitel se nebál investovat, proto přibylo nastavitelné odpružení, dvojitý výfukový systém, elektronické zapalování, vylepšené palivové čerpadlo, jiné kabelové svazky a další méně či více důležité drobnosti. Proti externím vlivům chrání kanárkový lak trubkové nárazníky vlastní výroby. Za bezpečnostními trubkami si prodaný vůz zachovává skromné tovární osvětlení odpovídající americkým předpisům. Reflektorů je poskrovnu a působí spíše roztomile než prakticky.

Přední sedadla spartánského interiéru byla nahrazena anatomickými skořepinami potaženými retro látkou. Šedé sportovní sedačky jsou sladěné s méně tvarovanou zadní lavicí. Pouze řidič a spolujezdec mají k dispozici závodní bezpečnostní pásy. Rychlou jízdu evokuje rovněž tříramenný sportovní volant, za nímž je ve výhledu pouze jeden kulatý budík sdružený pro rychloměr, palivoměr a počítadlo ujeté vzdálenosti. Mírně vpravo za tlustším věncem volantu se skrývají tři ručičkové přístroje odpovídající tlakům a teplotám za jízdy. Místo airbagu spolujezdce je usazené rádio tvarem i funkcemi zcela adekvátní k roku výroby americké verze evropského jeepu.

Renovace se dotkla všech viditelných částí Volkswagenu, sběratelský kus se nemusí stydět ani při odhalení útrob pod kapotou či u podvozku. Nablýskaný čtyřválec je složený z nových komponentů, které jsou opatřené navíc elektronickým zapalováním, vysokokapacitním olejovým čerpadlem, silnějším palivovým čerpadlem, externím chladičem oleje i výkonnějším alternátorem. Bohužel není znám počet ujetých kilometrů v tomto složení, ačkoliv tachometr ukazuje 5488 mil (8832 km).

Navzdory mezistátní snaze vyrábět obojživelné vozidlo byl VW 181 poháněn sériově většinou jen na zadní kola. Americký příklad slouží novému majiteli včetně čtyřrychlostního manuálního řazení opět poskládaného na míru z pevnějších dílů obsahující samozřejmě odolnější spojkovou sadou. Pohledem pod auto je znovu evidentní stoprocentní zaměření na kvalitu kompletního zpracování.

Soukromý prodejce poslal žlutý kabriolet o dům dále za cenu 22.500 amerických dolarů, což je dnes v přepočtu 491 tisíc Kč. Jen pro srovnání - v roce 2006 se prodával udržovaný kus VW 181 za 70 tisíc Kč. Před pár dny se o americké provedení ucházelo 19 zájemců a ten poslední byl ochotný investovat asi sedmkrát větší částku, i když je nutné podotknout rozdílnou časovou etapu, a hlavně stav amerického exempláře je více než ukázkový po všech stránkách.

Související články

  

Témata
Avatar - eLzyx
7. 12. 2020 23:43
další nekompetentnost zdejších autorů
čtyřrychlostní transaxl? Jako, že tohle má motor vepředu a převodovku vzadu? Vážně? To zahodil celou VW koncepci, vyřezal kufr, nacpal tam motor, převodovku celou otočil? Proč by to někdo dělal?
A hlavně, koukněte se sakra na fotky
S auto.cz to jde značně z kopce, začíná to tu být druhé autoforum :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku