Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo 33: Nejúspěšnější Alfa všech dob

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 25. 8. 2013
32
16
Zobrazit náhledy (32)
Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33 Alfa Romeo 33
Alfa Romeo 33 je obchodně nejúspěšnějším modelem značky v celé její historii. Přesto se na ni trochu zapomnělo.

Třiatřicítka je dnes ve stínu Giulií a prvních Giuliett. Na trh přišla před třiceti lety s poměrně těžkým dědictvím. Měla překonat senzační obchodní úspěch předchůdce Alfasudu a dát zapomenout na jeho problémy s kvalitou. Auta se skvělými motory a působivými jízdními vlastnostmi totiž sužovala jedna nectnost: rychle je sžírala koroze. Nástupce si tyto vlastnosti bohudík i bohužel zachoval.

„Trentatre“ (italsky 33) byla v pořadí druhou toho jména, jako první jej nesla série sportovních prototypů z konce šedesátých a první poloviny sedmdesátých let minulého věku, která dokonce vybojovala titul mistra světa. Jenže, produkční čtyřmetrový pětidveřový hatchback byl vyvíjen pod interním kódem 905, po velké modernizaci pak dostal nový 907. Zaoblené linie Alfasudu vystřídaly extrémní hrany, které byly zakončeny typickým „ocasem“: krátkou stupňovitou zádí. Dala se však vyklopit i se sklem, jednalo se tedy o hatchback. Vnější design navrhl Ermanno Cressoni z firemního stylistického centra, součinitel odporu vzduchu 0,36 byl před třemi dekádami velmi slušný.

Už od zahájení výroby se mohla malá Alfa spolehnout na výkonné motory s protilehlými válci, nikdo jiný je v nižší střední třídě nepoužíval. Boxery točily maximálně 7000 otáček a navzdory své konstrukci vynikaly tichostí. Zpočátku byly v nabídce dva: s objemem 1,3 l a výkonem 58 kW (79 k), respektive větší 1,5 l, který dával vyšších 62 kW (84 k). Jen doma v Itálii se dal koupit i nejmenší 1,2 l/50 kW. Třinácti- a patnáctistovky dostaly později i výkonnější dvoukarburátorové verze.

Po Alfasudu zdědila 33 pohon předních kol, připomeňme, že to bylo ještě předtím, než ji koupil Fiat. Podvozek také kompletně vycházel z předchůdce, modifikace byly jen drobné. Publikum nový model přijalo s nadšením. Souběžně vyráběné a podobně velké Arně se takový úspěch nepodařil, šlo totiž o přeznačkovaný Nissan Cherry. Vydržela jen čtyři roky.

To už měla Alfa Romeo 33 za sebou první malou modernizaci (1986) a na domácím trhu se prodával dokonce turbodiesel 1,8 litru se 73 koníky (54 kW). Nejzajímavější na něm bylo to, že šlo o tříválec! Hrubý chod ale podstatě sportovního vozu příliš neseděl. S benzinovým boxerem 1,7 l o 97 kW už byla alfička podstatně živější, prolomila magickou dvoustovku a mohla se směle rovnat Golfům GTI, lvím dvěstěpětkám se stejnou zkratkou či Kadettům GSi. S přehledem pokořila i slabší trojková BMW a Audi 80. Nesla klasické označení Quadrifoglio Verde, existovala ale i luxusní Quadrifoglio Oro (zelený, respektive zlatý čtyřlístek). Slabší provedení mělo jen 87 kW. Patnáctistovka dostala vstřikování paliva, díky němuž dávala 72 kW.

Už na konci roku 1983 se objevilo kombi Giardinetta. Nejednalo se o klasickou užitkovou krabici, ale o velmi elegantního a stylového sportovce. V listopadu 1984 měla premiéru čtyřkolka se stálým pohonem obou náprav, tyto verze se však nerodily v Pomigliano d'Arco, nýbrž v Pininfarinově továrně. Slavné turínské studio také kombi navrhlo, respektive odvodilo z Cressoniho berliny. Patřičně zvýšené Giardinetty stály dokonce i na startu Rallye Paříž Dakar 1986 a 1987. Hatchback se pak sporadicky objevoval v soutěžním MS, neboť měl patřičnou homologaci.

Třiatřicítky nerezly tak rychle jako Alfasudy, přesto koroze představovala i u nich hlavní problém. Vyřešily ji až pozinkované plechy. Novináři také kritizovali tvary palubní desky a humpolácké interiérové plasty, obzvlášť pak v kombinaci s luxusními dřevěnými volanty. To automobilka napravila po velké modernizaci koncem roku 1989, kdy se vnitřek decentně změnil, ale nastoupily hlavně přece jen kvalitnější materiály. Byť na plasty auto nejezdí... K poznání jsou tyto modely také podle nové plastové masky lakované v barvě karoserie. Paleta plochých motorů tehdy sahala od dvoukarburátorového 1,2 l přes 1,3, 1,5 až k 1,7 l. Sedmnáctistovky se už spoléhaly výhradně na vstřikování a šestnáctiventilová verze bez katalyzátoru disponovala 137 koňskými silami, tedy 101 kW.

V letech 1983-1994 se prodal téměř milion vozů typu 33, celkem 989.324 exemplářů. Kombi, jenž se některých trzích jmenovalo Sport Wagon, představovalo více než 122 tisíc kusů z tohoto počtu. Dnes už začínají být obzvláště sportovní verze na trhu youngtimerů poměrně žádané, sice ne tak jako fenomenální 75 s pohonem zadních kol, ale jsou na tom lépe než nástupci 145/146. Ceny dobře udržovaných exemplářů typu 33 stoupají. Klínovitá Alfa 145 přišla ve čtyřiadevadesátém na platformě Fiatu Tipo, sedan s o jedno vyšším číslem ji následoval o rok později.

Na závěr jedna zajímavost a bonbónek: prototyp Z33 Free Time nebo také italsky Tempo Libero. Extrémně hranaté kompaktní MPV od Zagata se představilo v Ženevě 1984, ale sériové výroby se nedočkalo. Upřímně, příliš krásy zrovna nepobralo, u Alfy navíc usoudili, že takový vůz vyrábět nechtějí. Zanedlouho ovšem přišel Renault Espace... Sériový minivan s křížem a hadem ve znaku neexistuje dodnes. Naštěstí?

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar -
Docela dobrej clanek - i kdyz v tradicne pejorativnim tonu.
| 12. 9. 2013
Hele a to jste vážně zapomněli na všechny ty problémy s tím autem spojený? Na to, že pomalu každej den to byla jiná - ovšem každý den nějaká - závada? To auto nemělo pár charakteristických problémů, ale chyba byla snad v každém dílu. Tedy u 33 1.7 16v to byla navíc ještě za příplatek ta stejná: zoufale poddimenzovaný motor, který - když se mu šláplo na krk - ojnice proletěla vanou? Že Permanet4 jen výjimečně taky pemanentě fungovala? Věčný problémy s elektronikou, často vyhořelou elektrikou, hydraulikou, snad všechna těsnění, co tam kdy byla, tekla - občas i najednou...
Vždyť to bylo jedno z nejhorších aut, který Alfa kdy vyrobila a který bylo na počátku oné pověsti nespolehlivého auta. Pravda, v článku zmíněná Arna nebo modely s agregáty od GM byly ještě horší, ale to nic nemění na problematičnosti 33.
Stejně jako všechny produkty Fiatu, cokoli se v 60. až 80. letech vyrobilo na jihu Itálie bylo dobré tak leda do šrotu a mělo taky cenu šrotu. Socialistický inženýring italské vlády, který nutil nevzdělané nemakačenky vyrábět technicky náročné výrobky, nesl zasloužené ovoce, jehož plodem byl šmejd na entou.
Žádná nostalgie se mne při zmínce na AR 33 nebo Alfasuda nezmocňuje, na rozdíl od jiných modelů této značky (třeba 75, GTV a spol. které sice měly taky chatrné zdraví, ale mělo to nějaký smysl, něco za to zákazník dostal).
Podle mého názoru Alfa 33 byla jedním z modelů, které se zásadně zasloužily o zažití dogmat, že Alfy jsou poruchové a servisně drahé.
Avatar -
Zapomenuta nikoli neprávem
| 12. 9. 2013
"ale alfista je tak vyplašenej, že to porsche funguje bez závad"
Ach Bože!
Ta auta mají ÚPLNĚ STEJNÝ ZÁVADY, protože jsou konstrukčně velmi podobná. Největší problémy jsou u obou s převodovkou (zatímco u 75 nejvíc zlobí dvojka a zpátečka, u 944 Turbo se víc rozpadají diferenciály), 75 má snad jen o jeden problém navíc, a tím je spojovací hřídel s trojicíc Hyrdyspojek, zatímco nemá prakticky problémy s turbomotorem, na rozdíl od onoho 944 Turbo.
Takže zse kecy v kleci bez osobní zkušenosti.
Kdybyste si u těch keců o německý nadřazenosti vybrali alespoň jedno jediný auto, u kterýho by to byla pravda... a jedna technická: kdyby byla německá technika nadřazená té ostatní, mluvili bychom tu všichni německy a hajlovali. Hitler prohrál právě a jenom díky nespolehlivé technice... kterou blbečci tady neustále opěvují a opěvují a plácají jeden nesmysl na druhý.
Avatar - euro89
33
| 26. 8. 2013
Já jsem o ní uvažoval v dobách, kdy jsem ještě neměl k dispozici služební auto, jako o autě na zimu. Tenkrát jsem chtěl něco z kvarteta Alfa Romeo 33 Giardinetta 4x4, Fiat Tempra SW 4x4, Lancia Dedra SW Integrale nebo příp. Lancia Y10 4WD. Bohužel všechny výše zmíněná auta je dnes už problém sehnat v top stavu. A já nechtěl žádnej šrot, který by se musel dávat do kupy. Chtěl jsem zachovalé auto, kde by stačilo vystříkat dutiny a podvozek voskem a bylo by z toho ideální auto na zimu. :-)
Avatar - sendador
33
| 26. 8. 2013
Mne se 33 taky dodnes libi, naopak ale vice verze po faceliftu. :yes: Pokukoval jsem po ni jako po prvnim aute, nakonec jsem vzhledem k mnozstvi penez, co jsem mel k dispozici, koupil jsem olitanou Tempru, Kdo vi, mozna jsem si tim usetril spoustu nervu i penez.
Zapomenuta nikoli neprávem
| 25. 8. 2013
Po právu zapomenuta, byla moje první auto 33 P4 ´92. Motor fenomenální. Zbytek stálo za starou belu, torzní tuhost legrační, výměna svíček alá gynekolog, brzdy nedostatečné, protikorozní úprava ruského plíšku minimální. Každá jízda byla tajný závod, prostě peklo, pořád naplno, bylo to jako droga, ale člověk neměl jistotu kam to poletí. Rád vzpomenu, ale spíš zapomenu. 75 jo to je jinej level, tam po seznámení, měl člověk jistotu, že to jde dveřma napřed, auto bylo dobře vyvážený. Samozřejmně je to taky zabitý, protože podstatný náhradní díly vod Fiatu nejsou a poslední pár evropskejch šrotovacích akcí, zvedlo cenu náhradních dílů nepěkně vysoko a těch 200 koní z vrcholný verze, je po chvíli málo, pak je na řadě 944 turbo, kde by to mohlo na chvíli stačit, ale alfista je tak vyplašenej, že to porsche funguje bez závad, až zjistí že to auto nemá duši a leze zpátky do alf, kde jejich "busso" je nikým nepřekonané a snad poslední GT 3,2 ( 156 GTA ) jsou těmi alfami o které bojovat. Alfa měla zemřít na vrcholu, stejně jako i měla umřít Lancia, nebo měli z masové produkce jít do kusové výroby a přečkat těžké časy, ale italský socialismus s nynějším evropským je plivancem na slávu se kterou mohli tyto automobilky odejít ze světa hrdé, no majitel to tak chtěl, tak má to.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku