Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo Arna: Někdejší propadák vyhlášen italským kulturním dědictvím

Diskuze (56)
Italský autoklub ACI se vrhl na vytváření seznamu aut, která jsou kulturním dědictvím. Nejnovější přírůstek ale vyvolává pochybnosti.

Samotný nápad je jistě záslužný – vytvořit seznam italských automobilů, které jsou či budou legendou. Najdeme v něm například Alfu Romeo 155, 75 nebo Alfasud, ale také Fiaty Croma, Ritmo či Uno a Lancie Beta, Gamma nebo Thema. Nejnovější přírůstky jsou ale poněkud kontroverzní, autoklub tentokrát přidal Alfu Romeo Arna a Fiat Duna. Nechybí tedy mnoho a ze seznamu zajímavých aut minulosti se stane jednoduše výčet všech v Itálii vyráběných modelů.

Alfa Romeo Arna patří k ukázkovým propadákům. Kompaktní hatchback vyráběl v letech 1983 až 1987 podnik Alfa Romeo Nissan Autoveicoli (odtud název modelu Arna), který vlastnily rovným dílem italská a japonská automobilka. Úmyslem bylo konkurovat Volkswagenu Golf a za tímto účelem vyrostla u Neapole nová továrna. Dlužno dodat, že takový model Alfa Romeo vlastně ani nepotřebovala, ve stejné době přišla násobně úspěšnější Alfa Romeo 33, která nahradila dražší verze modelu Alfasud. Nástupcem těch levnější měla být Arna.

Jenže výsledný model byl jen lehce přestylizovaný Nissan osazený pohonnými jednotkami z Alfasudu. Zákazníky kombinace japonského designu a italské techniky neoslnila, a tak během čtyř let vzniklo jen 53 tisíc kusů. Pro Nissan byla spolupráce zajímavá, protože obešel dovozová cla na italské zboží. V případě Alfy Romeo ovšem komerční neúspěch modelu Arna dále prohloubil finanční potíže tehdy státního podniku (v letech 1932 až 1986 firmu spravovala italská vláda), které nakonec vyústily v převzetí konkurenčním Fiatem.

Nový vlastník neúspěšný projekt ukončil a vše vsadil na model Alfa Romeo 33, který se nakonec stal prodejně nejúspěšnějším modelem v historii automobilky. Nissan mezitím vybudoval vlastní evropskou továrnu v Sunderlandu (Velká Británie), která zahájila provoz v roce 1986.

Diskuze (56)
24. 11. 2013 21:41
Re: Arna - nejhorší (a nejzbytečnější) Alfa všech dob
Ano, takže Nissan s Arnou uspěl, Alfa Romeo taky, italská vláda taky, žakže to vlastně skončilo velkým úspěchem! >:D Faktem ale zůstává, že Arna (a nákladná nová továrna postavená na její výrobu) byla dalším důležitým polínkem k bankrotu Alfy Romeo. Arna se velmi špatně prodávla i v Itálii a ne že tam "stála na každém kroku". Jinak to ani nemohlo dopadnout, když si tehdejší zákazníci mohli vybrat mnohem hezčí 33 se stejnou technikou, ale i s italským designem. Ano, AR 33, to byl bezpochyby úspěch (vč. kupé Sprint přes milion prodaných vozů)! :-) :yes: :yes: :yes:
Avatar - Ja Prvni 123
24. 11. 2013 21:24
Re: Kukaček v italském hnízdě bylo víc,
jo jo, nekomu mozna jo - ale alfistum asi ne... ti snad vedi.
;-)
A neni na to nic spatnyho, ne?
Sam jsem jednou starickou AR8 jezdil... a neprislo mi to divny.
A byla to 2.4 bez turba! Prostě byla jina doba.. stacila.
:-)
A dneska bych ji bral jako ceneny veteran!
:-!
Avatar - šmoula nešika
24. 11. 2013 20:01
Re: Kdy už to zabalí?
:yes: >:-[]
Avatar - Pekelná Micinka
24. 11. 2013 19:26
Re: Nádherně pravěká
Sorry, ta Corsa je ale hnusná. Duna mi přijde taky ošklivá. Naopak VW se toho jal se ctí, není z toho vidět ten hatch s přilepeným kufrem. Poslední povedený mikrosedan, byla Mazda 121. [odkaz]
24. 11. 2013 19:17
Re: ARNA ROMEO
>:D :yes: