Alfa Romeo Arna: Někdejší propadák vyhlášen italským kulturním dědictvím
Samotný nápad je jistě záslužný – vytvořit seznam italských automobilů, které jsou či budou legendou. Najdeme v něm například Alfu Romeo 155, 75 nebo Alfasud, ale také Fiaty Croma, Ritmo či Uno a Lancie Beta, Gamma nebo Thema. Nejnovější přírůstky jsou ale poněkud kontroverzní, autoklub tentokrát přidal Alfu Romeo Arna a Fiat Duna. Nechybí tedy mnoho a ze seznamu zajímavých aut minulosti se stane jednoduše výčet všech v Itálii vyráběných modelů.
Alfa Romeo Arna patří k ukázkovým propadákům. Kompaktní hatchback vyráběl v letech 1983 až 1987 podnik Alfa Romeo Nissan Autoveicoli (odtud název modelu Arna), který vlastnily rovným dílem italská a japonská automobilka. Úmyslem bylo konkurovat Volkswagenu Golf a za tímto účelem vyrostla u Neapole nová továrna. Dlužno dodat, že takový model Alfa Romeo vlastně ani nepotřebovala, ve stejné době přišla násobně úspěšnější Alfa Romeo 33, která nahradila dražší verze modelu Alfasud. Nástupcem těch levnější měla být Arna.
Jenže výsledný model byl jen lehce přestylizovaný Nissan osazený pohonnými jednotkami z Alfasudu. Zákazníky kombinace japonského designu a italské techniky neoslnila, a tak během čtyř let vzniklo jen 53 tisíc kusů. Pro Nissan byla spolupráce zajímavá, protože obešel dovozová cla na italské zboží. V případě Alfy Romeo ovšem komerční neúspěch modelu Arna dále prohloubil finanční potíže tehdy státního podniku (v letech 1932 až 1986 firmu spravovala italská vláda), které nakonec vyústily v převzetí konkurenčním Fiatem.
Nový vlastník neúspěšný projekt ukončil a vše vsadil na model Alfa Romeo 33, který se nakonec stal prodejně nejúspěšnějším modelem v historii automobilky. Nissan mezitím vybudoval vlastní evropskou továrnu v Sunderlandu (Velká Británie), která zahájila provoz v roce 1986.