Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Tatru Safaribus? Vzácná úprava šestikolové 815 se v Česku nedávno prodala za miliony

Tatra 815 Safaribus 6x6
Tatra 815 Safaribus 6x6
Tatra 815 Safaribus 6x6
Tatra 815 Safaribus 6x6
36 Fotogalerie
Diskuze (4)

Na základě Tatry 815 vznikla řada zajímavých vozidel s nejrůznějšími zaměřeními. Mezi ty nejpozoruhodnější jistě můžeme zařadit takzvaný Safaribus.

Safaribus je zjednodušeně řečeno expedičním vozidlem k přepravě osob a jejich předmětů osobní potřeby na dálkových trasách v obtížně sjízdném terénu i mimo obydlená území, které dovede cestujícím i posádce zajistit obvyklé životní a hygienické podmínky.

Neobvyklá stavba na třínápravovém podvozku Tatry 815-2 vznikla někdy v polovině 90. let, podle některých informací nejprve jako vozidlo pro francouzské novináře účastnící se tehdejší Rallye Paříž-Dakar. Francouzi si výrobu vozidla, které údajně vymyslel Alain Piatek, objednali u české společnosti S.A.S. (Speciální Automobily Studénka). Piatkova firma pak produkci Safaribusu nabízela i jiným zájemcům a podle některých zdrojů nakonec vzniklo několik dalších exemplářů.

V roce 1995 o nezvykle upravené tatrovce napsal i Svět motorů. V článku, který vám ukážeme v přiloženém videu, se například rozebírá výbava vozidla. Ta zahrnovala plně vybavenou kuchyni s čtyřhořákovým plynovým vařičem, nerezovým dřezem s teplou a studenou vodou, mikrovlnou troubou, mrazničkou a chladničkou, dvě umývárny se studenou i teplou vodou (jedna se sprchou, druhá s chemickým WC), zahrnovala ale také klimatizaci, topení nebo řadu úložných prostor.

Skříň, samonosná ocelová svařovaná konstrukce z uhlíkaté nebo nerezové oceli s integrovaným bezpečnostním rámem a tepelnou i zvukovou izolací, poskytovala 24 sedadel pro cestující a dvě pro doprovod. Posádka mohla využít až 1000 litrů vody - ve výbavě byla dokonce i čistička vody. Nechyběl rozvod plynu, elektrocentrála a baterie pro síť 24 a 220 V.

Více než 10,7 metru dlouhý Safaribus byl vybaven systémem dohušťování pneumatik a vyprošťovacím zařízením, jeho akční rádius činil 2000 km, jel až 120 km/h a jeho celková hmotnost dosahovala 22.000 kg.

Zajímavé také je, že ještě nedávno se jeden Safaribus "ukrýval" také v České republice, k prodeji ho nabízela společnost Mortar Investments. A nového majitele mu skutečně našla, tatrovka se za ním přesunula do Francie. Cena? Zhruba čtyři miliony korun.

 

Vstoupit do diskuze (4)