Znáte Tatru Safaribus? Vzácná úprava šestikolové 815 se v Česku nedávno prodala za miliony

Na základě Tatry 815 vznikla řada zajímavých vozidel s nejrůznějšími zaměřeními. Mezi ty nejpozoruhodnější jistě můžeme zařadit takzvaný Safaribus.
Safaribus je zjednodušeně řečeno expedičním vozidlem k přepravě osob a jejich předmětů osobní potřeby na dálkových trasách v obtížně sjízdném terénu i mimo obydlená území, které dovede cestujícím i posádce zajistit obvyklé životní a hygienické podmínky.
Neobvyklá stavba na třínápravovém podvozku Tatry 815-2 vznikla někdy v polovině 90. let, podle některých informací nejprve jako vozidlo pro francouzské novináře účastnící se tehdejší Rallye Paříž-Dakar. Francouzi si výrobu vozidla, které údajně vymyslel Alain Piatek, objednali u české společnosti S.A.S. (Speciální Automobily Studénka). Piatkova firma pak produkci Safaribusu nabízela i jiným zájemcům a podle některých zdrojů nakonec vzniklo několik dalších exemplářů.
V roce 1995 o nezvykle upravené tatrovce napsal i Svět motorů. V článku, který vám ukážeme v přiloženém videu, se například rozebírá výbava vozidla. Ta zahrnovala plně vybavenou kuchyni s čtyřhořákovým plynovým vařičem, nerezovým dřezem s teplou a studenou vodou, mikrovlnou troubou, mrazničkou a chladničkou, dvě umývárny se studenou i teplou vodou (jedna se sprchou, druhá s chemickým WC), zahrnovala ale také klimatizaci, topení nebo řadu úložných prostor.
Skříň, samonosná ocelová svařovaná konstrukce z uhlíkaté nebo nerezové oceli s integrovaným bezpečnostním rámem a tepelnou i zvukovou izolací, poskytovala 24 sedadel pro cestující a dvě pro doprovod. Posádka mohla využít až 1000 litrů vody - ve výbavě byla dokonce i čistička vody. Nechyběl rozvod plynu, elektrocentrála a baterie pro síť 24 a 220 V.
Více než 10,7 metru dlouhý Safaribus byl vybaven systémem dohušťování pneumatik a vyprošťovacím zařízením, jeho akční rádius činil 2000 km, jel až 120 km/h a jeho celková hmotnost dosahovala 22.000 kg.
Zajímavé také je, že ještě nedávno se jeden Safaribus "ukrýval" také v České republice, k prodeji ho nabízela společnost Mortar Investments. A nového majitele mu skutečně našla, tatrovka se za ním přesunula do Francie. Cena? Zhruba čtyři miliony korun.