Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Škodu Favorit Savana? Vzácný prototyp umetl cestičku roomsteru

Lukáš Prejzek
Diskuze (0)

Na někoho působí pracovním dojmem zastavěného pickupu, jiný v něm vidí praktické víceúčelové auto pro volný čas. Savana měla ambice spojit práci s volnočasovými aktivitami. Fázi prototypu ale bohužel nikdy neopustila.

Ve sbírce Škody Auto najdete na téma Favorit spoustu nerealizovaných prototypů. Tehdy se totiž na jeho moderním základě zkoušelo postavit snad všechno: čtyřdveřový sedan, třídveřové kupé, prodloužená sanitka nebo otevřený užitkový tremp. A narazíte zde dokonce i na futuristicky zmodernizovaný model favoritu z roku 1991, který se do série bohužel nedostal. Škoda, byli bychom zase kousek před nimi…!

Jestliže ale něco opravdu vzbuzuje zaslouženou pozornost, pak pro nás je to dotažený koncept víceúčelového vozidla s oficiálním označením Škoda 784 Kombi.

Praktičnost smetená ze stolu

„Konkrétní auto z našeho muzea představuje prototyp z technického vývoje,“ upřesňuje Ondřej Láník, zodpovědný za komunikaci historických témat Škody Auto. Do oficiální tovární sbírky se dostalo v létě 1992 přímo z Česany. K nahlédnutí nám Ondřej Láník přikládá dokonce i dobový interní protokol se základními technickými podmínkami.

„Osobní automobil Škoda 784 Kombi je vyřešen jako čtyřmístný, odvozený od vozu Škoda 786 Dodávka, jehož hlavní odlišnost je v prosklení postranic zadní skříňové nástavby a v použití upraveného pravého předního sedadla, které umožní po odsunutí a sklopení opěradla výstup a nástup osob ze dvou zadních sedadel, která budou v 1/3 úpravě (typ Š 785 L),“ čteme doslovně uvedený text.

Dále historik vysvětluje, že jde o jeden z pohrobků původního AZNP (Automobilové závody, národní podnik), jak se za dob socialismu mladoboleslavská Škodovka oficiálně označovala.

Favorit představoval na přelomu osmé a deváté dekády tuzemskou technickou revoluci a stál na počátku své kariéry, a tak se na jeho bázi zrodila spousta slibných a snadno realizovatelných, ale dnes už bohužel zapomenutých vedlejších projektů. Když totiž mladoboleslavská automobilka před třiceti lety uzavřela fúzi s německým koncernem Volkswagen, nový partner podobné cesty vývoje zavrhl. Česká konstrukce byla poté jen dočasným řešením.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Lukáš Prejzek
Diskuze (0)

Doporučujeme