Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo GTV a Spider - revoluce se nekoná

Michal Volf
Již je tomu takřka 10 let, kdy spatřily světlo tohoto světa dva služebně nejstarší modely současné nabídky Alfy Romeo – GTV a Spider. Oběma vdechla život již roku 1994 designérská dílna Pininfarina. Na letošním Ženevském autosalonu se konečně objevily...

Nejedná se o převratné novinky, ale o facelift modelů již existujících. Důraz byl položen na sjednocení firemního designu, přizpůsobení interiéru současným moderním požadavkům a především pak na poskytnutí nových pohonných jednotek a elektronických vymožeností.

Pokud na Alfu nebudete hledět právě zepředu, asi jen těžko rozpoznáte, zda se jedná o nový či starý model. Na přední část vozu byla totiž soustředěna většina designérských úprav a zbytku byl prakticky ponechán původní vzhled. Přepracované masce vozu vévodí centrálně umístěný otvor s logem a vodorovnými stříbrnými žebry, která se výrazně rýsují na tmavém pozadí chladiče. Tento stylistický prvek má jednoznačně sladit modely GTV a Spider se současným designérským pojetím Alfy, především pak s Alfou 147. Také výrazný v-prolis táhnoucí se od předního nárazníku přes kapotu až k A-sloupkům je totožný se stočtyřicetsedmičkou. Čtveřice kruhových světlometů a velké nasávací otvory ve spodní části nárazníku jen umocňují agresivní vzhled vozu a prozrazují jeho sportovní ambice. Mlhová světla a poznávací značka umístěná mimo osu vozu doplňují kompozici charakteristickou v poslední době pro všechny nové vozy této značky. Ostatní partie zůstaly zcela totožné se staršími modely. Alfa GTV si zachovala svůj klínovitý tvar a vysokou záď s přítlačným křídlem, ve kterém je integrováno třetí brzdové světlo. Výrazný prolis na boku vozu táhnoucí se až ke spodní hraně zadního okna, jenž geometricky navazuje na spojnici předního nárazníku a blatníku, byl rovněž zachován. Spider má naproti tomu elegantní nízkou záď, jejíž hrana jen málo vystupuje nad úzký pruh koncových světel. I zde najdeme na boku prolis jen s tím rozdílem, že v zadní části vyúsťuje ve spodní linii krytu stahovací střechy. Oba typy se budou dodávat jen ve třech barvách – Brunello Red (červená), Racing Green (zelená) a Cobalt Blue (modrá).

V interiéru patří mezi hlavní změny jednoznačně snížení posazu řidiče (bod H), což má za následek vyšší jízdní komfort především ve vyšších rychlostech. Dále nová červeně podsvícená palubní deska s vyšší ergonomií řidičova pracoviště. Nad tříramenným kůží obšitým volantem jsou velké analogové ukazatele rychlosti a otáček motoru, mezi které je umístěn display. Na středové konzole vystupující ve spodní části výrazně do prostoru kabiny nalezly své umístění vypínač ASR (systém jízdní stability), ovládání rádia, satelitní navigace a také ovládání dvouokruhové klimatizace doplněné o nezbytné vzduchové výdechy. Středová konzola je zpracována z leštěného hliníku podtrhujícího sportovní atmosféru. Její spodní část překrývá převodovou skříň s kůží obšitou řadicí pákou a přechází v tunel mezi sedadly, kde kromě ruční brzdy nalezneme zapalovač s popelníkem, ovladač elektrického nastavování vnějších zrcátek a u Spidera také ovládání elektrické stahovací střechy. Sedadla jsou látková či kožená (dle výbavy s daným motorem), vždy s výrazným bočním vedením. Ve vyšší výbavě je možno objednat sedadla elektricky stavitelná s vyhříváním. Samozřejmostí jsou elektricky ovládaná okna.

GTV i Spider budou k dispozici se třemi pohonnými jednotkami. Nejsilnější z trojice zážehových motorů je vidlicový šestiválec 3.2 V6 24 známý již z GTA modelů tohoto výrobce. S tímto motorem o výkonu 176 kW/6200 ot/min a točivém momentu 289 Nm/4800 ot/min dosahuje Alfa GTV nejvyšší rychlosti 255 km/h, čímž se stává nejrychlejší sériovou Alfou v historii značky. Druhým z nabízených motorů je řadový čtyřválec 2.0 JTS, disponující výkonem 121 kW/6400 ot/min a točivým momentem 206 Nm/3250 ot/min. Tento motor využívá přímého vstřiku paliva do válců a je možno s ním uhánět rychlostí až 220 km/h v případě GTV a 215 km/h pokud je umístěn ve Spideru. Posledním z nabízených motorů je rovněž řadový čtyřválec 2.0 Twin Spark. Tento motor dosahuje max. výkonu 110kW/6300 ot/min a točivého momentu 181Nm/3800 ot/min. Maximální dosažitelná rychlost je 215 km/h u GTV a 210 km/h u Spideru.

Výkon hnací jednotky je u motorů 2.0 Twin Spark a 2.0 JTS přenášen na nová 16“ kola z lehkých slitin obutá do pneumatik o velikosti 205/50 pomocí manuální pětistupňové převodovky, zatímco motor 3.2 V6 je doplněn manuální šestistupňovou převodovkou a pohání rovněž nová 17“ kola s pneumatikami 225/45. O krocení tak velkého stáda koní se starají kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech. Vpředu kotouče s vnitřním chlazením o průměru 284 mm a vzadu kotouče o průměru 240 mm. Pro maximální jistotu při vedení vozu byla vpředu použita náprava MacPherson s dolním trojúhelníkovým ramenem a novým stabilizátorem. O stabilitu zadní části vozu se stará pomocí čtyř vodících ramen náprava typu multilink.



Michal Volf