Alfa Romeo Quadrifoglio Verde: Kde se vzal zelený čtyřlístek?
Quadrifoglio verde je pro Alfu Romeo tím, čím je GTI, případně R pro Volkswagen, RS nebo ST pro Ford či Aero respektive Vitesse pro již zaniklé značky Saab a Rover. Že před vámi stojí nejvýkonnější model vozu milánské automobilky neprozradí jen široká kola, doplňky karoserie a v kabině suprová sedadla včetně bohaté výbavy, ale také „zelený čtyřlístek“ na bílém trojúhelníku. Nachází se zpravidla na předních blatnících, ale umístěn může být také jinde. Třeba na víku kufru, kde to takto měla velká Alfa Romeo 164.
Ve 20. letech
Historie zeleného čtyřlístku v bílém trojúhelníku na vozech Alfa Romeo sahá až do 20. let minulého století. Už v té tobě byly vozy této značky velice úspěšné v automobilových závodech. Tehdy se zrodila sportovní gloriola, kterou si Alfa Romeo uchovává, byť s občasnými výhradami, dodnes.
Za volantem závodních vozů se v té době střídala řada závodních jezdců. Jedním z nich byl Ugo Sivocci, velmi talentovaný jezdec, který se spojil s Antoniem Ascarim a Giuseppem Camparim, tedy s jezdci továrního týmu Alfy Romeo. Skupinu závodníků doplnil Sivocciho přítel, tehdy velice mladý závodník Enzo Ferrari.
Sivocci platil za velmi schopného a talentovaného jezdce, který podával při závodech konstantní a velmi dobré výkony. Bohužel ale téměř vždy dojel maximálně jako druhý. Na vysněné vítězství stále ne a ne dosáhnout.
Pak ale přišel rok 1923 a v něm slavný závod na Sicílii Targa Florio. Tehdy se Sivocci rozhodl, že už nedojede jako druhý, ale že vyhraje „stůj co stůj“. Zřejmě z pověrčivosti si za tímto účelem opatřil své auto, vůz Alfa Romeo RL symbolem zeleného čtyřlístku, tehdy ne ale ještě na bílém čtverečku. Jeho osobní symbol pro štěstí. Čtyři rohy čtverečku pak měly symbolizovat čtyři výše zmíněné jezdce továrního týmu. V závodě pak Sivocci skutečně vybojoval vítězství.
O pár měsíců později, 8. září 1923, Sivocci testoval nový závodní speciál Alfa Romeo P1 na italském okruhu v Monze pro italský pohár Grand Prix. Vůz však nestihl opatřit svým zeleným čtyřlístkem na bílém podkladě, což se mu podle mnohých stalo osudným. Po pár kolech v ostré zatáčce vylétl s vozem z trati a zabil se. Bylo mu pouhých 38 let. Závodní svět byl v šoku. Tým také. Od té doby Alfa Romeo začala opatřovat zeleným čtyřlístkem všechna svá závodní auta, později pak i nejvýkonnější verze produkčních vozů. Pouze podklad se změnil, bílý čtvereček vyměnila za trojúhelníček stejné barvy.