Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Fiat 131 Supermirafiori? Jeden nádherný je i v Česku

Lukáš Prejzek
Diskuze (15)

Italský sedan Fiat 131 patřil počátkem osmé dekády k nejluxusnějším autům na našem trhu. Dnes už se s ním moc nesetkáte. O to větší nadšení v nás vyvolal originálně zachovalý typ Supermirafiori, který od jara korzuje po středočeských cestách.

Vraťte se s námi na chvilku nostalgicky do poslední dekády socialismu. Největší čtyřkolový přepych, jejž si u nás motorista z řad běžného lidu v osmdesátých letech mohl reálně přát, byl ruský žigulík s šestnáctistovkou. Tenkrát se v něm vozili především zelináři, kteří nechtěli dávat okatě najevo svoji finanční situaci tuzexovou sierrou.

V Itálii však tehdy původní předobraz žigulíku Fiat 124 už dávno nahradil nový sedan 131. A nejšťastnější řidiči v Československu měli obrovské štěstí – díky podniku zahraničního obchodu Tuzex a občas i síti Mototechna se dal oficiálně koupit také na našem trhu. Luxusně orientovaná rodinná limuzína se tak stala jedním z nejobdivovanějších automobilů na silnicích někdejší ČSSR. A dobře je to vidět i v dobových českých filmech, kde se jím prohání třeba Oldřich Kaiser ve snímku Můj hříšný muž, Jan Přeučil v televizní kriminálce Území strachu nebo poté Filip Renč v krátce porevolučním dramatu Requiem pro panenku. Zkrátka automobilová hvězda první velikosti.

Poslední se zadním pohonem

Elegantně hranatý sedan se veřejnosti poprvé představil v roce 1974, a přestože vlastně v ničem nijak zvlášť nevybočoval, pomalu dával najevo, že se u jeho výrobce „něco děje“. Především šlo o vůbec poslední klasický fiat s pohonem zadních kol, motory nástupnických modelů Regata, Tempra a Marea už roztáčely primárně přední nápravu. Pozdější výjimkou mezi osobními fiaty se stal pouze moderní roadster 124 Spider, vyráběný pro Evropu v letech 2016 až 2019 na základě současné Mazdy MX-5 v japonské Hirošimě.

Navíc se poslední sedan s číselným znakem 131 poprvé chlubil doplňkovým označením Mirafiori, a to podle turínského závodu automobilky. Další představené fiaty v čele s modely Panda a Uno už poté slyšely výhradně na jméno, třímístný číselný kód zůstal až dodnes jen interní záležitostí.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Lukáš Prejzek
Diskuze (15)

Doporučujeme

Avatar - JFK
24. 7. 2023 14:41
Re: Jeden ofic. kus v ČSSR?
Koho zajima prodej regaty v clanku o 131?
23. 7. 2023 22:45
Re: jo to byly casy....
hele aktuální produkci Fiatu vůbec nezpochybňuju.... Tipo je pořád cajk a i ty jejich ostatní auta mi vůbec nevadí.... Jen ten evropský zákazník na to má tak nějak jiný názor.... :'-(
21. 7. 2023 16:35
Re: jo to byly casy....
V 80. letech jsme měli Vaz 2102, jednou nám známý na týden půjčil tohle Mirafiori sedan, myslím že to byla 13stovka, světle zelená, pamatuji si jak jsem se v tom jako malý kluk poprvé svezl, tehdy to byla pecka, interiér jiny svět, jelo to jak z praku. Pak jsme to se slzou v očích vraceli zpět :-)
21. 7. 2023 16:26
Re: jo to byly casy....
Přesně to si říkám taky.
20. 7. 2023 23:23
Re: 131 byla opravdu super auto.
No, tak v roce 1977 nešlo koupit nic, než to co bylo v Mototechně nebo v Tuzexu a to byly jen ty socky, co jsem popsal. Kromě individuálního objednání prakticky čehokoliv prostřednictvím Tuzexu při prokázání legálního získání tuzexových korun - bonů.

Ojetin ke koupi bylo absolutní minimum, protože individuální dovoz vozidla ze západu byl tehdy ještě velice obtížný a prakticky nerealizovatelný pro většinu lidí.

Připomenu, že vycestovat na západ znamenalo získat výjezdní doložku a k ní mít buď pozvání od příbuzného nebo bylo nutné získat devizový příslib. Získat jak doložku, tak příslib byl docela problém. A když by se nakrásně i vycestovat povedlo, nebylo možné venku auto koupit a přivézt ho do ČSSR, to by bylo ohrožení devizového hospodářství. Jedinou možností byl tehdy dar vozidla od příbuzného. Bez darovací listiny nebylo možné zahájit celní řízení a posléze přihlášení do provozu.

A mít na západě příbuzného, aby měl vůbec kdo auto darovat znamenalo, ještě větší potíže při pokusu o získání výjezdní doložky. Proto se jakákoliv západní auta dala prodat za nepřirozeně a neúměrně vysoké ceny.

K jistému uvolnění ohledně dovozu vozidel obecně a i vycestování na západ došlo až krátce před revolucí.