Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte tyto pick-upy Škoda s motorem vzadu? Vznikly v Británii jako pojízdná reklama

Jan Zajíc
Diskuze (4)

Postavit užitkové auto s korbou a motorem vzadu se může zdát jako čirý nesmysl. Není. Pokud tedy jedinou prací vozu je strhávání pozornosti, jako v případě těchto pick-upů Škoda.

Pamatujete si ještě limuzínu postavenou na základech dvou nabouraných vozů Škoda 120? Unikátní projekt dodnes žije a k velkému překvapení je součástí sbírky teprve osmnáctiletého mladíka Jamese. Zdaleka však nejde o jediný unikátní projekt na základech starých škodovek, který ve Velké Británii vznikl. Svého času byly populární i přestavby na pick-upy… s motorem vzadu!

Aktivní v tomto směru byla především společnost S. K. Distributors z Brackley v hrabství Northamptonshire. V osmdesátých letech patřila k předním prodejcům vozů Škoda. Kromě pestrého sortimentu náhradních dílů se však vyznačovala i skvělým marketingem. Konkrétně reklamními poutači na čtyřech kolech.

Pick-upy na základech starých škodovek nikdy neměly sloužit jako ryzí pracovní nástroje, jejich úkolem bylo především poutat pozornost a zvýšit povědomí o firmě S. K. Distributors. A tak vzniklo několik atraktivních škodovek s korbou a motorem vzadu. Snad největší na fotkách zaznamenanou kuriozitou je Škoda 110 R Coupé přestavěná na dvousedadlový model 110 VAN. Kromě ikonického „erka“ si tvůrci vzali do parády také Škodu Super Estelle 120 LS, které nechyběl ani maják.

Není jasné, kolik takových škodovek pod taktovkou britské společnosti vzniklo, ale říká se, že kromě reklamních účelů je nakonec začala využívat i pro převoz náhradních dílů napříč jednotlivými pobočkami. A dokonce se proslýchá, že některé z těchto unikátních kousků jsou dnes schované kdesi v ČR.

Taková spekulace se šíří nejen kolem projektů S. K. Distributors, ale i červeného pick-upu, který si můžete prohlédnout v galerii. Ten není výsledkem výše zmíněné firmy, ale jiného britského prodejce – Fortune Auto Sales. Že vám je ten název povědomý? Správně. Jde o tutéž firmu, které před desítkami let postavila onu Jamesovu unikátní limuzínu. Ta po silnicích jezdí dodnes a rovněž si ji můžete prohlédnout ve fotogalerii.

Jan Zajíc
Diskuze (4)

Doporučujeme

28. 9. 2020 19:08
Re: VW T3
Sama skodovka zkousela kombika s motorem vzadu, 1000MB "Hajaja". Pochopitelne to melo problemy s chlazenim... U 742 uz ten koncept mohl byt funkcni, ale nezkusilo se to ani u Furgonetu, ktery mel k pickupu celkem blizko
28. 9. 2020 16:47
Pickupy Skoda
Ano, cerveny pickup je v zapadoceskem kraji. A to ufikle erko z obrazku je tez v CR. Byvalo ve strednich cechach, ale slo pred mnoha lety nekam smer HK.
27. 9. 2020 21:19
Re: VW T3
Seš vedle jak ta jedle. Pick-upy na bázi starých Trasnporterů měly ploché motory, takže jejich nákladová plocha sahala až nad motorový prostor. Nic takového ale pick-up na bázi Š 105/120 samoozřejmě neměl, takže nákladový prostor je zde pouze před zadní nápravou. A to je tedy fakt rarita. Jestli je o co stát, je všem druhá věc.... :-)
27. 9. 2020 11:17
VW T3
Autor je patrně hodně mladý. Jinak by musel vědět, že před cca 50 lety, tedy v době výroby Škodovek řady 105/120 vyráběla sériově firma VW pickupy VW Transporter T3. Tato vozidla měla pochopitelně motor vzadu a pohon zadní nápravy.
Takže pickupy Škoda na základě řady 105/120 jsou sice reklamní rarita, ale určitě nejsou výjimečné.